Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-golf-gte-l-01.jpg

Volkswagen Golf GTE

Volkswagen Golf GTI Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen Golf GTI, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.3 - 8.8s
Maximumsnelheid:216 - 267 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):139 - 223 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):5.3 - 9.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4149 x 1735 x 1439 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:374 - 1270 liter
Aanhangergewicht:425 - 617 kg
vw-golf-gte-m-02.jpg
vw-golf-gte-m-03.jpg

Volkswagen Golf GTE

Hybride rijden met een VW Golf, dat doe je natuurlijk met de Golf GTE. De hybride aandrijving van dit nieuwe model levert een gecombineerd vermogen van 245 pk en dat met een lage CO2-uitstoot. Van binnen zit de Golf vol moderne techniek, die je bedient via 2 touchscreens of met je stem. De rij-assistentiesystemen helpen je onderweg en zelfs semi-autonoom rijden is mogelijk met deze nieuwe GTE. Een leuke auto voor de lease of gewoon voor privé. Rijplezier gegarandeerd! Lees meer

Alternatieve modellen

Het vernieuwde model van de Golf GTE

De 8e generatie Golf was toe aan een opfrisbeurt. Eentje waarbij de Golf GTE plug-in hybride eveneens in het nieuw gestoken werd. De hoogtepunten van deze milieuvriendelijke versie van de GTI zijn: een nieuw, modern interieur met veel schermen, rij-assistentiesystemen en techniek voor comfort en connectiviteit.

Aan de buitenkant vallen vooral de blitse velgen, unieke voorbumper, subtiele spoiler en de extra laadklep linksvoor op. Achterop zien we 2 uitlaatopeningen en het GTE type logo wat nu centraal onder het nieuwe VW-logo staat. De aandrijving vindt plaats via een hybride aandrijflijn met een gecombineerd vermogen van 245 pk.

Aan boord is de auto ook gemoderniseerd, met de Innovision-cockpit. Deze bestaat uit een 10,3 inch digitaal instrumentenpaneel met unieke graphics in blauw. Daarnaast is er ook een centraal aanraakscherm van 10 inch, waarmee je de infotainment functies kunt bedienen. met deze 2 schermen bedien je eenvoudig je hele auto. Voor het sportieve gevoel zorgen de chromen accenten en contrasterende stiknaden.

Tijdens het rijden kun je kiezen uit 2 basismodi. Zo is er de E-mode, waarin de aandrijflijn uitsluitend op de elektromotor werkt. De Hybrid is de 2e modus, waarbij de auto de beste krachtbron kiest: benzine, elektrisch of een combinatie van beide. In de E-modus profiteer je ook van een reeks brandstofbesparende en energieopwekkende maatregelen, waaronder het uitschakelen van de motor bij volgas en het terugwinnen van remenergie.

In de Volkswagenfabriek in Wolfsburg wordt de nieuwe hybride Golf GTE gebouwd. Het model zal naar verwachting in de 2e helft van 2020 op de Nederlandse markt komen en minimaal € 30.000 gaan kosten. Je kunt natuurlijk ook voor een gebruikte Golf GTE kiezen.

VW Golf GTE en de Audi A3 Sportback e-tron

De VW Golf GTE en de Audi A3 Sportback e-tron zijn allebei compacte hatchbacks met een lekker sportief uiterlijk en een brullende motor. Bij de A3 zie je het direct aan de voorkant: de grote grille en luchtinlaten, brede deuren en een diagonale carrosserie.Sportief, ja, maar ook een gezinswagen, net als de Golf GTE. Ook die heeft een grote grille, luchtinlaten en de opvallende X-vormige mistlampen.

Van binnen heeft de plug-in hybride van Audi een minimalistische stijl die typisch is voor veel modellen van het merk. Het dashboard is comfortabel en van hoge kwaliteit. Chromen accenten en contrasterende stiksels geven de GTE juist weer een eigen karakter. Ook hier is de afwerking om door een ringetje te halen.

