Bericht: Mercedes EQC – En daar is de volgende elektrische SUV van 80.000 euro

Tesla, Jaguar, Audi, en nu staat ook Mercedes met zijn elektrische SUV, de EQC. Die moet iets meer dan 400 kilometer ver komen op één batterijlading… en kost 79.860 euro.

Dat het aanbod er nu stilaan is, is duidelijk voor iedereen. Maar de betaalbare elektrische auto die is duidelijk nog niet voor morgen. Volkswagen is de enige die nu een deftige elektrische auto voor om en bij 30.000 euro vooropstelt, en dan zijn wij de laatste om dat goedkoop te noemen.

Is dat wel een goed idee?

Voor de kapitaalkrachtige ondernemer wel. Die krijgt er opnieuw een dikke bak bij die voor 100 procent aftrekbaar is… waarbij we met elektrisch rijden echt in een verhaal beland zijn waar diegene die het zich eigenlijk kan permitteren de kost van zijn auto volledig op de maatschappij mag afwentelen. Om maar even het debat rond de salariswagens vanuit een ander perspectief te plaatsen. Bovendien, wanneer dat fiscale voordeel er niet zou zijn, dan koopt geen hond een elektrische auto.

Oei, met het verkeerde been uit bed gestapt precies?

Nee, gewoon de hele heiligverklaring van de elektrische auto beu. Er bestaat niet zoiets als een ‘nuluitstoot auto’, al is dit natuurlijk steeds beter dan een verbrandingsmotor, vanuit CO2-standpunt bekeken.

Wegblijven dus, van die EQC?

Zeker niet, want hij is goedkoper geprijsd dan de Audi en de krachtiger Tesla Model X. Bovendien lijkt hij technisch iets interessanter. Net zoals Audi en Tesla opteert ook Mercedes in de EQC voor twee elektrische motoren, wat in de praktijk vierwielaandrijving geeft… en 408 pk en 760 Nm. Met het lithium-ion batterijpack van 80 kWh komt hij volgens Mercedes volgens de WLTP-meting 417 kilometer ver.

Jaja, in theorie zeker?

Effectief, al blijkt in de praktijk de WLTP-test een stuk dichter bij de realiteit aan te sluiten. Afhankelijk van het reële verbruik moet de Mercedes EQC toch in staat zijn om 380 kilometer ver te komen. Wat iets meer is dan de 320 tot 350 kilometer van de Audi e-tron. Mercedes geeft zelf een verbruik op van 20,8 kWh/100 km, wat meer in lijn ligt met de Tesla en de Jaguar. We vrezen wel dat het verbruik in de praktijk hoog zal liggen, want leeg weegt de EQC al 2,5 ton. Het batterijpack weegt 652 kilogram.

En het laden?

Nou, slecht nieuws. Wie hem thuis oplaadt aan een wallbox heeft liefst 11 uur nodig om hem op te laden. Dat is dus nipt om hem ’s nachts helemaal opnieuw volgetankt te krijgen, al zal dat voor de meeste dagelijkse verplaatsingen niet nodig zijn. Aan een snellaadpaal heeft hij 40 minuten om 80 procent bij te tanken.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Dacia Duster: Pausmobiel ‘van den Aldi’

Autonieuws

Tesla Cybertruck: Revolutionair (opnieuw)

Autonieuws

Audi e-tron Sportback: Stijlvol elektrisch

Autonieuws
Ontdek meer