Avant-première: Mercedes AMG GT – Take 2

Eerst was er de - onmiddellijk legendarische - SLS. Nu luidt AMG het tweede hoofdstuk in, met de al even spectaculaire AMG GT. Hij debuteert in oktober in Parijs.

Na ontzettend veel teasers van een stuk koplamp, een brok motorgeluid en een hoek van het interieur, krijgen we de Mercedes AMG GT eindelijk voor het eerst volledig te zien. De baby-SLS ziet er eigenlijk… allesbehalve baby uit, als u het ons vraagt.

Kleiner

De Mercedes AMG GT is 4,55 meter lang, 1,94 meter breed en 1,23 meter hoog. Dat maakt hem dus korter en lager dan zijn voorganger, maar wel even breed. Dat maakt hem effectief wat compacter, en gespierder. Iets wat de foto’s ook doen uitschijnen.

Nu, hij verliest niets van de agressiviteit waarmee de SLS al zo graag uitpakte. De eerste indruk geeft een coherent geheel, waar duidelijk alles aan gedaan is om elke lijn zo goed mogelijk te laten uit komen. Hij is duidelijk sportief genoeg om een AMG te zijn, maar ook sensueel genoeg om in de rij van recente Mercedes’en te passen.

4.0 V8

De Mercedes AMG GT krijgt een nieuw blok dat uit de AMG-ateliers in Affalterboch is gerold. De 4.0 V8 komt samen met de AMG Speedshift zeventrapsautomaat, in combinatie met twee turbo’s. Mercedes brengt hem met twee vermogens: 462 pk en 600 Nm (tussen 1.600 en 5.000 opm) voor de gewone GT en 510 pk en 650 Nm (tussen 1.750 en 4.750 opm) voor de GT S. Het bijzondere aan deze motor: hij is de eerste waarbij de turbo’s tussen de motorbanken zijn geplaatst. Midden in de V, als het ware. Normaal komen die turbo’s aan de zijkanten postvatten. Mercedes gebruikt droge cartersmering, zoals in de competitie, waardoor de olie nog steeds goed rondgaat, ook bij hoge zijdelingse G-krachten.

De GT en GT S wegen respectievelijk 1.540 en 1.570 kilogram. De S kan een AMG Dynamic pack krijgen, dat niets verandert aan het vermogen, maar dat vermogen wel over een breder toerental beschikbaar stelt. Daarmee komt de GT in 4,0 seconden aan 100. De GT S doet 0,2 seconde en 6 km/u beter. De GT krijgt een mechanisch sperdifferentieel aan de achteras. De GT S heeft een elektronisch gestuurd exemplaar. Hij belooft best speels te zijn, want Mercedes hanteert een 47/53 gewichtsverhouding.

Voor het verhaal: AMG zou AMG niet zijn zonder monsterachtig geluid. De Dynamic Control zou ook hier moeten toelaten een wat liberaler geluid uit de uitlaat te krijgen.

We kennen de prijzen nog niet en de lanceringsdata al evenmin. Wel maken we nu alvast onze agenda vrij voor moest er een uitnodiging in de bus vallen om hem eens te testen. We doen ons best.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

De Tomaso P72: Terugkeren in stijl

Mini Cooper SE: Goed voor 200 kilometer

Concours Monaco: Uit de kunst

Ontdek meer