Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Focus: Elektrische mobiliteit
Focus: Elektrische mobiliteit

De elektrische auto in 2020

Voor elektrisch rijden is 2020 best een bijzonder jaar. Er waren veel positieve ontwikkelingen te zien rondom het elektrisch rijden. Er kwamen meer elektrische modellen, ondanks de effecten van de corona crisis op de auto industrie. We duiken in de ontwikkelingen rondom de elektrische auto in 2020.

De beste elektrische auto van 2020

Elk jaar worden er op internet talloze lijsten gemaakt met daarin interessante jaaroverzichten. Dat gebeurt natuurlijk ook voor elektrische auto’s. De Engelse website What Car? bedacht de Electric Car Awards 2020 in koos voor elke categorie het beste model. Als je benieuwd bent naar de resultaten, neem dan een kijkje in tabel 1.

Tabel 1: De beste elektrische auto’s van 2020

Model Titel
Porsche Taycan 4s Beste sportauto
Tesla Model X Beste 5-zitter
Tesla model 3 Beste zakelijke auto
Jaguar I-Pace Beste luxe SUV
Seat Mii Electric Beste koop
Peugeot e-208 Beste kleine auto

Voor de meeste van deze auto’s heb je nog een aardig budget nodig om ze te kunnen kopen. Gelukkig was 2020 wat dat betreft een goed jaar, want de subsidie voor elektrische auto’s werd geïntroduceerd.

Subsidie op elektrische auto’s in 2020

In 2020 wordt er voor het eerst subsidie gegeven voor de aankoop van een nieuwe of gebruikte elektrische auto. De Nederlandse regering heeft in het klimaatakkoord namelijk doelstellingen opgenomen die te maken hebben met elektrisch rijden en moeten zorgen voor vermindering van de CO2-uitstoot. Zo heeft de overheid de volgende doelen gesteld:

  • In 2030 mogen er alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s verkocht worden
  • In 2025 moet er een volwaardige markt zijn voor gebruikte elektrische auto’s.

Om deze doelen te bereiken, gebruikt de overheid subsidie om het kopen van elektrische auto’s aantrekkelijker te maken. De subsidie kan aangevraagd worden bij RVO en geldt voor alle nieuwe en gebruikte elektrische auto’s die vanaf 4 juni 2020 gekocht of geleased worden. De subsidie is niet bedoeld voor bedrijven. Voor een nieuwe personenauto kun je € 4.000 subsidie krijgen. Voor een gebruikte elektrische auto kun je ook subsidie aanvragen. Het subsidiebedrag is dan € 2.000.

Aanpassing bijtellingspercentage voor de elektrische auto in 2020

Zakelijke rijders krijgen te maken met een bijtelling als ze meer dan 500 privékilometers rijden met hun zakelijke auto. Voor elektrische auto’s werd de afgelopen jaren een verlaagd bijtellingspercentage toegepast om elektrisch rijden te stimuleren. In 2019 bedroeg het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s dan ook 4% in plaats van de 22% die geldt voor auto’s die op brandstof rijden.

Aan het begin van 2020 werd dit bijtellingspercentage veranderd. De bijtelling is verdubbeld en verhoogd van 4% naar 8% van de catalogusprijs tot € 45.000. Is de catalogusprijs hoger dan €45.000, dan geldt voor het restbedrag daarboven een bijtellingspercentage van 22%. Voor auto’s met een hybride aandrijving geldt het verlaagde tarief niet. Voor deze auto’s geldt een bijtelling van 22%.

Elektrische auto en motorrijtuigenbelasting in 2020

Voor een elektrische auto hoefde je in 2019 geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Daardoor kon je jaarlijks veel geld besparen. Voor 2020 heeft het kabinet een nieuw belastingplan gemaakt. Hierin staat dat de regeling ook geldt voor het jaar 2020. Het kabinet wil het belastingvoordeel voor elektrische auto's zelfs verlengen tot en met 2024. Zo kun je nog minstens 4 jaar lang autorijden zonder dat je wegenbelasting hoeft te betalen. De overheid heeft deze fiscale maatregel ingesteld om volledig elektrisch rijden te stimuleren. Dat draagt bij aan een beter klimaat en milieu. Gelukkig komen er ook steeds meer nieuwe elektrische modellen op de markt.

Veel nieuwe elektrische modellen in 2020

Het aanbod elektrische auto’s was jarenlang beperkt tot de Opel Ampera, Tesla, Nissan Leaf en de BMW i3. Veel autofabrikanten hadden voor hetr jaar 2020 veel nieuwe modellen op de agenda staan. Hoewel de corona crisis veel roet in het eten gooide, zijn er dit jaar zo’n 22 nieuwe modellen elektrische auto’s bijgekomen, gemaakt door 15 fabrikanten.

In 2020 krijg je dus meer keuze in de showrooms. De goedkoopste modellen zijn bijvoorbeeld de elektrische versies van de Skoda Citigo, Volkswagen Up en Seat Mii. Deze compacte modellen koop je al vanaf circa €23.000. Ook sportwagens zoals de Ford Mustang krijgen een elektrische variant. Heb je liever een wat stevigere auto, dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor de luxe BMW iX3.

FAQ

Uit onderzoek blijkt dat 70% van de kilometers die met een elektrische auto worden gereden, bestaat uit woon-werkverkeer. Het is dan ook een prima ontwikkeling dat in 2020 laadpalen voor bedrijven verplicht worden. Vanaf 2020 moeten er namelijk laadpalen komen bij nieuwe of ingrijpend gerenoveerde commerciële gebouwen die 10 of meer parkeerplaatsen hebben. Zo krijg je een laadpaal bij je werkplek. Volgens een Europese richtlijn is het bij deze gebouwen verplicht om 1 laadpaal per 10 parkeerplaatsen te installeren. Zo zullen er steeds meer laadpalen komen waardoor laadpaalstress minder wordt.

Een paar jaar geleden kostte een elektrische auto nog flink wat meer als je deze wilde leasen. Tegenwoordig verandert dat. Voor ongeveer 300 euro per maand kun je nu een kleine elektrische auto met private lease krijgen. Als je de leaseprijzen van de Volkswagen Golf en Audi A3 vergelijkt met de elektrische Nissan Leaf en de Volkswagen e-Golf, dan zijn de elektrische auto’s goedkoper om te leasen. Deze trend zal zich na 2020 alleen maar verder doorzetten, omdat er steeds meer betaalbare elektrische modellen bij komen die ook in de lease worden aangeboden.

De prijzen van de accu’s die in elektrische auto’s zitten, zijn de afgelopen jaren hard gedaald. Deze prijs was de belangrijkste redenen voor de hoge aankoopprijzen van EV’s. Nu de accu’s goedkoper worden, begint ook de prijs van elektrische auto’s te dalen. Zo komen de prijzen dichter bij die van auto’s op benzine of diesel te liggen.

Alle artikels

KOPFOTO

Subsidies voor de aanschaf van een elektrische wagen: aankooppremie, belastingvoordeel en meer

Advies · Besluit en aankoop
Hoofdfoto - Peugeot

De elektrische auto in 2023: dit moet je weten

Advies · Besluit en aankoop
KOPFOTO

Een tweedehandsauto leasen: de voor- en nadelen

Advies · Besluit en aankoop
Ontdek meer