Bericht: RM Sotheby’s veilt Belgisch kroonstuk en race-F40 – Kerstman, u bent een paar nullen vergeten

RM Sotheby’s heeft ons de kerstlijst in de prullenmand doen werpen om last-minute een nieuwe verzoeklijst in te dienen. Eentje met slechts twee onderwerpen.

RM Sotheby’s mag in 2019 alweer twee top-Ferrari’s veilen. De eerste komt op 17 en 18 januari aan de beurt in Arizona, de tweede op 6 februari op veiling in Parijs.

Ferrari 250 GT Coupé Speciale Pinin Farina

Wie van adel is, mag al eens een beetje meer vragen. Deze Ferrari 250 GT Coupé Speciale Pinin Farina uit 1957 moet in Arizona minstens 10 miljoen euro opbrengen, maar hij is dan ook de enige ter wereld. Met een Belgisch tintje bovendien. Hij was eigendom van Lillian Baels, prinses van Retie en tweede echtgenote van koning Leopold III… en ook de stiefmoeder van koning Boudewijn en koning Albert II. Leopold III en Lillian Baels waren graag geziene gasten in Maranello.

In 1955 weigerde Pirelli nog langer gratis competitiebanden te leveren aan Ferrari. Een telefoontje van Lilian Baels later, vertrokken er diezelfde nacht nog competitiebanden van het Belgische Englebert naar Ferrari. Uit dankbaarheid kreeg Baels bij een bestelling van een nieuwe Ferrari in 1957 daarom een geheel unieke 250 GT Coupé, met speciaal op maat gemaakt koetswerk van Pinin Farina. Baels zou in 1967 de auto schenken aan de Amerikaanse arts Michael De Bakey. De Ferrari werd in 1997 gerestaureerd.

Ferrari F40 LM

Op vraag van de Franse Ferrari-invoerder Pozzi bouwde Michelotto – Ferrari’s officieuze raceshop – de F40 in 1989 om tot een echte racewagen, goed voor 700 pk voor 1.050 kilogram: de F40 LM.

Dit specifieke exemplaar ontstond op basis van een prototype van een F40, waarna hij tot F40 LM werd omgebouwd. In 1995 zagen we hem in het beroemde Franse ‘racing’ blauw aan de start komen in de 24 Uren van Le Mans, waar hij als twaalfde over de finish kwam. Hij won ook de BPR race in Anderstorp. De auto staat nu zoals hij zijn laatste race in Nogaro betwistte in 1996, en kreeg vorig jaar nog een ingrijpend onderhoud.

Vier tot vijf miljoen euro wordt het absolute minimum voor deze auto. Tien jaar geleden werd hij nog voor 400.000 euro verkocht.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

De Tomaso P72: Terugkeren in stijl

Mini Cooper SE: Goed voor 200 kilometer

Concours Monaco: Uit de kunst

Ontdek meer