Uitrusting

Hoe zit het met de uitrusting? Veiligheid staat bovenaan bij de Audi A3 Sportback e-tron. Naast standaard stabiliteitscontrolesystemen, antiblokkeerremsystemen, voor- en zijairbags heeft de auto verschillende nieuwigheidjes op het gebied van veiligheid. Zo heeft de Audi de automatische piloot, waarmee korte stukken autonoom gereden kan worden. De Golf GTE heeft ook zo’n systeem, wat autonomie geeft aan de auto.

In de A3 zit verder o.a. een Emergency Assist, dat is een automatisch noodremsysteem en een noodwaarschuwingssysteem met preventieve bescherming tegen botsingen met voetgangers. De Golf GTE heeft ook een serie rijhulpsystemen, waaronder ACC adaptieve cruise control en parkeersensoren voor en achter. Er is waarschijnlijk meer, maar Volkswagen heeft daar nog niets over bekendgemaakt.

Motoren

In de Audi A3 vinden we een hybride plug-in motor die een combinatie is van een benzine- en elektromotor. De elektromotor levert 102 pk/75 kW en het totale systeemvermogen ligt op 204 pk. De batterij levert 8,8 kWh en de auto versnelt in 7,6 seconden van 0-100 km/u. De topsnelheid ligt op 222 km/u. Het systeemvermogen van de Golf is 245 pk. Volkswagen heeft verder nog geen cijfers van de Golf GTE bekendgemaakt, maar naar verwachting zullen die niet veel afwijken van de cijfers van de e-tron.

Kofferbak en beenruimte

Niet helemaal onbelangrijk: de inhoud van de kofferbak en de beenruimte achterin. De e-tron heeft een kofferbakinhoud van 280 liter en je kunt achterin nog redelijk zitten. Hetzelfde geldt voor de VW Golf GTE, die een kofferbak van 272 liter heeft, dus 8 liter kleiner. Ook hier kun je achterin nog behoorlijk zitten, ondanks dat de batterij van de hybride aandrijving wat ruimte heeft opgeslokt.

Een exacte vergelijking tussen de Audi e-tron en deze VW Golf GTE is niet mogelijk, simpelweg omdat we niet alle gegevens van de Golf hebben. De Audi lijkt wat rijker uitgerust en de Golf heeft meer vermogen. De grootste verschillen zitten waarschijnlijk in de wegligging en acceleratie, die samen de doorslag geven.

De hybride motor van de GTE

De nieuwe Volkswagen Golf GTE heeft opnieuw een combinatie van een 1.4-liter TSI benzinemotor van 150 pk en een elektromotor van 116 pk (85 kW). Er zit een grotere batterij in dan in het vorige model, namelijk een accu van 13 kWh. Met deze batterij kun je tot 60 km elektrisch rijden met een maximumsnelheid van 130 km/u. Het gecombineerde vermogen van deze twee motoren is 245 pk bij een maximumkoppel van 400 Nm. De nieuwe Golf GTE plug-in hybride is alleen verkrijgbaar met de zestraps DSG automaat.

Uitrusting en opties

De standaarduitrusting die in elke Golf zit, zit natuurlijk ook in de nieuwe GTE. Dat betekent dat o.a. de volgende zaken aan boord zitten:

  • Multifunctioneel stuur
  • Digitaal instrumentenpaneel (Digital Cockpit)
  • Spraakgestuurde commando’s
  • Keyless entry
  • Car2X: waarschuwt je voor obstakels onderweg

De opties voor deze nieuwe Golf GTE zijn nog niet allemaal bekendgemaakt, maar waarschijnlijk heb je keuze uit verschillende lak-en bekledingsopties, en mogelijk kun je kiezen voor techniek waarmee semi-autonoom rijden mogelijk is.

Een Golf GTE voor thuis of in de lease

De CO2-uitstoot moet nog definitief bepaald worden door VW, maar mogelijk ligt dat op 39 g/km of lager. Dat is interessant voor leaserijders, want die betalen een lage bijtelling en krijgen toch een PHEV-aandrijflijn met een hogere actieradius dan voorheen. Als particulier kun je deze Golf aanschaffen vanwege de betrouwbaarheid, veelzijdigheid en nuchterheid. Op korte stukken kun je helemaal elektrisch rijden en daarmee spaar je het milieu.

Beoordelingen voor Volkswagen Golf GTI

108 Beoordelingen

4,8