Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Benvenuto, Tonale: dit is Alfa Romeo’s eerste plug-inhybride

Alfa Romeo heeft – eindelijk – het doek van zijn Tonale getrokken. De SUV wordt niet alleen Alfa’s eerste geëlektrificeerde auto, maar moet het merk ook grondig gaan heruitvinden.

Het heeft lang geduurd maar eindelijk is hij er: de Alfa Romeo Tonale. De nieuwe SUV stak al bijna drie jaar geleden voor het eerst zijn hoofd boven water in de vorm van de Tonale Concept, en sindsdien werden we onophoudelijk geplaagd door gelekte afbeeldingen, roddels en teasers. Daar komt nu een einde aan want Alfa Romeo laat zijn nieuwe C-segment SUV aan de wereld zien.

Populair segment

Je hoort het goed: deze nieuwe Alfa Romeo zoekt het opnieuw in het C-segment. Sinds het uitfaseren van de Giulietta had de constructeur namelijk geen speler meer in die markt, en dat terwijl heel wat andere merken net daar hun boterham verdienen. Dat wil de Tonale dus ook gaan doen, en met zijn lengte van 4,53 meter en breedte van 1,84 meter belooft hij alvast geen slechte partij te worden. Zo is hij iets langer dan pakweg een BMW X1 of Volvo XC40, al kunnen die extra centimeters ook ik de Alfa’s traditioneel langgerekte neus schuilen.

Van Zagato tot Brera

Ook de rest van het ontwerp is trouwens typisch Alfa Romeo, en de Tonale grijpt zelfs nog wat verder terug naar het verleden van het merk dan pakweg de Stelvio of de Giulia. Zo moet de auto volgens de constructeur doen denken aan de SZ Zagato en de Protéo Concept van enkele decennia terug, en valt er in zijn ‘3+3’-koplampen ook heel wat Brera te herkennen. Wij onthouden vooral dat de Tonale er in productievorm bijna precies zo uitziet als zijn studiemodel uit 2019, en wat ons betreft is daar weinig mis mee.

Alfa-Romeo-New-Tonale-2

Herkenbaar innerlijk

Binnenin leunt de nieuwe Tonale dan weer dichter aan bij zijn generatiegenoten, de Giulia en de Stelvio. Zo herkennen we nagenoeg hetzelfde stuurwiel en doen ook de schakelpedalen in aluminium erachter een belletje rinkelen. Ook de traditionele kokers waarachter de tellers schuilen zijn terug van de partij, al zijn die deze keer wel verbonden door een groot bestuurdersdisplay. Verder geeft Alfa Romeo nog niet veel details over het interieur vrij, dus op het koffervolume is het bijvoorbeeld nog wachten.

Innovatieve technologie

Over de schermen in de Tonale valt wel al meer te zeggen, want die zijn niet alleen groot in formaat maar ook in aantal. Zo wordt de SUV voorgesteld met twee exemplaren in het dashboard: eentje van 12,3 inch groot achter het stuur en touchscreen van 10,25 inch boven de middenconsole. Daarachter vinden we binnenkort een gloednieuw infotainmentsysteem dat naast over-the-air-updates ook naadloze integratie met Amazon Alexa biedt. Gelukkig gaat Alfa Romeo niet te ver in de schermenweelde: onder het touchscreen zien we nog steeds een aantal fysieke toetsen voor de bediening van de klimaatregeling. Wat wel weer digitaal is, is het onderhoudsboekje: de Tonale is de eerste auto ter wereld die dat versleutelt in een NFT (non-fungible token).

Alfa-Romeo-Tonale-5

Alfa Romeo met stekker

Meer technologie vinden we onderhuids, want deze Tonale is de eerste Alfa Romeo met elektrificatie onder de kap. Zo kan je de auto net als zijn technische neven, de Jeep Renegade en Compass, bestellen met een plug-inhybride aandrijflijn op basis van een 1.3-liter benzinemotor, al stuurt die in de Alfa geen 240 pk maar wel 275 pk naar de vier wielen. Bovendien is ook het accupakket met zijn 15,5 kWh wat groter, waardoor de ‘Tonale Q4’ – zoals die dan heet – zo’n 60 elektrische kilometers moet kunnen afleggen.

Of toch een diesel?

Aan het andere uiteinde van het gamma vinden we een klassieke 1.6-liter dieselmotor met 130 pk en 320 Nm koppel, maar dat is dan ook de enige Tonale die niet onder stroom staat. Tussen de plug-in en de diesel in vinden we namelijk nog twee zelfopladende hybrideversies die onderhuids gelijkaardig zijn aan de recent voorgestelde Jeeps Renegade en Compass e-Hybrid. De Alfa krijgt echter niet alleen de gewoonlijke versie met 130 pk maar mag ook genieten van een sterkere variant met 160 paarden onder de kap. Zowel de diesel als de stekkerloze hybrides sturen hun vermogen naar de voorwielen – nog een punt waarop de Tonale nauwer aanleunt bij pakweg een Brera dan de Giulia en Stelvio.

TONALE REAR

Metamorfose-SUV

De nieuwe Alfa Romeo Tonale zou al bij de dealers moeten verschijnen vanaf juni dit jaar. Prijzen zijn nog niet bekend, maar we kunnen er dus op rekenen dat die spoedig gaan volgen. Daarnaast mogen we in de komende jaren ook een aantal andere nieuwe modellen van de constructeur verwachten, want deze Tonale is naar eigen zeggen de start van een nieuw begin voor Alfa Romeo. Vandaar dat de Italianen de onthulling van hun SUV ook omschreven als “La Metamorfosi”.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer