Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Audi RS E-Tron GT: 646 pk in elektrische gran turismo

De teasercampagne loopt op volle toeren, dus het officiële debuut is niet meer veraf. Dat van de E-Tron GT, Audi’s eerste volledig elektrische gran turismo, die meteen ook als heuse RS-versie debuteert.

De Audi E-Tron GT staat op hetzelfde platform als de Porsche Taycan. Dat volledig elektrische platform heet J1, maar krijgt in Ingolstadt een andere uitwerking dan in Stuttgart. Noemt Porsche zijn Taycan immers een elektrische sportwagen, dan spreekt Audi resoluut over een elektrische GT.

AS24 E-Tron voor

De productie van die E-Tron GT is intussen zo goed als klaar om opgestart te worden, dus lost Audi alvast een heleboel informatie. En dat over de topversie, die meteen het prestigieuze RS-label opgekleefd krijgt. De RS E-Tron GT krijgt een batterij van 93,4 kWh, waarvan 83,7 kWh bruikbare capaciteit is. Een officieel WLTP-rijbereik is er nog niet, maar Audi vermoedt dat dit rond de 400 kilometer zal liggen.

Twee elektromotoren

De batterij voedt twee elektromotoren: een op de vooras en een op de achteras. Daardoor krijgt deze RS E-Tron GT vierwielaandrijving, en dat heet bij Audi natuurlijk Quattro. De elektromotor vooraan is goed voor 238 pk (175 kW), die achteraan produceert 456 pk (335 kW). Het gecombineerde vermogen? 598 pk (440 kW) en 830 Nm. Een speciale overboostmodus zorgt voor een tijdelijke piek van 646 pk.

AS24 E-Tron achter

De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u zou minder dan 3,5 seconden in beslag moeten nemen, de topsnelheid ligt op 250 km/u. Niet slecht voor een machine die 2,3 ton zal wegen, maar wel een lager zwaartepunt belooft dan dat van de Audi R8. Luchtvering met drie kamers, zoals we dat kennen van Porsche, moet ervoor zorgen dat het comfort voor de passagiers in deze gran turismo gevrijwaard blijft.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer