Dit is de eerste SUV die de aandacht krijgt van de RS-divisie van Audi. Die toverden om te beginnen de 2.5 turbo uit de TT RS weer boven. In de Q3 RS haalt die 310 pk, wat een sprint naar 100 in 5,5 seconden geeft. De top is begrensd op 250 km/u.
Maar aangezien dit 2013 is, gaat de motor ook aan de start/stop, wat in combinatie met de rechtstreekse benzine-inspuiting het officieel gemiddeld verbruik op 8,8 l/100 km brengt en de CO2 op een verre van onaardige 206 gr/km.
Een zeventraps dubbele koppelingsbak stuurt het vermogen naar het vierwielaandrijvingssysteem, een hydraulische lamellenkoppeling die elektronisch gestuurd wordt.
Voor zomer
In tegenstelling tot andere RS’en, ziet de RS Q3 er iets flamboyanter uit met zijn specifieke voorbumper, kleine dakspoiler achteraan en dikke zijwelvingen. Nog steeds niet uitbundig sportief, maar toch iets minder discreet dan we gewoon zijn. In Duitsland komt hij standaard op 19-duims velgen. Met meer dan 1,7 ton valt hij toch wat dik uit voor een compacte SUV van 4,4 meter lengte. In de zomer start hij zijn carrière in ons land, met de eerste leveringen tegen de herfst. De prijs is nog onbekend.
De actuele RS-familie telt nu vier nieuwe leden in 2013, naast de RS 6 Avant, de RS 5 Cabriolet en de RS 7 Sportback. Waar is de tijd dat we maar recht hadden op één RS-model per keer?