Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Betekent ongeluk met Duitse Tesla einde van touchscreens in auto’s?

Een Tesla-chauffeur kreeg in Duitsland een rijverbod omdat hij een ongeluk veroorzaakte tijdens het bedienen van het aanwezige touchscreen. Oordeelt Duitsland hierdoor dat aanraakschermen in auto’s verboden zijn? Een interessant precedent.

Spring even mee naar een regenachtige dag in maart van vorig jaar. Specifiek naar het stadje Karlsruhe in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg. Een Tesla-chauffeur besluit de snelheid van zijn ruitenwissers aan te passen en moet daarvoor het aanraakscherm in de Tesla gebruiken. Door zijn blik van de weg af te wendden, belandt hij van de baan.

Aanraken verboden

Een manoeuvre dat de man geen blijvende schade bezorgde maar wel een boete van 200 euro en een rijverbod van één maand. Dit omdat hij volgens de letter van de wet zijn aandacht te lang weg hield van de baan om zo een elektronisch toestel te bedienen. Net zoals het verboden is om een smartphone tijdens het rijden te gebruiken.

Touchscreen Cars Dangerous

De chauffeur ging in beroep en stelde dat je het scherm moet gebruiken om de snelheid van de ruitenwissers aan te kunnen passen. Of anders gezegd: hij wou de veiligheid van zijn rit verhogen. Een beroep dat werd afgewezen. Want het Duitse gerecht oordeelt dat ook een ingebouwd infotainmentscherm valt onder een elektronisch toestel. En die mag je enkel gebruiken als je zeer kort je blik kan afwenden van het verkeer.

Precedent ahoi

Moeten we dus het Duits gerecht volgen, dan zegt het gerecht dat het als chauffeur verboden is om een touchscreen aan te raken tijdens het rijden. Ook al doe je dat om de verwarming in je auto te veranderen of om de snelheid van je ruitenwissers aan te passen. Een precedent dat wel eens verregaande gevolgen kan hebben voor de auto-industrie.

Touchscreen Cars Dangerous

Autobouwers kicken er namelijk al langer op om het merendeel van de autofuncties te verstoppen achter een digitaal scherm. Dat staat enerzijds hip in het interieur, anderzijds is het een stuk goedkoper voor de producent. Er hoeven geen knopjes meer gemaakt te worden voor het interieur die afhankelijk van de opties en uitvoeringen wel of niet aanwezig zijn. Alleen is het al langer geweten dat die schermpjes de reactietijden niet bevorderen. Deze Duitse uitspraak kan er dus wel eens voor zorgen dat autobouwers beter terug even kritisch gaan nadenken over fysieke knopjes. Al kan het ook extra benadrukken hoe belangrijk “gesture control” (het bedienen van functies door met je handen in de lucht te zwaaien) of spraakbesturing wordt in de toekomst.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-amg gt 43 coupe 6

Mercedes-AMG GT 43 heeft… viercilinder!? (2024)

Autonieuws
skoda epiq concept 3

Skoda Epiq: Dit is Skoda’s EV van 25.000 euro!

Autonieuws
Audi-Q6-etron-2024 01

Eindelijk: Audi Q6 e-tron is hier, stelt niet teleur (2024)

Autonieuws
Ontdek meer