Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Audi e-tron doet aan sport: e-tron S!

Audi’s elektrische e-tron wordt er wel eens van beschuldigd plomp te zijn. De e-tron S moet critici de mond snoeren. Met dank aan 500 pk en bijna 1.000 Nm koppel!

Wie had tien jaar geleden, bij de lancering van de Audi S6 met 5.2-liter V10, gedacht dat in 2020 de S6 aan de diesel zou gaan en het merk met de vier ringen een elektrische S op de markt zou brengen? Wel, het is vandaag de dag toch de realiteit. Al zijn we hier vandaag niet voor de teneur van die S6, wel voor de e-tron S!

Drie motoren

Jawel, Audi’s eerste EV “van de nieuwe generatie” krijgt de primeur om de S-insigne verder te dragen richting de toekomst. Zowel beschikbaar bij de e-tron en e-tron Sportback mag je de S zien als de meest sportieve elektrische SUV die Audi momenteel op de markt heeft. Tot de komst van de e-tron RS natuurlijk – al is niet bekend of die er daadwerkelijk gaat komen.

Audi e-tron S

De e-tron S, die profiteert van drie elektromotoren. Eén op de vooras en twee op de achteras. Waardoor hij Quattro op z’n bips mag stempelen. Het systeemvermogen van die drie elektromotoren bedraagt 370 kW, ofte 500 pk in de oude rekenmethode. Het koppel van 973 Nm is echter wat je mee moet nemen van deze e-tron S. Want dat zal ongetwijfeld zorgen voor flukse hernemingen.

Sneller dan een Tesla, nuja

Vanuit stilstand weet de e-tron S alvast in 4.5 seconden de honderd aan te tikken. Zo maar even 2 seconden sneller dan de reguliere e-tron 55 Quattro, waardoor de e-tron S net dat tikkeltje sneller is dan de Tesla Model 3 Long Range. Kijk, plomp mag je ‘m daardoor niet meer noemen.

Audi e-tron S

Belangrijker is natuurlijk de impact van die krachtige motoren op de range. Volgens Audi moet je met de accu van 86 kWh (netto) toch nog steeds 365 kilometer ver geraken. Ruwweg 70 kilometer minder dan met een reguliere e-tron 55 Quattro. Nu goed, alles voor die stoplichttijden in een grote SUV natuurlijk.

Breder op zijn poten

Om duidelijk te maken dat je met de sportieve variant onderweg bent verbreedt Audi het koetswerk met zo maar even 5 centimeter. Te danken aan de spatbordverbreders van 2.5 centimeter aan elke kant. Achteraan smeert een diffuser zich uit over de gehele lengte en vooraan werden de koelsleuven net wat groter.

Audi e-tron S

Samen met de S-insignes moeten de zilveren spiegels meteen duidelijk maken dat het hier over de e-tron S gaat. Eén klein probleem echter, want opteer je voor de digitale zijspiegels… dan zal je niet veel zilver kunnen bespeuren.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer