Bericht: Porsche 911 2.5 S/T – Wat ‘complete make-over’ echt betekent

Porsche toont op de Techno Classica beurs in Essen (6-10 april) deze volledig gerestaureerde 911 2.5 S/T racewagen. Kijk naar het beeld hieronder: zo hebben ze hem aangetroffen.

“Een Amerikaanse verzamelaar botste bij toeval op deze Porsche 911 2.5 S/T in de Verenigde Staten. Een uitzonderlijke vondst, want er zijn slechts 24 exemplaren van de raceversie gebouwd. Alleen, dit was de staat waarin hij de auto aantrof”, zegt Porsche Classic baas Alexander Fabig. De specialisten van Porsche Classic waren twee jaar in de weer om hem naar nieuwstaat te brengen.

De Porsche 911 2/5 S/T was een auto waarmee klanten konden racen in group 3 en groep 4 in onder meer Daytona, maar ook in de Targa Florio, de 24 Uren van Le Mans of in rally’s. Hij was een verbeterde versie van de 911 2.4 S Coupé en kostte destijds 19.000 Duitse mark meer dan de 911 S.

Le Mans

Dit exemplaar kwam er in november 1971 op bestelling van de Amerikaanse piloot Mike Keyser, die in 1972 Jürgen Barth aanzocht om met hem te rijden. “Mike nodigde me uit om de 12 Uren van Sebring te rijden. Hij had zelfs een tv-crew besteld om zijn avonturen te filmen.” De auto reed ook nog de 6 Uren van Daytona, de Targa Florio, de 1.000 km van de Nürburgring… en de 24 Uren van Le Mans. Samen met de Zwitser Sylvain Garant reden Keyser en Barth een fantastische race met de ‘Team Louis Mezanarie’ Porsche. Ze wonnen de klasse tot 3 liter en eindigden zelfs als dertiende algemeen.

Crash

Dat hij compleet verpieterde is des te jammer. Porsche ontdekte tijdens de restauratie dat hij een ombouw had gekregen naar het latere G-model en nog de sporen droeg van een slecht hersteld ongeval. Roest had de wielkasten weggevreten en spelende kinderen hadden het dak compleet vernield. Porsche moest een nieuw dak maken en de welvingen over de wielkasten volledig precies hermaken. Ook de bodemplaat aan de tank is nieuw. Hij kreeg zijn originele gele kleur terug.

De 911 2.5 S/T was de directe voorloper van de 911 Carrera 2.8 RSR. Zijn waarde loopt in de honderdduizenden euro’s.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Bugatti Chiron 300+: Ook u kan er één kopen

Autonieuws

Ferrari F8 Spider: De blauwe pil

Autonieuws

Lamborghini Sian: Hybride stier

Autonieuws
Ontdek meer