Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Jazz 4.jpg

Honda Jazz

1 / 4
Jazz 4.jpg
Jazz 1.jpg
Jazz 2.jpg
Jazz 3.jpg

Sterke punten

  • Inrichting interieur
  • Riante veiligheidsvoorzieningen
  • binnenruimte

Zwakke punten

  • prijs
  • opdringerige rijvakassistent
  • lawaai bij hoge toeren

Honda Jazz Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Honda Jazz, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.7 - 14.5s
Maximumsnelheid:160 - 190 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):82 - 139 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.6 - 5.9 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3830 x 1675 x 1525 mm
Portieren:5
Kofferruimte:298 - 1320 liter
Aanhangergewicht:385 - 539 kg

Toen onze Jazz een jasje was

Jongelui, zeg maar Generatie Z, zullen het niet geloven, maar ooit was de Jazz een hele kleine auto die voor de stad bedoeld was en als hij op de buiten dienst moest doen, dan als tweede auto, waarmee mevrouw doktoor zonder al te veel jaloerse blikken haar kinderen van school kon komen halen. Er is veel veranderd ondertussen: de Jazz is een grote kleine auto, met SUV-ambities en een hybride aandrijflijn.

Interesse in een Honda Jazz

Honda Jazz tweedehands auto
Honda Jazz nieuwe auto
Honda Jazz dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Honda heeft een huizenhoge reputatie als het op betrouwbaarheid aankomt, zeker wat hun benzinemotoren V-tec betreft. Honda heeft ook al een langjarige ervaring met hybridesystemen, ook bij kleine auto’s: remember de Civic in de jaren 90 en de CR-Z in de jaren 10. Bij de Civic mochten een paar batterijen de auto vooral op gang helpen, bij de CR-Z stond hybride voor sportief rijden met spaarzaam verbruik, bij de Jazz vandaag moet het hybride systeem vooral het verbruik zo laag mogelijk houden.

  • De Jazz is weliswaar door de jaren heen altijd groter geworden, vandaag groter dan de Civic in de jaren 80, maar heeft die buitenafmetingen altijd gebruikt om zijn interieur zo ruim mogelijk te maken. Daar zijn bij de laatste editie ook weer in geslaagd en nu de Jazz wat hoger op de poten staat, is het instappen ook makkelijker geworden, zeker voor mensen die niet meer de lenigheid van Nina Derwael hebben.

  • Deze Jazz is helemaal bij zijn tijd en heeft een multimediasysteem dat in eerste instantie met widgets werkt, zoals u dat onderhand met uw smartphone gewoon bent. De airco valt gelukkig nog fysiek met draaiknoppen te bedienen en wie eigen content wil meenemen, heeft (naargelang de uitrusting) 1 of meerdere usb-aansluitingen. Navigatie is alleen standaard bij de hoogste uitrustingniveaus.

  • Hoewel de Jazz zich nog het beste thuis voelt in drukke stadsverkeer, kan hij ook op de autoweg en zeker op de landelijke wegen met het verkeer mee.

Belangrijke gegevens

De Jazz is een functionele auto. Hij heeft tal van praktische bergplaatsen en bekerhouders, maar zijn Magic Seats, waarbij de zittingen kunnen opgeklapt worden om alzo de volledige hoogte van het interieur te kunnen benutten en met de achterbank neergeklap krijg je een laadvloer (niet helemaal vlak) van 1,5 m lang. Voor een auto van 4 m is dat niet mis. De voorstoelen zijn beter ontworpen en houden het lichaam prima op zijn plaats.

Honda heeft geen lange optielijsten, ook de Jazz niet. Ze hebben wel iets met lakken. Metaalglanslak kost extra, om over een tweekleurig koetswerk (Crosstar) te zwijgen. Je kan ook nog extra geld uitgeven aan de sfeerverlichting en aan lichtmetalen velgen.

De Jazz is altijd een vinnige auto geweest met een even vinnige ophanging, en nu de aandrijving wat (ge)matiger is, blijft de ophanging van de betere soort. Ook bij de Crosstar, waar de Jazz toch 3 centimeter hoger op de poten staat. Het stuur is tweespakig, geeft genoeg feedback en is precies. De Jazz kan tussen twee muren draaien die 10 m uit elkaar staan.

Motoren

De Jazz, die vroeger al evenmin op een uitgebreid palet motoren kon terugvallen, heeft vandaag één aandrijfsysteem. De steunt voor een groot deel op de 1.5 l 4-cilinder die volgens het Atkinsonprincipe werkt (dat zie je wel vaker bij hybride auto’s). Die verbrandingsmotor wordt gekoppeld aan 2 elektromotoren, waarvan er eentje als generator werkt en een andere (mee) voor de aandrijving zorgt. De Jazz heeft, als we reduceren, geen versnellingsbak, maar werkt met vaste overbrengingsverhoudingen en daardoor is de Engine Drive Modus vanaf min of meer autowegsnelheden mogelijk. Je kan de pk’s van de elektromotoren en de 4-cilinder niet bij elkaar optellen, omdat ze nauwelijks (hoewel ze het kunnen) samen werken. Nu is een top van 173 km/h mogelijk, maar dan vergaat horen en zien. Het systeem zit ingenieus in elkaar, hybride op zijn Honda’s, maar het werkt wel.

