Renault Clio 2011 te koop: tweedehands en nieuw

Renault Clio 2011

De geschiedenis van de Renault Clio

De Renault Clio neemt een belangrijke plaats in in de geschiedenis van de Franse autofabrikant Renault. In de jaren tachtig draaide Renault consequent verlies en dreigde faillissement voor de fabriek. Met de komst en de verkoop van de populaire Renault Clio in 1990 wist Renault het tij te keren. De Clio behoort tot een van de weinige auto's die tweemaal tot 'Auto van het Jaar' verkozen is, zowel in 1991 als in 2006. De Clio is vanaf zijn eerste productiejaar bedoeld als een compacte auto uit de economyclass. Het is de opvolger van de Renault 5. De eerste generatie van de Clio heeft dan ook dezelfde ophanging en hetzelfde chassis als de Renault 5. De eerste generatie Clio heeft een aantal fasen doorgemaakt. In 1994 kreeg de Clio een andere grille en achterlichten. Grotere veranderingen kwamen bij de derde restyling, vanaf 1995. De koplampen en de motorkap werden ronder, wat het uiterlijk van de Clio significant anders maakte. De komst van de tweede generatie in 1998 zorgde voor nog meer veranderingen. Een geheel nieuwe versie van de Clio werd uitgebracht. De Clio werd langer en breder en kreeg kunststoffen bumpers. Zo was de auto veiliger, maar ook lichter. Omdat de Clio inmiddels concurrentie had van onder andere de Peugeot 206 werd de Clio regelmatig aangepast om modern en competitief te blijven. Zowel exterieur als interieur ondergingen updates. Ook werd de Clio vanaf 1999 als een sedan geleverd in ontwikkelingslanden.

De Renault Clio 2011

De Renault Clio 2011 behoort tot de derde generatie die in 2005 op de markt kwam. Deze nieuwe Clio is zwaarder en groter dan zijn voorgangers en valt bijna niet meer in de compacte klasse. De derde generatie van de Renault Clio is duurder, veiliger (vijf sterren van Euro NCAP) en is bedoeld voor een publiek dat weliswaar geen grote auto zoekt, maar toch hoogwaardige materialen en enige luxe verwacht. Vanaf het begin is de Clio een driedeurs of vijfdeurs hatchback met een behoorlijke bagageruimte. Deze ruimte, zijn zuinigheid en de comfortabele rijervaring hebben ervoor gezorgd dat de Clio voor de tweede keer tot 'Europese Auto van het Jaar' is gekozen. Deze prestatie wordt tot nu toe alleen nog geëvenaard door de Volkswagen Golf.

Motoren en varianten van de Renault Clio 2011

De Renault Clio 2011 komt met een keuze uit een aantal motoren. Van de benzinemotoren zijn dit de 1.2L D7F met 57 pk en de 1.2L D4F met 74 pk. De Clio 2011 kan ook worden uitgerust met de 1.5 dCi dieselmotor met 63 pk. Vanaf het begin was er veel te kiezen in de samenstelling van de Clio, waaronder vier verschillende benzinemotor en één dieselmotor. Ook zijn er een aantal sportieve varianten uitgebracht zoals de 1.8i RSi, 1.8i 16V en de 2.0i 16V Williams. De Renault Clio Williams was tevens populair en succesvol als rally-auto.