Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Volkswagen Golf Variant AS24 4.jpg

Volkswagen Golf Variant

1 / 4
Volkswagen Golf Variant AS24 4.jpg
Volkswagen Golf Variant AS24 1.jpg
Volkswagen Golf Variant AS24 2.jpg
Volkswagen Golf Variant AS24 3.jpg

Sterke punten

  • Automobiele alleskunner
  • Grote restwaarde
  • Ook als krachtige Golf R

Zwakke punten

  • Moeilijk infotainmentsysteem
  • Beperkte vooruitgang op Mk.7
  • Niet als plug-inhybride

De maatstaf een maatje groter

De Volkswagen Golf behoeft geen introductie, maar de Golf Variant is iets recenter van aard. Zo dook de eerste breakversie van de bekende middenklasser op in de derde generatie, en was die telkens opnieuw van de partij tot de huidige Golf 8. Die moderniseerde en verfijnde het model verder.

Goede redenen

  • Met een Volkswagen Golf van gelijk welke generatie kan je niet verkeerd zitten, en dat is ook voor het huidige model het geval. Hij biedt een knappe balans tussen comfort, ruimte, dynamiek en gebruiksgemak.

  • De overtreffende trap komt in de vorm van de Golf Variant, want die combineert dezelfde motoren en hetzelfde design met een aanzienlijk ruimere koffer.

  • Dat betekent niet dat je geen plezier meer mag hebben, want ook deze break kan je krijgen als sportieve R-variant. Die biedt zowel gezinsvriendelijkheid als een driftmodus.

  • Ongeacht de Golf die je kiest: je mag rekenen op een bovengemiddeld grote restwaarde wanneer je de auto op de tweedehandsmarkt verkoopt. Dat dankt de Golf dan weer aan zijn naamsbekendheid.

Belangrijke gegevens

Motoren

Net als de Golf hatchback biedt ook de breakversie, genaamd Variant, een uitgebreid gamma aan motoren. De plug-inhybrideversies mogen dan wel ontbreken, maar je kan nog steeds kiezen tussen benzinemotoren, diesels en mildhybrides en er is zelfs een versie op aardgas.

Dat veelzijdige aanbod begint al bij de benzinemotoren, waar je vermogens vindt van 110 tot zelfs 333 pk. Het kleinste vermogen haal je uit een 1.0-liter driecilinder TSI-motortje, dat je ook kan krijgen in combinatie met mildhybride techniek als 1.0 eTSI. Het vermogen blijft daarbij onveranderd. Daarnaast kan je ook kiezen voor een ingenieuze 1.5-litermotor, die dankzij cilinderuitschakeling en een loopcultuur volgens de Miller-cyclus zijn dorst bijna even laag als de kleinere driecilinder weet te houden. Daar krijg je dan wel standaard 130 pk aan vermogen voor in ruil, en als mildhybride eTSI krijg je zelfs de keuze uit 130 pk of 150 pk. De mildhybrides krijgen telkens standaard een zeventraps DSG-automaat mee, die bij de overige motorisaties optioneel is. Tot slot is er ook een 2.0-liter TSI-viercilinder die is voorbehouden voor de speciale versies. Zo krijg je hem met 190 pk en vierwielaandrijving in de Golf Variant Alltrack, en in de sportievere Golf R Variant met 320 pk over de vier wielen.

Volkswagen is nog steeds onlosmakelijk verbonden met oerdegelijke dieselmotoren, want daaraan denk je als je de term ‘TDI’ hoort. Zo biedt ook de nieuwe Golf Variant een 2.0-liter dieselmotor, verkrijgbaar in drie vermogens. Dat begint bij 116 pk, gaat langs 150 pk en eindigt met zowaar 200 pk. Die laatste motorisatie is voorbehouden aan de Golf Alltrack, die vierwielaangedreven terreinversie van de Golf Variant. Die krijgt ook standaard de 7DSG-automaat mee die elders optioneel is.

Ook de Golf Variant viel enige tijd te bestellen met een aandrijflijn op CNG. Die haalde 131 pk uit dezelfde 1.5-litermotor als de 1.5 TSI. De aardgasvoorraad werd opgeslagen in een tank van 17,3 kilogram waardoor je alvast 400 kilometer op CNG kon rijden voor de benzinevoorraad aangesproken moest worden. Die bestond uit een tankje van 9 liter.

Afmetingen

De Golf hatchback is 4,28 meter lang, 1,79 meter breed en 1,46 meter hoog, maar de Variant doet daar natuurlijk een flink schepje bovenop. Zo meet deze break een mooie 4,64 meter in de lengte, terwijl de breedte en hoogte identiek blijven. De wielbasis is ook iets langer met 2,78 meter, wat ook de zitruimte binnenin ten goede moet komen.

Daardoor is de Golf Variant nog wat ruimer dan een reguliere Golf binnenin, maar het grootste verschil merk je in de kofferruimte. Die is namelijk 611 liter groot, in de plaats van 381 liter bij de Golf hatchback.

Varianten

De Volkswagen Golf Variant is, net als de reguliere Golf, verkrijgbaar in drie algemene uitrustingsniveaus: Life, Style en R-Line. Daarbij is de Life dus de basisversie, al beschikt die wel meteen over zaken als adaptieve cruisecontrol, een rijstrookassistent, parkeersensoren rondom, een noodremsysteem en LED-koplampen. De Style en R-Line voegen voornamelijk comfort en sportiviteit toe, terwijl zakelijke klanten hun gading vinden in de Business-pakketten. Die Business- en Business Premium-packs voegen de meest gevraagde opties toe, zoals stoelverwarming en getinte ruiten.

Prijzen

Ga je naar de Volkswagen-dealer voor een nieuwe Golf Variant, dan betaal je er minstens 31.330 euro. Voor dat geld krijg je de auto met zijn 1.0-liter basismotor in de Life-uitvoering. Dat is 670 euro meer dan je voor een gelijkaardig uitgeruste Golf hatchback zou betalen, maar voor dat geld krijg je dus flink wat meer ruimte. Wil je de auto met mildhybride ondersteuning, dan betaal je minstens 34.450 euro voor de 1.0 eTSI en de goedkoopste diesel is de 116 pk sterke 2.0 TDI aan 34.760 euro. De duurste is natuurlijk de sportieve Golf R Variant, die start aan 57.805 euro.

De Golf is telkens één van de populairste auto’s op de markt, dus je vindt ook een groot aanbod aan gebruikte Variant-modellen. Zoek je er specifiek naar eentje van de huidige generatie, dan vind je de eerste exemplaren vanaf zo’n 23.000 euro. Het gaat dan wel vaak om voormalige bedrijfswagens die dus wel het nodige onderhoud gekregen hebben, maar flink wat kilometers gelopen hebben op korte tijd. Voor een paar duizend euro meer kom je echter mooie Golf Variants tegen met lage kilometerstanden.

Design

Buitenzijde

Ook in zijn achtste generatie houdt de Golf sterk vast aan zijn traditionele silhouet, dus het verschil schuilt eerder in de details. Zo heeft de nieuwkomer een aanzienlijk serieuzere blik dankzij de lager gemonteerde koplampen die visueel verbonden worden door iets dat lijkt op een langgerekte wenkbrauw. Achteraan is de verlichting dan weer een stukje slanker dan voorheen maar verder moet je vooral hier goed kijken om hem niet met zijn voorganger te verwarren. De Golf R beschikt dan weer over zijn eigen bumperwerk met zowaar vier uitlaten achteraan, en krijgt standaard ook grotere velgen en blauwe remklauwen mee.

Binnenzijde

Binnenin zou je de nieuwe Golf niet snel verwarren met één van zijn voorgangers. Dat ligt niet zozeer aan de vormgeving – want Volkswagen houdt nog steeds van rechte lijnen en grijze vlakken – maar wel aan het gebrek aan fysieke knoppen. De Duitsers hebben namelijk resouut gekozen voor digitalisatie, waarbij het merendeel van de functies bediend wordt via aanraakgevoelige paneeltjes. Eentje daarvan zit onder het infotainmentscherm gemonteerd, en laat je toe om zaken als het audiovolume en de temperatuur te regelen langs nogal omslachtige sliders. Qua gebruiksgemak wordt er dus wel eens geklaagd over de nieuwste Golf, terwijl het model voorheen het toonbeeld van functionaliteit was.

Veiligheid

De Volkswagen Golf wist al sinds de introductie van zijn vijfde generatie in 2004 telkens vijf op vijf sterren te halen in de Euro NCAP-botsproeven. Dat is niet anders voor de achtste generatie, ook in Variant-vorm. Reken dus op de modernste veiligheidsuitrusting, met standaard aanwezigheid van een resem airbags maar ook actieve veiligheidssystemen. Daartoe behoren onder andere een rijstrookassistent, een botspreventiesysteem, adaptieve cruise control en parkeersensoren.

Alternatieven

De eerste Volkswagen Golf zette bij zijn introductie in 1974 de toon voor de moderne hatchback, en doet sinds 1993 hetzelfde voor de compacte break. Toen werd de Variant namelijk gelanceerd als deel van de derde generatie, en sindsdien groeide het aantal breaks in het C-segment gestaag mee. Zo vind je bij Ford een Focus Clipper, bij Seat een Leon ST, bij Hyundai een i30 Wagon, bij Kia een Ceed SW, bij Fiat een Tipo SW, bij Renault een Mégane Grandtour, bij Peugeot een 308 SW en bij Opel een Astra Sportstourer.

FAQ

Is een Volkswagen Golf een goedkope auto?
De Volkswagen Golf is de maatstaf in zijn segment, maar hij is er allesbehalve de goedkoopste. Zo betaal je voor een nieuwe Golf 8 minstens 30.660 euro, terwijl alternatieven bij Fiat, Kia, Hyundai en Renault daar met enig gemak onder duiken.
Is de Golf Variant verkrijgbaar als plug-inhybride?
De reguliere Golf is verkrijgbaar met twee plug-inhybride aandrijflijnen: eentje met 204 pk en eentje met 245 pk voor de GTE. Die kunnen echter niet gecombineerd worden met de Golf Variant. Daar is de enige vorm van elektrificatie een mildhybride, maar die kan niet elektrisch rijden.