Afmetingen

De Jazz is nu een auto die net de 4 m haalt, 4,09 m lang, 1,72 m breed is en 1,6 m hoog. Dat is een behoorlijke middenklasser en hij heeft, dankzij de batterijen en het complexe aandrijfsysteem een rijklaar gewicht van 1.325 kg. De koffer is minimaal 300 l, uit te breiden tot 1.200 l en hij heeft een tankinhoud van 40 l. Hij heeft geen reservewiel.

Varianten

Je hebt in principe 2 variaties op eenzelfde thema. Alles aan de Jazz wat techniek en koetswerk betreft is uniform gelijk, je kan hem in de Elegance ende Crossstar-uitvoering wat rijkelijker laten uitrusten en dat is zeker het geval voor de Executive het geval. De meerprijs heeft met een toenemende uitrusting en veiligheidsvoorzieningen te maken.

Prijzen

Uiteindelijk hebben de verschillende uitvoeringen ook oplopende prijzen: de standaard kost €23.00, De Elegance net iets meer dan € 25.00, de Executive loopt al tegen de 28.000 aan en de duurste Crosstar kost zo’n € 30.000, want daar wil je toch minsten lichtmetalen velgen bij.

Design

Buitenzijde

De sterk dalende motorkap en het smalle radiatorrooster hebben plaats gemaakt voor een forser front, waarin de grote koplampen en de bijverlichting in de bumper een prominente plaats innemen. Het zou ook zomaar een Suzuki kunnen zijn. Het wordt nog erger, want vanop de flank bekeken denk je direct aan de DS3 van 10 jaar geleden. Honda, waer bestu bleven? Dat gaat ook op voor de achterkant, hij lijkt hem bij een of andere Roemeen te hebben besteld, met alle respect voor het Roemeense design. Hier wordt een mens, tenzij mijnheer Honda zelf, niet blij van.

Binnenkant

Gelukkig haalt Honda aan de binnenkant (en dat is toch de kant die de eigenaars het vaakst zien) wel een hoog niveau. Stoffen inlegstukken, ene fraai strakke middenconsole met daaronder een al even strakke middentunnel, met de pook die eigenlijk geen pook hoeft te zijn. Het instrumentenpaneel is digitaal en daar kunnen we mee leven. Het interieur is multi-omvorm baar, heeft prima voorstoelen en een riante -voor deze buitenafmeting- achterbank. Knus en gebruiksvriendelijk om het samen te vatten.

Veiligheid

Maar je zou met deze Jazz zomaar willen crashen: 10 airbags (ook in het dak en zelfs centraal in de middenconsole) staan ter beschikking bij malheur. Dat wil wel zeggen dat bij een flinke tik, de auto sowieso total loss wordt verklaar. Maar Honda heeft natuurlijk ook de gebruikelijke rij-assistenten ingebouwd en die moeten zo mogelijk een ongeval voorkomen. En begrijpen we het nut van de rijvakassistent, zeker als hij met een file-assistent is uitgerust, hij mag bij het gewone rijden vooral niet abrupt tussenkomen en dat doet hij wel.

Alternatieven

De concurrenten van de Jazz zijn dus kleine hybride auto’s en dan kijk je automatisch naar Toyota dat inderdaad met de Yaris een soortgelijke auto op de wereld heeft losgelaten. De Yaris presteert min of meer eender, verbruikt iets meer, is iets goedkoper dan de Jazz. De Clio E-tech Hybrid van Renault heeft een iets ruimere motor (1.6 l), ook iets meer vermogen, maar vreemd genoeg eenzelfde top. Ook het verbruik is gelijklopen, evenals de prijs (€ 24.000).

FAQ

Heeft een hybride systeem fiscaal nog nut?
Daar zijn de regio’s, want de fiscaliteit van auto’s is een regionale bevoegdheid. Zo bedraagt de verkeersbelasting in Vlaanderen € 99,82, in Brussel € 123 En in Wallonië € 245,39. Rare jongens, die Belgen.
Is hybride rijden effectief milieuvriendelijker?
Tijdens zijn rijdende periode is een hybride auto zuiniger dus beter voor het milieu. Als hij gebouwd en weer gerecycleerd moet worden, levert hij dat voordeel ruimschoots in.
Waarom nog maar 1 versie?
Als je de lappendeken aan kosten in België die voor een auto worden verrekend worden, is het een wonder dat constructeurs hier nog auto’s willen verkopen.

Beoordelingen voor Honda Jazz

53 Beoordelingen

4,7