Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-panda-l-01.jpg

Fiat Panda

1 / 4
fiat-panda-l-01.jpg
fiat-panda-l-02.jpg
fiat-panda-l-03.jpg
fiat-panda-l-04.jpg

Fiat Panda Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Fiat Panda, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.5 - 20s
Maximumsnelheid:130 - 185 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):86 - 160 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.6 - 6.7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3410 x 1494 x 1420 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:200 - 870 liter
Aanhangergewicht:205 - 500 kg

Europese Auto van het Jaar 2004, SUV van het jaar 2012

De Fiat Panda is een stadsvoertuig van de Italiaans bouwer Fiat. De eerste generatie verschijnt in 1980 en wordt geproduceerd tot in 1986. In dat jaar ondergaat het voertuig een groot aantal wijzigingen, waarna het tussen 1986 en 2003 zonder grote veranderingen verder evolueert. In dat laatste jaar wordt de tweede generatie gelanceerd. In 2004 wordt dit voertuig verkozen tot Europese Auto van het Jaar. De derde generatie debuteert op de Motor Show van Frankfurt, in 2011. Lees meer

Interesse in een Fiat Panda

Fiat Panda tweedehands auto
Fiat Panda nieuwe auto
Fiat Panda dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

In 37 jaar tijd zijn er meer dan 7,5 miljoen exemplaren van de Fiat Panda verkocht. De eerste generatie is daarbij goed voor meer dan 4,5 miljoen verkopen en is een absoluut verkoopsucces. In 1981 is het de tweede Europese Auto van het Jaar, na de derde generatie Ford Escort. Een recentere bekroning is die van SUV van het Jaar 2012, voor de Panda 4x4 (Top Gear Magazine).

De Fiat Panda technisch bekeken

Bij zijn introductie in 1980 wordt de Fiat Panda (Tipo 141) voorgesteld als een goedkoop, gebruiksvriendelijk voertuig zonder veel franjes. In het Fiat aanbod situeert hij zich tussen de Fiat 126 en de Fiat 127. Op de markt concurreert hij met de Citroën 2CV en de Renault 4, die hij al gauw voorbijsteekt qua moderniteit. De eerste Panda is dan ook een fris ontwerp van de jonge Giorgetto Giugiaro en Italdesign. In een interview met La Stampa uit februari 1980 vergelijkt de designer het voertuig met een paar jeans, omwille van de simpelheid en het gemak die beide producten delen.

Mechanisch gezien ontleent deze Panda veel van vroegere Fiats. De motoren en transmissies komen uit de Fiat 127. De luchtgekoelde I2 motor van 652 cc (aangeboden in sommige territoria) komt uit de Fiat 126. Latere versies zullen daarbij verschillende mechanische verbeteringen aanbrengen, maar de geest van het voertuig blijft altijd behouden. De Panda is simpel en robuust, punt. Veel designkenmerken dienen simpelweg het gemak van bestuurders en inzittenden. Voorbeeld bij uitstek zijn de aanpasbare achterstoelen, die 7 verschillende constellaties kunnen aannemen en bijvoorbeeld om te vormen zijn tot een bed of tot een V-vorm die moeilijke ladingen kan vervoeren. Bovendien kun je die stoelen ook gewoon helemaal wegwerken om zo een enorme laadruimte te creëren.

Bij de lancering van de Panda worden voorts 2 modellen aangeboden, de Panda 30 en de Panda 45. Het eerste model gebruikt de longitudinale I2 motor van 652 cc uit de 126. Het tweede model gebruikt de transversale I4 motor van 903 cc uit de 127. In september 1982 verschijnt ook nog de Panda 34, die de watergekoelde 843 cc motor uit de Fiat 850 gebruikt.

De nieuwe generatie Fiat Panda

In januari 1986 ondergaat de Fiat Panda zijn meest ingrijpende veranderingen. Er worden heel wat mechanische verbeteringen doorgevoerd, waardoor de meeste onderdelen worden gewijzigd of opnieuw ontworpen. Panda's voor en na deze facelift zijn amper met elkaar te vergelijken. Het nieuwe model word intern aangeduid als 141A.

De 652 cc motor wordt nu vervangen door een 769 cc. De 903 cc motor wordt vervangen door een 999 cc. Beide nieuwe motoren zijn lid van de nieuwe Fiat FIRE familie. Dat zijn watergekoelde motoren met 4 cilinders.

In 1990 komt er een nieuw model in de reeks, de Panda Ellettra. Hij heeft een elektrische motor. Het jaar daarop ondergaat het voertuig een tweede facelift, die minder ingrijpend is. De bijzonderste wijziging is hier de nieuwe voorgril met compacter embleem. Zo wordt de Panda ingelijfd in de nieuwe Fiat huisstijl.

De tweede generatie (Model 169) verschijnt in 2003 en is de opvolger van de Fiat Seicento. Aanvankelijk zou dit model een andere naam krijgen, Cingo. Qua ingenieurskunsten heeft hij dan ook nog weinig te maken met de oorspronkelijke Panda. Toch wordt de naam Cingo uiteindelijk achterwege gelaten eens de Renault Twingo als concurrent verschijnt. De namen zijn te vergelijkbaar en na 23 jaar productie wordt de oude Panda zo vooralsnog vervangen. Hij heeft nu onder andere een hogere carrosserie en kijkt goed naar al die nieuwe MPV's en SUV's, die stilaan de markten veroveren. In 2004 wordt die inspanning bekroond met de titel van Europese Auto van het Jaar.

Fiat Panda modellen en prijsklassen

De derde generatie Fiat Panda wordt gepresenteerd op de Motor Show van Frankfurt in 2011. De nieuwe architectuur wordt gebaseerd op het Fiat Mini platform. Opvallend is daarbij dat het oudere model gewoon in productie blijft. Met een fikse korting van ongeveer 27% blijft de "Panda Classic" een populaire aankoop. Naast die Classic en een hele resem speciale edities, bestaat de nieuwe generatie zelf ondertussen uit 5 modellen. Van laag naar hoog zijn dat de Panda Natural Power, de Panda Easy Power, de Panda Trekking, de Panda 4x4 en de Panda Cross.

De Panda Natural Power is een eerste versie met 2 brandstoffen, benzine en CNG. De kracht komt van een 0.9 I2 TwinAir motor. Het CNG wordt opgeslagen in 2 gascilinders, een longitudinale en een transversale. De Panda Easy Power rijdt ook op 2 brandstoffen, benzine en LPG. De motor is een 1.2 FIRE I4 van 69 PS.

De Panda Trekking wordt gelanceerd eind 2012 en kan gezien worden als een Panda 4x4 met voorwielaandrijving. Die Panda 4x4 zelf kan op zijn beurt voorzien worden van de TwinAir motor of van de Multijet II turbodiesel. Dit voertuig heeft aangepaste bumpers en bekledingen. Het permanente 4x4 systeem bestaat uit 2 open differentialen (voor- en achteraan) en een elektronische koppeling die de krachtsturing laat afhangen van het wegdek.

De Fiat Panda Cross, tot slot, wordt gelanceerd op de Motor Show van Genève, in 2014. Dit is het topmodel van de reeks. Hij ziet eruit als een echt terreinvoertuig en is mechanisch dan ook helemaal gebaseerd op de Panda 4x4. Zelfs de motoropties zijn hetzelfde. De Cross onderscheidt zich echter onder andere door de brede 185/65 banden met specifieke velgen. Ook de bumpers zijn eigen en de auto staat hoger van de grond, wat het betere bochtenwerk mogelijk maakt.

Beoordelingen voor Fiat Panda

92 Beoordelingen

4,5