
Fiat 500 is er eindelijk terug met benzinemotor (2025)
De Fiat 500e was een gewaagde gok van het Italiaanse merk, maar die gok bleek geen succes. In de tijd dat de oude 500 met benzinemotor nog populair was, vond de elektrische versie van meer dan € 30.000 niet veel kopers. Dat was voor Fiat voldoende reden om de motor volledig te veranderen...
Stap terug
Toen Fiat zag dat zijn investering als sneeuw voor de zon smolt, besloot het zijn kleine 500e uit te rusten met een benzinemotor. Dat was geen sinecure, want de Italiaanse auto was exclusief voor elektrische aandrijflijnen ontwikkeld. Na maandenlang werk is hier nu de nieuwe 500 Hybrid.
Hij neemt niet alleen de naam ‘Hybrid’ van zijn voorganger over, maar ook dezelfde motor. Onder de kap vinden we dus een 1.0-liter driecilinder benzinemotor die 65 pk levert. Het geheel is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en een 12-volt mildhybridesysteem.
Betaalbaarder… maar hoeveel dan?
Deze motor moet de verkoop van de kleine Italiaanse auto een boost geven. De nieuwe 500 Hybrid lijkt echter niet dezelfde definitie van het woord ‘betaalbaar’ te hebben als zijn voorganger. Hij is verkrijgbaar vanaf € 20.740, wat hem weliswaar € 2.000 goedkoper maakt dan de elektrische versie.
Als we echter naar de rest van het Fiat-gamma kijken, ontdekken we een probleem. De Fiat Grande Panda, die groter en krachtiger is (1.2 liter mild hybrid met 110 pk), is verkrijgbaar vanaf € 18.990. Erger nog: de oude Panda – in sommige versies Pandina genoemd – is nog steeds te koop vanaf € 16.240... met dezelfde motor als de nieuwe Fiat 500 Hybrid!


