Bericht: Mercedes-AMG 53 – Zes cilinders… onder stroom

Mercedes wil een nieuwe AMG-variant introduceren in de CLS, en in de E-klasse coupé en cabrio. Die is ook hybride, maar dan volgens de logica van AMG.

Dit is een grote première: AMG gaat elektrisch. Achter de ‘53’ combinatie schuilt een 3.0 zescilinder turbobenzine, en voorzien van een elektrische compressor. En alsof dat nog niet genoeg is, komt er ook een alternator-starter een handje toesteken.

EQ

De CLS, en de E-klasse coupé en cabrio zijn de eersten die deze hybride combinatie van AMG toegespeeld krijgen. Op zich is de zes-in-lijn motor goed voor 435 pk en 520 Nm. De intelligente alternator-starter – Mercedes spreekt van de EQ Boost, waarbij EQ herinnert aan de naam die Mercedes voor zijn toekomstige volledig elektrische modellen wil gebruiken – kan daar kortstondig 22 pk aan toevoegen, en 250 Nm. Dat geeft een kortstondige piek van 770 Nm, wat meer is dan de V8 biturbo uit de E 63 AMG bijvoorbeeld. Dat belooft dus een snelle rit te worden in de 53 AMG. Mercedes stelt dat de CLS in 4,5 seconden naar 100 km/u zal spurten, en een topsnelheid haalt van 270 km/u. Maar dan moet je wel een bijkomende optie nemen, standaard blijft de top begrensd bij 250 km/u.

Deze hybride motor is natuurlijk gekoppeld aan andere specialisaties van AMG, zoals de 9-traps Speedshift automaat en de 4Matic+ Performance AMG vierwielaandrijving. Die kan volledig naar eigen smaak worden afgesteld. Om kort te gaan: AMG-liefhebbers hoeven dus geen schrik te hebben van deze eerste uitstap naar hybrideland van AMG. Kracht haalt de bovenhand op energiezuinig door het leven gaan, het lijkt wel een motto dat boven de deur hangt in Affalterbach.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

De Tomaso P72: Terugkeren in stijl

Mini Cooper SE: Goed voor 200 kilometer

Concours Monaco: Uit de kunst

Ontdek meer