Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Facelift geeft Citroën C5 Aircross serieuzere neus

Het belangrijkste model in het gamma van de gemiddelde constructeur is tegenwoordig de SUV. Die spreekt dus maar beter een breed publiek aan, getuige deze vernieuwde Citroën C5 Aircross.

Na alweer vier jaar op de markt was het tijd voor een grondige update van de C5 Aircross. Ondanks zijn positie als enige echte SUV van het merk was dit toch niet hun best-seller, en daarom gooien de Fransen het design bij deze over een andere boeg. Deze vernieuwde C5 Aircoss ruimt wat van zijn typische Citroën-humor uit de weg voor een meer statig uiterlijk.

Volgens de voorschriften

Het eerste wat eraan moet geloven was de tweelagige neus van de voorganger. Die past dan wel perfect bij guitige modellen als de C3 of de Berlingo maar viel wat uit de boot bij de struiser gebouwde C5 Aircross. In de plaats daarvan krijgt de SUV een conventioneler radiatorrooster met twee sleuven die uitlopers lijken te zijn van het Citroën-logo. Die horizontale lijnen lopen ook door in de koplampen, waar ze in de vorm van LED-stroken uit elkaar bewegen. Zo hint de auto nog steeds naar de twee verdiepingen die we als het ware terugvinden in het front van zijn zustermodellen maar giet de SUV er een serieuzer sausje over heen.

Citroën C5 Aircross 2022

Airbump-allergie

Ook de rest van de auto offert het grappige op in functie van het klassevolle. Zo merken we zelfs een lichte afkeer van Citroëns Airbumps op want overal waar er vroeger vaak kleurrijke rechthoekjes te vinden waren worden die nu vakkundig weggemoffeld. Zo vertoont het LED-signatuur van de achterlichten niet langer vier rechthoekjes maar wel drie balkjes, zijn de hoekige profielen in de voorbumpers ook verdwenen en moet je voortaan bijbetalen om de vormpjes in de flanken in een kleurtje te steken.

Citroën C5 Aircross 2022

Plug-in SUV

Daarnaast krijgt de C5 Aircross ook een technologische update, al beperkt die zich vooral tot het interieur. Zo krijg je binnenkort toegang tot twee schermen: een centraal aanraakscherm van 10 inch groot en een bestuurdersdisplay van 12 duim. Ook de versnellingspook van de automaat moet plaats maken voor een klein schakelaartje. Onderhuids blijft dan weer zo goed als alles bij het oude, met de plug-inhybrideversie als technologische hoogstandje. Die biedt in totaal 225 pk aan vermogen en zou in theorie 55 kilometer ver komen op stroom dankzij een accupakket van 13,2 kWh.

Citroën C5 Aircross 2022

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer