Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Aston Martin: Op zoek naar nieuwe start

Met nieuw geld van privé-investeerders gaat Aston Martin op zoek naar een nieuwe start. Aston Martins aandeel op de beurs, in 2018 begonnen aan 626 euro, is inmiddels weggezakt naar 69 euro.

De intrede van de Canadese miljardair Lawrence Stroll is net geofficialiseerd. Stroll, bekend van onder meer kledingmerk Tommy Hilfiger en Formule 1-team Racing Point, kocht zich met een investeerdersgroep in bij Aston Martin voor in totaal 614 miljoen euro. Dat levert hen 25 procent van de aandelen op en maakt Stroll voorzitter van de raad van bestuur van Aston Martin Lagonda ltd. Terzijde: Stroll en de zijnen kochten zich in aan 4,58 euro per aandeel.

Aston Martin DBX in the Middle East 34-JPG

Toto Wolff

De situatie was al kritiek voor Aston Martin, en daar is nu de coronacrisis bovenop gekomen. Het gevolg was dat Aston Martin nog meer cash zocht. Dat komt nu uit Zwitserse hoek, via de rijkste man van Zwitserland Ernesto Bertarelli. Ook Toto Wolff, baas van het Mercedes-AMG Formule 1-team, heeft zich ingekocht in Aston Martin. Dat laatste geeft alleen maar meer weerklank aan de geruchten dat Mercedes klaar is om zich uit de F1 terug te trekken, al wordt dat officieel ontkend. Mercedes is overigens ook in kleine mate aandeelhouder van Aston.

Aston Martin DBX in the Middle East 17-JPG

Eerst DBX

Met nieuwe bazen volgen nieuwe strategieën. De productie van Aston Martin ligt stil sinds 20 maart, en een heropstart blijft voorlopig uitgesteld. Eens de productie opnieuw kan opstarten, wil Stroll eerst en vooral de DBX SUV kunnen uitrollen. Daarvan zou Aston Martin al 2.500 orders binnen hebben, wat de rekening aardig zou spijzen. Voor de sportwagens wil Stroll de productie net laten zakken, om het aanbod meer in lijn te brengen met de dalende vraag en zo de waarde van de Vantage en consorten op pijl te houden. Pas wanneer dat in orde is, wil Stroll de elektrische toekomstplannen van Aston Martin nog eens bekijken. Wel wil hij in 2021 Aston Martin in de F1 zien, vermoedelijk via zijn eigen team. Nu is Aston Martin nog sponsor bij Red Bull. Maar dan moet de Formule 1 de huidige crisis en de saneringen die bij de grote merken (Mercedes, Renault, Honda) zouden kunnen volgen, wel overleven natuurlijk…

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer