Bericht: Hyundai Kona – Stoerdoenerij

Hoe kleiner de SUV, hoe stoerder hij moet lijken. Dat is precies toch de boodschap die de Hyundai Kona wil verspreiden.

Dit is Hyundai’s concurrent voor de Renault Captur, Opel Mokka, Peugeot 2008 en de Citroën C3 Aircross. En in tegenstelling tot een aantal van zijn concurrenten is vierwielaandrijving wel een optie.

Op zoek naar taart

Hyundai heeft met de Tucson en de Santa Fe mee de basis gelegd voor het succes van de SUV in Europa, maar het Zuid-Koreaanse merk moet zich reppen om zich bij de kleine SUV’s nog een stuk van de taart toe te eigenen. Het presenteert een erg stoere Kona, met veel opvallende plastic koetswerkbeschermingen en erg fijne led-dagrijlichtblokken met daaronder pas de gewone lichten. Hij is 4,16 meter lang, voor een breedte van 1,80 meter en een al bij al beperkte hoogte: 1,55 meter. De koffer is 361 liter groot, wat 1.143 liter kan worden met de achterbank plat. Dat lijken niet meteen de meest indrukwekkende waarden.

Standaard met touchscreen

De Hyundai Kona maakt veel meer indruk met zijn technologie-aanbod: standaard krijgt hij al een vijfduims aanraakscherm met radio, bluetooth en USB. Vanaf het 8-duims aanraakscherm zijn Apple Car Play en Android Auto, achteruitrijcamera en sat-nav met 7 jaar gratis updates inbegrepen. Draadloos laden is mogelijk, hij heeft een head-up display en een luxe-audiosysteem van Krell met 8 luidsprekers is een optie.

Wat motoren betreft, kiest Hyundai voor kracht in de Kona. De 1.0 turbobenzine driecilinder (T-GDI) levert 120 pk, de 1.6 turbobenzine viercilinder is goed voor 177 pk en er is een nieuwe 1.6 turbodiesel op komst met 115 pk of 136 pk. Op prijzen en lanceringsdata wachten we nog.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

100 jaar Citroën: Parijs houdt een feestje

Peugeot 2008: Success Story (bis)

Renault Zoé 2019: Weer wat verder

Ontdek meer