Autosalon van Frankfurt: Ongezien aantal afzeggingen

Het Autosalon van Frankfurt staat nog wel geprogrammeerd voor september, maar veel animo lijkt er niet te zijn. Het aantal afzeggingen is zo hoog, dat je eigenlijk niet meer van een groot autosalon kan spreken.

Traditioneel maken we voor zo’n groot internationaal autosalon de lijst op met wereldpremières die er te zien zullen zijn. Maar steeds vaker, zoals al gebeurde bij Detroit, Parijs en ook Genève, moeten we een lijst opstellen met afwezigen. En deze keer is die lijst langer dan ooit.

Bandeau-IAA-2019-e1558891359639

Klein salon

Frankfurt is steeds een vaste, zelfs onmisbare afspraak op de kalender geweest in Europa. Nu heeft het er alle schijn van dat Frankfurt vooral een Duits onderonsje wordt waarvoor de andere constructeurs hun neus ophalen. Want enkele van de grootste spelers hebben besloten om geen standplaats aan te vragen op de beurs.

Wat General Motors’ afwezigheid betreft, kunnen we eigenlijk kort zijn. De Amerikaanse groep stelt in Europa alleen nog Corvette en Cadillac voor, wat kleine spelers zijn op onze markten. Maar geen Toyota in Frankfurt, en dus ook geen Lexus? Idem voor de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliantie. Zelfs Dacia wordt niet afgevaardigd. FCA? Evenmin aanwezig, dus geen Alfa Romeo, Fiat of Jeep in Frankfurt. PSA laat alleen Opel opdraven, maar niet Peugeot, Citroën of DS dus.

Opel-Corsa-2020-1280-02

Dat wat de grote groepen betreft, maar het is weinig beter wanneer we naar de kleinere merken kijken. Volvo is niet aanwezig in Frankfurt, Tesla, Suzuki en Mazda evenmin. Kia, dat zijn Europese hoofdzetel in Frankfurt heeft, twijfelt nog. En bij de prestigemerken zetten Aston Martin, Ferrari en Maserati hun joker in. Nog erger: Bentley en Rolls-Royce, onderdeel van de VW Groep en BMW respectievelijk, komen evenmin.

Bentley-EXP 100 Concept-2019-1280-01

Wel naar China

De crisis voor de grote autosalons duurt dus voort. We zijn nu al benieuwd naar het lijstje afwezigen voor Detroit (januari) en Genève (maart) volgend jaar. Over het succes van het salon van Shanghai daarentegen maken we ons geen zorgen. Die beurs wisselt elk jaar af met Bejing – zoals Parijs en Frankfurt ook doen – en is nog steeds heel geliefd bij de constructeurs. Moet ook wel, voor velen is China inmiddels de grootste afzetmarkt geworden.

180425-ŠKODA-KAMIQ-at-Auto-China-2018-in-Beijing

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Interclassics Brussels: Leve Bentley en de Italianen

Autonieuws

Ferrari Roma: Op maat van de concurrentie

Autonieuws

Skoda Octavia: Wat een stijl

Autonieuws
Ontdek meer