Citroen C1 2014 te koop: tweedehands en nieuw

Citroen C1 2014

De nieuwe C1 weet van wanten

Citroën

Ooit besloot Citroën om het noodlijdende Maserati op te kopen om te voorkomen dat dit topmerk zou verdwijnen. Het gevolg was dat de Citroën SM verscheen, die helaas niet het succes bracht dat men er van gehoopt en verwacht had. Wat wel gebeurde was dat een paar jaar later Citroën zelf in hele grote problemen kwam en uiteindelijk deel uit ging maken van het PSA concern. Citroën liefhebbers leefden heel even in de angst dat Peugeot de dienst uit zou gaan maken bij Citroën. Dat gebeurde echter niet. Er werd en wordt wel nauw samengewerkt, ook met anderen waaronder Toyota, maar de eigenheid van Citroën is overeind gebleven. Gelukkig maar, want anders hadden we misschien nooit kennis gemaakt met de nieuwe Citroën C1 2014. Hij is meer dan een gerestylede versie van de oorspronkelijke C1, waarvan er sinds zijn introductie in 2005 een goede driekwart miljoen verkocht zijn. Het is een guitige, speelse stadsauto geworden die een beetje het kleinere broertje van de C4 Picasso lijkt. Dus de stijl van Citroën heeft. Met de Citroën C1 2014 gaat het bedrijf verder dan een nieuwe vormgeving. Zoals altijd heeft men naar de efficiency gekeken. Het gewicht van de auto ligt bij 860 kilo. De motoren zijn niet, zoals bij de eerste C1 serie, van Toyota, maar komen uit eigen huis. De auto is, ook al is hij qua lengte klein, comfortabel en biedt net geen 200 liter bagageruimte. Met neergeklapte achterbank wordt dat zelfs bijna 800 liter.

Een heuse reus

Vaak is het niet alleen de kracht die overwint. Vaak is het de volhardendheid, de slimheid en de wijsheid die de zege behalen. Bij de C1 spelen al deze factoren een belangrijke rol. Dankzij het lage gewicht, de 1.0 VTi 68 S&S motor of de 1.2 PureTech 82 MAN motor, in combinatie met een 5-gangs handschakeling of een 5-traps automaat, het Start&Stop systeem en de nieuwe vormgeving verbruikt de 2014 Citroën C1 1 op 26. De Citroënfabrieken voldoen aan het ISO 14001 certificaat. Dat betekent dat ze aan zeer specifieke regels betreffende het milieu moeten voldoen. Dit heeft bijvoorbeeld als effect dat een fabriek van Citroën op haar terrein bijenkorven plaatst om de natuur te ondersteunen. En dat wordt ingezet op hergebruik van onderdelen. Dat de dealers meegenomen worden in het duurzaamheidsstreven.

Vanuit die visie is ook de Citroën C1 2014 gebouwd. Om zijn passagiers op een comfortabele, veilige en zuinige wijze te vervoeren. Om daarnaast zoveel mogelijk hergebruikt te worden en om via hele lage emissies de luchtkwaliteit mee helpen te verbeteren. Ondertussen wordt ook aan auto’s gewerkt die op CNG, beter bekend als groen gas of aardgas, zullen gaan rijden, waardoor de uitstoot van lood en zwaveloxide helemaal vervalt. Op deze manier is een kleine auto stap voor stap op weg om een heuse reus te worden.

Stadsauto

De Citroën C1 2014 is een echte stadsauto. In het stadsverkeer voelt hij zich op zijn gemak. Hij stuurt direct en lekker. Hij heeft voldoende kracht om waar nodig even wat extra te bieden en heeft de mogelijkheid een open dak te nemen. Hij is als 3-deurs beschikbaar of als 5-deurs hatchback, zorgt via de achteruitrijcamera voor ondersteuning bij het parkeren, heeft een makkelijk te bedienen touch screen, ESP en voor-, zij- en gordijnairbags. Wat opvalt bij de reviews van gebruikers is dat ESP blijkbaar niet vanzelfsprekend is bij de concurrenten van de C1.

De wagen is wendbaar, door zijn grootte makkelijk te parkeren en staat zijn mannetje ook buiten de stad. Tests laten namelijk zien dat bij langere ritten (boven de 50 kilometer) het door het bedrijf opgegeven verbruik ook vrijwel gehaald wordt. De C1 doet het als tweedehands auto goed. Gebruikers van een tweedehands geven een 4,1 van de 5 sterren, waarbij met name de 4,5 wat betreft de kosten opvalt. Gezien de zware concurrentie is dit zeker een pluspunt, want de Citroën C1 2014 moet wel opbotsen tegen de VW UP!, de Hyundai i10, de vernieuwde Renault Twingo en uiteraard ook tegen zijn halfbroers Peugeot 108 en Toyota Aygo.

Tweede auto

Reviews laten zien dat er drie soorten kopers van tweedehands C1 zijn. Degene die een goedkope, leuke tweede auto wil, jonge mensen die net hun rijbewijs behaald hebben en ouderen die besluiten te downsizen en af te stappen van de grote auto. Opmerkelijk is hoe ze over de auto spreken, vol lof. Hij maakt zijn beloftes waar, ook wat betreft zuinigheid. Een review verhaalt over de zoektocht naar een leuke, kleine auto. “Er zijn heel veel kleine, zuinige, betaalbare, maar voornamelijk op koekblikken lijkende auto’s. Tot mijn vriendin en ik de C1 zagen. Dat was het moment waarop we alleen nog ‘kleur rood’ hoefden te zoeken.“Uiteraard heeft dit met smaak te maken. Toch is dit niet zo maar een opmerking, want zelfs Top Gear wijst in haar recensie op het feit dat de 2014 Citroën C1 zich qua design zeker van zijn concurrenten onderscheidt.

Lease?

Een paar jaar geleden absoluut ondenkbaar, maar tegenwoordig al bijna normaal is dat ook een wagen als de Citroën C1 2014 als leaseauto aangeprezen wordt. Daarmee krijgt men dus de keuze tussen een tweedehands auto in eigendom of een nieuwe leaseauto. Veel hangt uiteraard af van de kosten. Een tweedehands zal eerder kosten veroorzaken dan een nieuwe. Weegt dat op tegen een contract waar men meerdere jaren aan vast zit? De reden waarvoor de C1 aangeschaft wordt en hoeveel kilometer er per jaar mee gereden zullen worden, bepalen natuurlijk waarvoor men kiest. Wat in ieder geval interessant zijn kan, is een ex-leaseauto die als tweedehands aangeboden wordt. Zeker voor mensen die zelf graag wat meer dan alleen stadsritjes maken. Bezitters die tienduizenden kilometers met de C1 gereden hebben, zijn blij met de prestaties van de auto. Zelfs voor vakanties blijkt hij voor 2 personen zeer geschikt. Er is een gebruiker die mededeelt dat hij na 7 jaar maar liefst 172.000 kilometer met zijn C1 gereden heeft en, naast het normale onderhoud, alleen een waterpomp heeft moeten vervangen.