Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Dit is je kans om een uniek Ferrari-prototype te kopen!

Prototypes zijn bij Ferrari-verzamelaars de heilige graal. Dit prototype van de hybride LaFerrari wordt binnenkort geveild, en is dus dé uitgelezen kans om een unieke Ferrari op de kop te tikken. Al zijn er wel enkele voorwaarden aan verbonden.

Ferrari’s zijn exclusieve en zeldzame verschijningen, maar prototypes van Ferrari’s zijn dat nog meer. Vaak verlaten ze de Italiaanse fabrieken zelfs nooit, al belandt er af en toe wel eens eentje in de verzameling van een gefortuneerde goede klant. Zoals dit vroege prototype van wat later de LaFerrari zou worden, de hybride hypercar die het in 2013 zou gaan opnemen tegen de McLaren P1 en Porsche 918 Spyder.

Ferrari LaFerrari prototype (2022) overzicht

Ceci n’est pas une 458 Italia

De Italianen deelden de test- en ontwikkelingsfase van de LaFerrari in drie grote delen in. De eerste fase draaide rond de ‘M6’, een vroeg prototype dat een aangepast aluminium chassis van de 458 Italia gebruikte. In die beginfase draaide het testwerk vooral rond mechanische componenten en de eerste versies van de hybride aandrijflijn. Het koetswerk volgde later. Daarom zie je in het lijnenspel vooral de 458 Italia, maar zijn de gebruikte mechanische onderdelen helemaal anders.

Ferrari LaFerrari prototype (2022) statisch, achteraanzicht

Niet zomaar rijden

De eerste testfase van de LaFerrari met de vroege prototypes liep eind 2012 ten einde, en het Italiaanse merk bood de afgeschreven prototypes aan zijn beste klanten te koop aan. In juli 2016 belandde dit exemplaar bij de huidige eigenaar, die van Ferrari te horen kreeg dat het om een niet-gehomologeerd exemplaar gaat. Daarom mag dit prototype nooit op de openbare weg of publieke circuits worden gebruikt.

Ferrari LaFerrari prototype (2022) interieur

Unieke inkijk

Het is niet duidelijk of dat de reden is waarom de huidige eigenaar zijn exemplaar in mei op een veiling van RM Sotheby’s in Monaco te koop aanbiedt. De nieuwe eigenaar zal er alleszins de nodige euro’s veil voor moeten hebben, en mag natuurlijk geen puik afgewerkte Ferrari verwachten. Zichtbare bedrading en kabels, losse prototypepanelen, handgeschreven testnota’s en 3.322 intensieve testkilometers laten vooral het harde werk zien dat er in de ontwikkeling van een Italiaanse volbloed kruipt.

Ferrari LaFerrari prototype (2022) motor

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer