Bericht: Mercedes CLS – Scherper

Wie graag een Jaguar wil, maar niet zonder ster kan: Mercedes heeft de derde generatie van de CLS net klaar.

Maart 2018, zolang is het nog wachten op de commercialisering van de nieuwe vierdeurscoupé van de E-klasse, de Mercedes CLS. Die is inmiddels in zijn concept al 14 jaar oud, maar hij behoudt ook in deze derde generatie zijn kenmerkende zijprofiel.

Agressievere snuit

Wel krijgt hij agressievere trekken vooraan. En ondanks zijn vier deuren schenkt Mercedes hem toch het ‘diamanten’ radiatorrooster van de andere coupés en de enkele lat rond de ster. Voor het licht maakt Mercedes gebruik van led-technologie, zowel vooraan als achteraan. 18-duim velgen zijn het strikte minimum. Standaard krijgt hij een klassieke ophanging, zowel een adaptieve demping als een luchtvering (air body control) behoren tot de opties.

Mercedes lanceert de nieuwe CLS met zes-in-lijn motoren, bij de CLS 350D 4 Matic goed voor 286 pk en 600 Nm, in de CLS 400d 4 Matic wordt dat 340 pk en 700 Nm. De CLS 450 4 Matic benzine krijgt een mild 48-Volt hybridesysteem dat kortstondig 22 pk en 250 Nm impulsen kan geven bovenop de 367 pk en 500 Nm. Hij krijgt ook standaard een partikelfilter mee.

Wellness

Het interieur legt de nadruk op wellness, met zes programma’s in de energizing comfort control die niet alleen de airco en de stoelverwarming en stoelverfrissing combineert, maar ook de sfeerverlichting aanpast. Net als de massagefunctie natuurlijk.

De CLS mag een deel van de rijtechnologie van de S-klasse lenen, met onder meer autonoom rijden in files. Hij kan zelfstandig opnieuw vertrekken na een stop van maximaal 30 seconden. Hij past ook zelf de snelheid aan in functie van bochten en kruispunten die hij op de navigatie herkent.

We wachten wel nog op de prijs.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

De Tomaso P72: Terugkeren in stijl

Mini Cooper SE: Goed voor 200 kilometer

Concours Monaco: Uit de kunst

Ontdek meer