Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
72948-d-fer.jpg

Ferrari 458 Italia

1 / 4
72948-d-fer.jpg
140922_AnterioreAlto_458speciale_TA_L.jpg
310310bwi_Ferrari-458-Italia.jpg
023437600_1251449417.jpg

Sterke punten

9.000 opm! Elegant design Laatste atmosferische V8 van Ferrari

Zwakke punten

Verouderd, lichtjes plastiekerig interieur 458 Speciale is onbetaalbaar Geen manuele versnellingsbak meer

Ferrari 458 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ferrari 458, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3 - 3.5s
Maximumsnelheid:320 - 325 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):275 - 275 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):11.8 - 13.7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4527 x 1937 x 1203 mm
Portieren:2
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:205 - 340 kg

Einde van een tijdperk, begin van een nieuw

De Ferrari 458 Italia uit 2009 is een model dat een keerpunt inluidde voor het merk met het steigerende paard: het was het eerste model met de nieuwe designfilosofie van het merk en is nog steeds de basis van de huidige F8 Tributo, maar tegelijk was het ook de laatste Ferrari met een atmosferische V8. De 458 Italia was tot 2015 in productie en werd opgevolgd door de 488 GTB, die op hetzelfde platform werd gebouwd, maar een turbomotor kreeg.

Interesse in een Ferrari 458 Italia

Ferrari 458 Italia tweedehands auto
Ferrari 458 Italia dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Einde van een tijdperk, begin van een nieuw

De Ferrari 458 Italia uit 2009 is een model dat een keerpunt inluidde voor het merk met het steigerende paard: het was het eerste model met de nieuwe designfilosofie van het merk en is nog steeds de basis van de huidige F8 Tributo, maar tegelijk was het ook de laatste Ferrari met een atmosferische V8. De 458 Italia was tot 2015 in productie en werd opgevolgd door de 488 GTB, die op hetzelfde platform werd gebouwd, maar een turbomotor kreeg.

Goede redenen

  • De 4,5 liter-V8 van de 458 Italia is een juweeltje, met een rode zone die pas bij 9.000 toeren begint. De F136-V8 werd dan ook meermaals bekroond door de International Engine of the Year-jury.

  • De Ferrari 458 was het eerste model van het merk dat je niet kon bestellen met een manuele versnellingsbak, maar de Getrag 7-bak met dubbele koppeling was goed genoeg om de pook niet te missen.

  • Ondanks zijn leeftijd ligt de 458 Italia nog steeds erg goed op het netvlies, met een elegant koetswerk zonder spoilers van Pininfarina dat toch de nodige downforce wist te ontwikkelen.

  • Het hoogtepunt van de 458 was de Speciale*, een hardcore variant met meer vermogen, minder gewicht en actieve aerodynamica. Het was bovendien de zwanenzang voor de atmosferische V8, vandaar zijn hoge waarde.

Alle belangrijke gegevens over de Ferrari 458 Italia

Motoren

De Ferrari 458 Italia had maar één motor: de F136 4,5 liter-V8, in feite een aangepaste versie van de 4,3 liter-V8 uit voorganger F430. Het indrukwekkende aan deze motor was dat hij pas bij 9.000 toeren per minuut om een volgende versnelling vroeg. In de 458 Italia en de Spider ontwikkelde de V8 570 pk en 540 Nm.

Diezelfde motor kreeg in 2013 een upgrade in de 458 Speciale. De motor produceerde nu 605 pk dankzij een hogere compressie, nieuwe materialen voor de zuigers, een nieuw profiel voor de nokkenassen en een hertekende inlaat, die de motor nog eens 8 kilo lichter maakte. De 458 Speciale sprintte van 0 tot 100 km/u in 3 seconden, van 0 naar 200 in 9,1 seconden en haalde een topsnelheid van “meer dan” 325 km/u.

Afmetingen

De Ferrari 458 Italia is 4,53 meter lang, 1,94 meter breed en 1,21 meter hoog en woog 1.380 kilo. Hij bood plaats aan twee personen en had een bagageruimte van 230 liter, genoeg voor een paar weekendtassen. Een golftas past er niet in, maar daarvoor is er nog plek achter de stoelen.

