Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Lancia Aurelia B20GT ‘Bracco’: De onwaarschijnlijke vondst

Herinnert u zich nog de Lancia Aurelia B20GT ‘Outlaw’ die we u recent voorstelden? Dit is de auto waarop die is gebaseerd: de Lancia Aurelia B20GT van Giovanni Bracco. Verloren gewaand, gevonden en gerestaureerd.

De Lancia Aurelia B20GT ‘Outlaw’ is een recente adaptatie, uitgevoerd door het Britse restauratiebedrijf Thornley Kelham. Dat haalde zijn kennis bij dit waanzinnige restauratieproject dat ze eerder uitvoerden: de redding van de beroemde B20GT van Bracco die uit het zicht was verdwenen sinds 1952.

Rijden en racen

De ‘Bracco’ Lancia Aurelia B20GT is de belangrijkste B20GT en één van de belangrijkste racewagens uit de naoorlogse geschiedenis. Hij legde met daden de basis voor Lancia’s naoorlogse ‘gran turismo’ reputatie. In de Mille Miglia van 1951 kwam Bracco aan de start van een door stortbuien geteisterde race. Dat was een voordeel, maar het was toch vooral een gevleugelde Bracco die met zijn bescheiden toerismewagen op weg was om de beroemdste straatrace van Italië te winnen. Het was pas op een laatste stuk snelweg dat de veel krachtiger Ferrari 340 van Villoresi het laken naar zich kon trekken.

Lancia-Aurelia-Bracco2

Bracco had de B20GT Series 1 zelf aangekocht en reed hem na de Mille Miglia naar Le Mans om er de 24 Uur te volgen als toeschouwer. Tot bleek dat er in de 2-liter klasse nog een opening vrij was, en enkele startnummers op de deuren later reed hij naar klassewinst. De avonturen waren nog niet gedaan. Ook de Carrera Panamericana in Mexico stond in 1951 nog op het menu. Om de luchtweerstand te verkleinen ging de schaar in de dakstijlen en kwam de Aurelia een stuk lager. Een succesvolle ingreep, want Bracco had een goed resultaat in het vizier tot hij op dag 4 van de weg sukkelde. Na de opgave bleef de auto in Mexico, waar hij in 1952 nog eens aan de start kwam en als negende in zijn klasse eindigde. En daarna… niets meer.

Lancia-Aurelia-Bracco4

Met bochel

Natuurlijk zocht elke Lancia-liefhebber naar chassis 1010, maar vruchteloos. Lange tijd werd gedacht dat de Bracco-Aurelia verloren was. Tot een Italiaan in de Verenigde Staten een spoor vond. De auto werd in een container naar Europa verscheept om eerst in Engeland aan wal te komen. Daar kwam Simon Thornley van Thornley Kelham kijken. De nummers bleken correct en de gaten in de motorkap kwamen overeen met waar de oorspronkelijke grendelriemen zouden hebben gezeten. Maar hoe de bochel ooit op de legendarische Aurelia B20GT terecht is gekomen? Joost mag het weten.

Lancia-Aurelia-Bracco9

Zegen

Thornley Kelham kreeg de taak om de Aurelia B20GT te redden en terug naar de Carrera Panamericana-specificatie te brengen. De achterkant bleek een ingenieuze doe-het-zelf creatie, waarbij een nog onbekend model zijn achterkant opofferde om zo de gebochelde B20 te vormen. Op basis van 3D-scans en polyester mallen kon Thornley Kelham de achterkant reconstrueren. Pas toen hij de zegen kreeg van verschillende Lancia-experts, kon de auto naar de spuitcabine.

Lancia-Aurelia-Bracco1

Uiteindelijk zouden er meer dan 4.000 werkuren kruipen in het onderzoek en de restauratie. Van het oorspronkelijke interieur was nauwelijks nog iets bewaard. Maar uit foto’s kon de restauratieploeg afleiden dat de Bracco-auto met stoelen uit de Lancia Ardea aan de start was gekomen van de Carrera Panamericana.

Het project zou na de restauratie een onverwacht vervolg krijgen in de B20GT ‘Outlaw’ die Thornley Kelham nadien maakte. Daarvan is de productie beperkt tot 9 exemplaren.

Lancia-Aurelia-'Outlaw'2

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer