Bericht: Mercedes-Benz GLC – Gedaan met hoekenwerk

Mercedes neemt afscheid van de hoekige GLK en vervangt zijn concurrent voor de Audi Q5 en de BMW X3 met de ronde GLC.

Ronder, maar ook groter. Ten opzichte van de GLK krijgt de Mercedes GLC 11,8 cm meer wielbasis, wat de interieurruimte aanzienlijk doet groeien. Achteraan krijg je 3,4 cm meer beenruimte. De koffer is 580 liter, met de in drie delen neer te vouwen achterbank kan dat groeien tot 1.600 liter (+50 liter). De kofferopening is breder geworden en met de luchtvering kan je de auto 4 centimeter laten zakken om vlotter te laden.

Strijd om CO2-grammen

Mercedes lanceert de GLC voorlopig alleen met 4Matic vierwielaandrijving. Een negentrapsautomaat is standaard. Toch belooft Mercedes interessante (en lagere) CO2-cijfers in vergelijking met de GLK. De 220d viercilinder krijgt 170 pk en 400 Nm koppel voor 5 tot 5,5 l/100 km verbruik (CO2: 129 – 143 gr/km). De 250d doet evengoed, maar dan met 204 pk en 500 Nm. De GLC 350 e doet nog beter. De benzinehybride haalt 60 gr/km CO2 en combineert 211 benzinepk’s met 116 elektrische paarden. Hij komt maximaal 34 km ver op elektrisch vermogen en haalt dankzij een boost 100 in 5,9 seconden.

De goede cijfers komen van een gewichtsbesparing. In totaal ging er 80 kilogram af, 50 op rekening van de lichtere carrosserie en 12 kg dankzij de lichtere automatische versnellingsbak.

Off-road

Op prijzen en lanceringsdata is het nog wachten. Wel is duidelijk dat Mercedes verschillende configuraties aanbiedt, waarbij een AMG Line, een Off-Road Line met stoerdere looks en een Off-Road Engineering Pack waarbij de GLC 2 tot 5 cm hoger komt te liggen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

De Tomaso P72: Terugkeren in stijl

Mini Cooper SE: Goed voor 200 kilometer

Concours Monaco: Uit de kunst

Ontdek meer