Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Interieur geuren – De geur van een auto-interieur

Een nieuwe auto heeft een bepaalde geur, en die is in veel gevallen niet toevallig tot stand gekomen. Autofabrikanten hebben speciale geurteams die de geur van het interieur bepalen.

Zo ook bij Volvo waar een speciaal team van acht mensen ervoor zorgt dat een nieuwe Volvo ruikt, zoals een Volvo moet ruiken! Stap in een nieuwe auto en vaak komt je een typische (aangename) geur tegemoet. En dat is iets dat bijdraagt aan de kwaliteitsbeleving van een auto. Diverse factoren, waaronder het dichtvallen van een portier, het aanraken van knopjes en ook de geur dragen sterk bij aan de kwaliteitsbeleving die je van een auto hebt. Voornamelijk premium merken - waar kwaliteitsbeleving zeer belangrijk is - besteden hier dan ook veel aandacht aan. Beleving is immers belangrijk in de overtuiging van de klant. Fabrikanten als Audi, Mercedes en BMW, maar ook Volvo hebben dan ook speciale teams die aandacht besteden aan de geur in de auto.

Diverse materialen

Het interieur van een moderne auto bevat veel verschillende materialen, zoals kunststoffen. Deze bestaan op hun beurt weer uit chemische stoffen. Terwijl de meeste hiervan gevangen blijven in het materiaal, kunnen kleine hoeveelheden verdampen en de geur afgeven die zo typisch is voor een nieuwe auto. Volvo controleert deze stoffen en de geur die ze in het interieur kunnen veroorzaken. Hoe het interieur zou moeten ruiken is de taak van het geurtestpanel. Het panel bestaat uit acht mensen die een zorgvuldige selectieprocedure ondergingen om te bepalen dat ze allemaal een normaal reukvermogen hebben dat niet merkbaar van verschilt van dat van de anderen. Er nemen altijd vier mensen deel aan een geurtestsessie.

Geurpanel

Bij de keuze van de gebruikte materialen wordt het geurpanel betrokken. Het panel beoordeelt de geur van de interieuronderdelen met een cijfer variërend van 1 tot 6, waarbij 1 voor 'niet waarneembaar´ en 6 voor 'ondraaglijk´ staat. Om goedkeuring te krijgen mag de score van het onderdeel niet hoger zijn dan 3, wat 'licht waarneembaar, maar niet onaangenaam´ betekent. Wat goed of slecht ruikt, is een subjectief oordeel. 'Verschillende mensen nemen geuren verschillend waar´, zegt Patrik Libander, test-ingenieur bij Volvo Car Corporation en verantwoordelijk voor het geurtestpanel. 'Dat is zo vanwege de verschillen tussen generaties en culturen. Maar ook vanwege de associaties van diverse mensen die oordelen op basis van hun eigen ervaring. Dat is juist één van de aspecten die dit werk zo interessant maken.´

Zonnesimulator

Interieurdesigners maken ook gebruik van een zonnesimulator. Daarmee kan een auto met nieuw interieurmateriaal worden getest door hem een aantal uren in de simulator te plaatsen totdat in de auto een temperatuur is bereikt van 65 graden Celsius. Er wordt speciale analyseapparatuur gebruikt om het totaal aan vluchtige organische stoffen (TVOC´s, Total Volatile Organic Compounds) te bepalen. Ten slotte zitten leden van het geurtestpanel in de auto om de geuren te evalueren, waarbij ze de geur een cijfer toekennen. 'We leggen onszelf en onze leveranciers strenge eisen op´, concludeert Patrik Libander. 'Rijden in een Volvo moet ook voor de neus een plezierige ervaring zijn.´

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer