Presentatie: Audi TT – Sportivo met een brilletje

Audi heeft op het Salon van Genève officieel de nieuwe TT voorgesteld. Op het vlak van design brengt hij vooral evolutie, maar technologisch zit hij vol nieuwe ontwikkelingen.

De Audi TT behoudt de pure lijnen van weleer. Wel vinden we het lovenswaardig dat de designers van Audi net als bij de R8 getracht hebben om toch iets expressiever te tekenen. Een lijn die hopelijk kan worden doorgetrokken naar de rest van het Audi-gamma.

De TT bewijst dat het toch mogelijk is om een elegante auto te maken die uit de kudde springt, zonder te provoceren. De manier waarop Audi scherpe lijnen en ronde hoeken samenbrengt, is een klein applausje waard. De nieuwe Audi TT is 4,18 meter lang, wat ongeveer even lang is als de vorige. Ook hoogte en breedte blijven quasi ongewijzigd. Wel wint de wielbasis 37 mm (2,5 meter). Genoeg om zonder invloed te blijven op de wendbaarheid, maar ook voldoende om de stabiliteit te verbeteren en de binnenruimte te doen groeien.

Virtual Cockpit

Eèn van de grootste vernieuwingen is het interieur van de TT, met zijn zeer uitgepuurde cockpit, zonder beeldscherm. Alle bedieningen van de airco bevinden zich in de ventilatiemonden. De andere MMI-functies worden geprojecteerd in het TFT-scherm van 12,3 inch, dat de klassieke tellers vervangt. Audi noemt het de Virtual Cockpit.

Nog meer nieuws voor geeks: de Audi Matrix led-lichten. Die vind je op de optielijst, en ze kunnen een deklaag leggen op de grootlichten zodat die de tegenligger niet verblinden. Op basis van de gps-gegevens kunnen ze ook al een bocht voorbelichten.

Echt sportief

Natuurlijk maakt Audi volop gebruik van zijn kennis van lichtgewicht materialen voor de TT. Die krijgt hoogwaardig staal en aluminium, wat het totaal gewicht op 1.230 kilogram brengt. Dat is 50 kilogram minder dan zijn voorganger. Audi belooft een grote sprong voorwaarts in de evolutie van de Magnetic Ride ophanging.

Audi lanceert hem met drie motorkeuzes: 2.0 TDI 184 pk (0-100 in 7,2 sec, 4,2 l/100 km, 110 gr/km CO2), 2.0 TFSI 230 pk en met 310 pk in de TTS (5,3 sec, 6,8 l/100 km, 159 gr/km). Die laatste is een quattromodel met S-Tronic 6-bak. De twee andere zijn voorwielaandrijvers met manuele zesbak.

Lanceringsdata en prijzen zijn nog niet bekend.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

100 jaar Citroën: Parijs houdt een feestje

Peugeot 2008: Success Story (bis)

Renault Zoé 2019: Weer wat verder

Ontdek meer