Bericht: BMW 1-serie – Kwestie van smaak

BMW toont hoe de tweede generatie 1-serie eruit zal zien. En hoewel dit natuurlijk altijd een kwestie van smaak is, wordt hier de goede smaak toch duchtig op de proef gesteld.

De BMW 1-serie lag al bij zijn aantreden in 2005 onder vuur omwille van zijn uiterlijk, ook al moeten we zeggen dat we hem zelf een van de betere Bangle-BMW’s vonden. Plus, het ding stuurde voortreffelijk.

Meer plaats

Ruimte was dan weer een andere zaak, en die kritiek heeft BMW nu beantwoord door de tweede generatie 1-serie 8,5 cm langer te maken (tot 4,324 meter). De wielbasis is 3 cm langer geworden, en dat moet meer plaats voor de inzittenden betekenen. Zo heeft BMW het over 2,1 cm meer plaats op de achterbank. Bovendien kan de koffer tot 360 liter (maximaal 1.200 liter) aan bagage slikken.

Tot zover het goede nieuws. Maar wat is er in ’s hemelsnaam met het design gebeurd? De achterlichtblokken lijken van geen kanten te passen, terwijl vooraan BMW er niet in geslaagd is de gestegen breedte (+ 1,7 cm) elegant te integreren. Er is gewoon meer plaats tussen de lichtblokken en de niertjes. Aangezien wij geen designkenners zijn, zullen we het hier maar bij laten. En misschien is dat maar goed voor BMW ook.

Zuinige viercilinders

De nieuwe 1-serie zal natuurlijk goed sturen, zoals zijn voorganger dat ook deed. Daarvoor behoudt hij natuurlijk achterwielaandrijving. Onder de motorkap voorziet BMW bij de lancering uitsluitend viercilinder turbomotoren. Bij de diesels zijn dat een 116d (116 pk, 4,3 l/100 km, CO2 114 gr/km), een 118d (143 pk, 4,4 liter, 115 gr/km) en een 120d (184 pk, 4,5 liter, 119 gr/km). Een 116 Efficient Dynamics Edition met 116 pk en een CO2-uitstoot van 99 gr/km staat eveneens geprogrammeerd. Bij de benzines zien we een 116i (136 pk, 5,5 liter, 125 gr/km) en een 118i (170 pk, 5,8 liter, 138 gr/km). Alle modellen beschikken standaard over onder meer start/stop. Een achttrapsautomaat staat op de optielijst.

BMW plant 2 afwerkingen: ‘sport line’ en ‘urban line’. Na deze vijfdeursversie zullen ook de driedeurs, cabrio en coupé volgen. Hij komt in september op de markt. De goedkoopste 116i kost 24.400 euro, wat dezelfde prijs is als de 116d. De 118d is met 26.050 euro zelfs 300 euro goedkoper dan de 118i. De 120d moet 28.000 euro kosten.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Op bezoek in de FCA Heritage Hub

De Tomaso P72: Terugkeren in stijl

Mini Cooper SE: Goed voor 200 kilometer

Ontdek meer