Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-t6-caravelle-kombi-overview

Volkswagen Caravelle

1 / 4
vw-t6-caravelle-kombi-overview
vw-t6-caravelle-kombi-front
vw-t6-caravelle-kombi-interieur
vw-t6-caravelle-kombi-sitzplatz

Sterke punten

Ruim Praktisch en veelzijdig Rijdt als een sedan

Zwakke punten

Parkeerruimte Aanschafprijs Optielijst

Volkswagen T6.1 Caravelle Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen T6.1 Caravelle, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De avonturen van El Bulli

Zij die in de jaren 80 dachten met de Espace het nieuwe wiel te hebben uitgevonden, dwaalden. Want toen had VW al de T1 en dat busje heeft generaties over de hele wereld vervoerd. En later kwam de T2 en T3, maar met de T4 kwam de echte verandering. De motor ging voorin en de voorwielen werden aangedreven. Met de Multivan heeft de bus van VW zijn T7-versie, de herwerkte Caravelle gaat nu als de T6.1 door het VW-leven. Het is, zoals dat wel vaker bij Volkswagens het geval is, de maatstaf in minibusland.

Interesse in een Volkswagen Caravelle

Volkswagen Caravelle tweedehands auto
Volkswagen Caravelle nieuwe auto
Volkswagen Caravelle dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De avonturen van El Bulli

Zij die in de jaren 80 dachten met de Espace het nieuwe wiel te hebben uitgevonden, dwaalden. Want toen had VW al de T1 en dat busje heeft generaties over de hele wereld vervoerd. En later kwam de T2 en T3, maar met de T4 kwam de echte verandering. De motor ging voorin en de voorwielen werden aangedreven. Met de Multivan heeft de bus van VW zijn T7-versie, de herwerkte Caravelle gaat nu als de T6.1 door het VW-leven. Het is, zoals dat wel vaker bij Volkswagens het geval is, de maatstaf in minibusland.

Goede redenen

  • Je hebt een nieuw samengesteld gezin en om het andere weekend zijn er 5 kinderen in huis en dan wil je wel eens samen op pad. De Caravelle heeft 7 zitplaatsen

  • Je zit graag een beetje hoger, maar nu ongeveer iedereen dat wil, is de zichtbaarheid weer een stuk minder. In de Caravelle, de minibus versie van de Transporter zit je weer hoger dan gemiddeld en kijk je over de SUV’s van deze wereld heen.

  • Je gaat af en toe als verkoper op een rommelmarkt staan en dan heb je wel wat, ook qua lengte, te vervoeren. De Caravelle is veelzijdig om te bouwen en in te richten, de Multivan zet nog verdere stappen in interieur configuratie en is ook luxueuzer.

Belangrijke gegevens

De Caravelle heeft 2 lengtes (4,9 of 5,3 m), 2 versnellingsbakken (handgeschakelde 6-bak en een gerobotiseerde DSG-automaat) en 2 aandrijvingen (voorwiel aangedreven en 4Motion).

De VW-bus, in Duitsland lang Bulli genoemd, heeft in zijn T6.1 vormgeving een variabel aantal plaatsen ter beschikking. Stoelen zijn zo goed als vrij in te stellen. Je kan al op voorhand beslissen om in een 4-, 5-, 6-, of 8-zits configuratie te gaan rijden. Weet ook dat de stoelen niet de lichtste ter wereld zijn en dat je de stoelen die je uit de Caravelle monteert om meer bagage te kunnen meenemen, ergens moet kunnen stockeren.

In tegenstelling tot de Multivan, die op het MOB-platform is gebouwd, heeft de Caravelle geen elektrische hulplijn. De ID Buzz heeft alleen een elektrische aandrijving.

Motoren

De Caravelle krijgt een 2.0 l diesel, naargelang de tuning 150 of 204 pk sterk. De diesel is Euro 6 gekeurd, en stoot rond de 200 gr CO² uit, een gegeven dat variabel is door de aandrijving, lengte en het aantal pk’s. Maar meer dan een paar gram scheelt het niet. Het verbruik schommelt rond de 7,5 l, voor een busje is dat zeker niet slecht. De Multivan kan je ook met een plug-in hybride aandrijflijn kopen. Die is gecombineerd 218 pk sterk, en draait op een 1.4 TSI viercilinder benzine. De Multivan heeft ook nog een 1.5 4-cilinder ter beschikking die 136 pk levert.

Afmetingen

De Caravelle is niet de kleinste der voertuigen: 4,9 m lang, 1,99 m hoog, 1,90 breed (zonder buitenspiegels). De auto is net geen 2 ton zwaar, mag maximaal 3.080 kg wegen en mocht dat belachelijk veel lijken: de koffer is op zijn grootst meer dan 5000 l., met een laadvloer die tot aan de eerste stoelenrij meer dan 2,5 m lang is. Dan is er ook nog de lange versie, die nog eens 40 cm toevoegt aan de lengte. Ook de Multivan heeft twee lengtes: 4,9 tot 5,29 m.

Varianten

De Caravelle is in met zijn 2 motorversies, twee verschillende lengtes, 2 versnellingsbakken en 2 aandrijvingen en 2 afwerking packs zo goed als eindeloos te combineren. En dan biedt Volkswagen ook nog gespecialiseerde ombouwingen aan: taxi, schoolbus, shuttle. Want de ene omklapbare stoel is de andere niet, de ene zijdeur moet anders dan de andere schuifdeur.

Prijzen

De Caravelle/Transporter heeft met de 2.0 l TDI-motor 2 basisprijzen: voor de Trendline betaal je € 42.800, voor de beter uitgeruste Comfortline € 47.500. Dan ma g je nog naar hartenlust configureren (en bijbetalen), om over de talloze, zo goed als gepersonaliseerde ombouwingen maar te zwijgen. De Multivan kost in zijn duurste Plug-in variant € 56.700. VW-bussen scoren bijzonder goed op de tweedehandsmarkt en dan is de meerprijs in de aanschaf zo terugverdient.

Design

Buitenzijde

Veel optische veranderingen heeft VW niet bedacht voor zijn Caravelle T6.1. De bus is heel herkenbaar Volkswagen, krijgt wel moderne lichttechnologie zowel voor als achter, maar verder is het ontwerp rechttoe rechtaan. De vorm is hier duidelijk ondergeschikt aan de functie en die functie is zoveel mogelijk kunnen vervoeren. In de Caravelle kunnen maximaal 8 volwassenen een zitplaats vinden.

Binnenkant

Binnen valt het moderne dashboard op, je zit zoals je in een auto van 2022 zou zitten. Weliswaar rechter en hoger, met een hoge middenconsole tot gevold, maar daar staat alles netjes en volgens de ergonomische wetten gerangschikt. VW schuwt her en der plastiek niet in de afwerking, toch ziet het geheel er bij de tijd uit. Dat is zeker het geval met de digitale cockpit, met groot multimediascherm. Tussen de beide klokken achter het stuur is nog een klein scherm waarop de hoofdfunctie zichtbaar is. Het ademt niet alleen kwaliteit, het is gewoon kwaliteit.

Veiligheid

De Caravelle is uitgerust met een keur aan rijhulpsystemen. De spoor assistent, de parkeerhulp, de uitparkeerhulp (zeer nuttig, zeker in de stad), de aanhangermanoeuvreerhulp, en natuurlijk ABS en slipcontrole systemen maken dat de Caravelle prima scoort op de actieve veiligheid. Loopt het toch mis, dan zijn er hopen airbags die lijf en leden moeten beschermen. Vermits de Caravelle rijder hoger zit dan gemiddeld en ook zwaarder is dan gemiddeld, valt de lijfelijke schade in regel nogal mee.

Alternatieven

De Caravelle zal het beschikbare potentieel aan klanten moeten/mogen delen met onder meer de Hyundai H-1 (2.5 diesel), de Viano van Mercedes (2.2 Diesel, de Peugeot Expert (2.0 l diesel) en de Renault (2.0 diesel). Elk heeft zijn eigen kwaliteiten, maar de Expert komt nog het dichts bij het autogevoel.

FAQ

Waarom alleen een diesel in de Caravelle ?
De Caravelle wordt vaak voor beroepsdoeleinden gebruikt en dan telt de economie en een diesel is nu eenmaal zuiniger en een gewilliger werkpaard
Wat is het verschil met de Multivan ?
De Multivan is de toekomst van VW’s minibus met een ontploffingsmotor, als die toekomst al bestaat. De Multivan is niet afgeleid van de Transporter, maar staat op het modulaire MOB-platform van de VW-groep.
Waarom 2 lengtes en 2 wielbasissen ?
De Caravelle mikt op koerierdiensten en personenvervoer. Voor een gemiddeld nieuw samengesteld gezin is de korte versie voldoende, voor taxi’s en shuttles is de lange versie nuttiger met de betere instap.