Uitvoeringen

Bij Ferrari is er niet zozeer sprake van uitvoeringen: de modellen zijn standaard zo goed als compleet, waarbij je vooral het model personaliseert naar eigen smaak. Daarbij kan je, als je genoeg geld op tafel kan leggen, zo goed als alles aanpassen naar eigen wens. Maar opgelet: elke optie die je aanvinkt, kost meestal duizenden euro’s…

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Ferrari 458 Italia kostte nieuw ongeveer 196.000 euro, terwijl de Spider minstens 217.000 euro moest opbrengen. De 458 Speciale ging daar nog boven met een vanafprijs van 238.500 euro.

Vandaag zijn de goedkoopste tweedehands exemplaren opvallend genoeg de Challenge-racewagens, met een vanafprijs van 100.000 euro, al hebben die natuurlijk een iets zwaarder leven achter de rug en zijn ze niet straatlegaal. De gewone 458 Italia of Spider kost je minstens 130.000 euro als je ook in het buitenland gaat shoppen, de 458 Speciale en Speciale A zijn een stuk begeerlijker door hun gelimiteerde oplage en hun status als laatste atmosferische V8 van het merk. Neem daarvoor dus minstens 300.000 euro mee.

Design-highlights en interieur

De Ferrari 458 Italia legde de basis, letterlijk en figuurlijk, voor alle V8-modellen met middenmotor van het merk die sindsdien zijn verschenen. Hoewel de ronde vormen wat hoekiger zijn geworden en de luchthappers zijn gegroeid met de komst van de turbomotoren, staat de huidige Ferrari F8 Tributo nog altijd op dezelfde technische basis als de 458. Ook qua design zie je nog duidelijke gelijkenissen, wat in het voordeel speelt van 458-eigenaars: hun wagen is nog altijd niet verouderd. Een leuk detail zijn de drie centrale uitlaatpijpjes, als eerbetoon aan de Ferrari F40.

Als een racewagen

Ook het interieur van de Ferrari 458 Italia lijkt nog op dat van de huidige modellen, met een naar de bestuurder gericht dashboard en alle belangrijkste functies op het stuurwiel, naar verluidt dankzij de input van Michael Schumacher. Dat maakte het even wennen voor wie uit een F430 kwam, die nog traditionele (knipper)lichthendels had, maar tegelijk moest je ook je handen bijna nooit meer van het stuur halen.

Rijhulp en veiligheid

De Ferrari is nooit getest door instanties als de Euro NCAP of de Amerikaanse IIHS/NHTSA, dus veel info over zijn veiligheid is er niet. Hij kwam ook nog voor de tijd van actieve veiligheidssystemen. Wel heeft het model 2 airbags. Er zijn tijdens de productie van het model twee recalls geweest: een voor een brandrisico door een slechte lijm in de wielkasten, en een voor slecht gemonteerde krukassen op sommige Amerikaanse wagens. Beide problemen zijn kosteloos opgelost door de fabrikant, maar check dus zeker eens bij een tweedehands model of dit wel is uitgevoerd.

Alternatieven

De Ferrari 458 Italia ging de concurrentie aan met de Lamborghini Gallardo, die in 2014 vervangen werd door de Huracán. Verder had Mercedes de speciale SLS AMG in het gamma, met zijn Gullwing-deuren, en zat Porsche aan de 997-generatie van zijn 911 Turbo. In 2011 lanceerde McLaren zijn MP4-12C, een rechtstreekse aanval op de 458 Italia met een krachtige V8-turbomotor en een zeer efficiënt chassis. Het zou McLaren echter niet lukken om aan de populariteit van Ferrari te tippen.

FAQ

Had de Ferrari 458 Italia een manuele versnellingsbak?
Neen, de Ferrari 458 Italia was het eerste model van het merk dat niet besteld kon worden met een manuele versnellingsbak. De 7-traps robotbak met dubbele koppeling van Getrag was standaard.
Is de Ferrari 458 Italia sneller dan de Lamborghini Gallardo Superleggera?
De Ferrari 458 Italia is iets sneller dan de Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera, zowel in een rechte lijn als op het circuit.
Hoeveel exemplaren van de Ferrari 458 Italia zijn er geproduceerd?
Alle versies samengeteld zijn er ongeveer 24.650 exemplaren geproduceerd van de Ferrari 458 Italia tussen 2009 en 2015.