Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Fusion.jpg

Ford Fusion

1 / 5
Fusion.jpg
020400200_1237985639.jpg
067275100_1237985648.jpg
Ford-Fusion_EUR-2006-1600-03.jpg
Ford-Fusion_EUR-2006-1600-04.jpg

Sterke punten

  • Hogere zitpositie
  • Meer hoofdruimte
  • Bruikbare bagageruimte

Zwakke punten

  • Niet erg modulair interieur
  • Kleurloos design
  • Futloze motoren

Ford Fusion Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford Fusion, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:10.9 - 17.5s
Maximumsnelheid:158 - 178 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):114 - 184 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.3 - 7.8 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4013 x 1720 x 1498 mm
Portieren:5
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:441 - 513 kg

Segmentoverschrijdend

Ford bracht in 2002 de Fusion op de markt in Europa. Niet de Amerikaanse versie van de Mondeo, die over de plas ook Fusion wordt genoemd, maar een MPV-achtig model op basis van de Fiesta. Daarmee wou Ford het beste van twee werelden combineren, praktisch gemak in een compact jasje, maar echt innoveren deed het model niet qua modulariteit of praktische snufjes. In 2012 werd de Fusion vervangen door de B-Max.

Interesse in een Ford Fusion

Ford Fusion tweedehands auto
Ford Fusion dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Ford Fusion werd niet enkel wat langer en hoger dan de Fiesta, ook heeft hij een grotere bodemvrijheid wat hem wat meer wielslag geeft op een slecht wegdek en dus voor meer comfort zorgt.

  • Die hogere bouw brengt ook meer binnenruimte met zich mee. Je zit wat hoger, wat voor een goed overzicht zorgt, en ook is er meer hoofdruimte voor- en achterin.

  • Daarnaast kan de Fusion genieten van een grotere laadruimte ten opzichte van de Fiesta. Bovendien kan de passagierszetel vooraan worden neergeklapt om lange voorwerpen te vervoeren.

  • Net zoals de Fiesta heeft de Ford Fusion een goed onderstel, met een goede balans tussen comfort en dynamiek, al is de Fusion natuurlijk iets meer gericht op dat eerste. Alleen jammer dat de motoren het rijplezier beperken.

Alle belangrijke gegevens over de Ford Fusion

Motoren

Het motorengamma van de Ford Fusion bestond uit een 1.4 op benzine van 80 pk, een 1.6 van 100 pk, een 1.4 TDCi-dieselmotor van 68 pk en een 1.6 TDCi van 90 pk. Een automaat was ook beschikbaar op de meeste motoren. Ondanks het gewillige onderstel van de Fusion zijn er dus geen echt plezierige motoren in het gamma: in het beste geval kon de Fusion in 11,1 seconden van 0 tot 100 km/u sprinten en haalde hij een topsnelheid van 178 km/u. Ook het verbruik van de benzinemotoren was niet erg gunstig, al konden de diesels wel mooie verbruikscijfers voorleggen. Alleen jammer dat die niet meer binnen mogen in de LEZ’s.

Afmetingen

De Ford Fusion is 4,02 meter lang, 1,71 meter breed en 1,50 meter hoog. Daarmee is hij 10 cm langer en 8 cm hoger dan de Fiesta. Hij staat ook wat hoger op zijn pootjes, wat gunstig is voor het zit- en rijcomfort. Hij is echter ook 80 kilo zwaarder dan de Fiesta (ongeveer 1,1 ton), wat de prestaties en het verbruik fnuikt. De koffer is 337 tot 1.175 liter groot en je mag maximaal 900 kilo trekken met de Ford Fusion.

Uitvoeringen

Het gamma van de Ford Fusion bestaat uit de Trend als instapversie, gevolgd door de Futura en de Ghia als topversie. Bij zijn lancering was er ook een First Edition met metallic lak en lichtmetalen velgen bovenop de uitrusting van de Ghia.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Al voor minder dan 2.000 euro kan je een Ford Fusion vinden op de tweedehandsmarkt in België, maar dan gaat het altijd om diesels met een hoge kilometerstand en eventuele gebreken. Door zijn Euro 3- en 4-dieselmotoren mogen deze Fusions niet meer binnen in de LEZ’s. Een model op benzine is echter een stuk zeldzamer in België, maar je vindt ze wel voor ongeveer 4.000 euro met een redelijke kilometerstand. Het aanbod in Nederland is veel groter qua benzinemotoren, dus het kan lonen om even over de grens te gaan kijken.

Design-highlights en interieur

Qua design houdt de Ford Fusion het midden tussen de Fiesta en, gek genoeg, de bestelwagen Tourneo met zijn smalle en puntige koplampen. Hij is wat langer en hoger dan de Fiesta en staat ook wat hoger op zijn pootjes, waarmee de Fusion het midden houdt tussen een klassieke hatchback, een monovolume en een kleine crossover - vandaar ook de naam. In 2005 kreeg het model een facelift die te herkennen is aan zijn gewijzigde bumpers, zijn oranje knipperlichten vooraan en zijn heldere achterlichten.

Geen echte MPV

Aan boord wordt het dashboarddesign van de Fiesta quasi ongewijzigd overgenomen, al maakt de extra verticale ruimte wel de plaats vrij voor meer opbergvakken. Ook de hoofdruimte en de instap zijn wat hoger, wat het algemene welbehagen aan boord verbetert. In tegenstelling tot de meeste monovolumes ontbreekt het de Fusion echter aan extra modulariteit of praktische snufjes: meer dan een neerklapbare passagierszetel en opbergruimte onder de stoelen mag je niet verwachten. Met de facelift werden de materialen wat verbeterd en kwamen er meer uitrustingsmogelijkheden naar de Fusion.

Rijhulp en veiligheid

De Ford Fusion kreeg 4 sterren van Euro NCAP en heeft een vrij uitgebreide veiligheidsuitrusting voor zijn klasse, met standaard 6 airbags en ABS.

Alternatieven

De Ford Fusion ging de concurrentie aan met andere mini-MPV’s op basis van stadswagens, al was de Ford wel een van de eerste in zijn klasse. De Renault Modus, Nissan Note, Mazda 2, Honda Jazz en Opel Meriva zijn de belangrijkste concurrenten voor de Fusion. In 2012 werd hij opgevolgd door de Ford B-Max.

FAQ

Is de Ford Fusion betrouwbaar?
Over het algemeen is de techniek van de Ford Fusion betrouwbaar, maar er kunnen zich enkele elektronische storingen voordoen die echter geen grote kosten met zich meebrengen.
Wat is de opvolger van de Ford Fusion?
De Ford Fusion werd in 2012 opgevolgd door de B-Max, die zijdelingse schuifdeuren heeft, een uitzondering in deze klasse.
Hoeveel kost een Ford Fusion?
Al voor minder dan 2.000 euro kan je een Ford Fusion vinden op de tweedehandsmarkt in België, maar dan gaat het altijd om diesels met een hoge kilometerstand en eventuele gebreken. Een model op benzine is echter een stuk zeldzamer in België, maar je vindt ze wel voor ongeveer 4.000 euro met een redelijke kilometerstand.

Beoordelingen voor Ford Fusion

30 Beoordelingen

4,3