Presentatie: Mercedes V-klasse – Nieuwe naam, nieuwe ambities

Dit is de V-klasse, waarmee Mercedes definitief wil doorbreken in het luxe-groepsvervoer. De opvolger van de Viano is meer ‘premium’ dan ooit voorheen.

De Mercedes V-klasse, nog nooit van gehoord? Toch wel, want eigenlijk gaat het hier om de opvolger van de Viano. Zijn naam is meer aangepast aan de Mercedes-familie. Met die naam schudt hij definitief de laatste restjes bestelwagenimago van zich af, en wil hij voluit het bourgeois-alternatief voor families en vips zijn.

Welkom in de familie

De Mercedes V-klasse verzorgt zijn uiterlijk. Je merkt trekjes op van de jongste C-klasse en zelfs van de S-klasse. Die familiekarakteristieken vind je terug in de lichtblokken en in details in de flanken. Goed, hij blijft het postuur van een eiken kleerkast aanhouden waardoor hij niet hetzelfde charisma uitstraalt als de andere Mercedes personenwagens. Maar die maakt hij wel belachelijk wanneer het op ruimte aankomt. De V-klasse is 1,88 meter hoog, en komt in drie lengtes: 4.895, 5.140 en 5.370 mm. Achteraan blijft de grote klep met de verticale lichtblokken behouden, maar de achterruit kan nu wel apart worden geopend. Een standaard snufje.

Andere wereld

Of je nu vooraan dan wel achteraan instapt, je merkt meteen dat je in een andere wereld terechtkomt ten opzichte van de Viano. Mercedes biedt twee uitrustingsniveaus aan, en alle twee verschillen ze dag en nacht van de vorige generatie. Je lijkt echt in een luxesalon te zetelen. De afwerkingskwaliteit en de keuze van de materialen is op Mercedesniveau. Hier is niets meer van een bestelwagen te zien. Zoals bij de andere recente modellen, vangen ook hier de ventilatiemonden alle aandacht op. De meeste bedieningsknoppen zijn bijeengebracht, maar wat vooral bijblijft is het comfortgevoel in elke stoel. Je kan de V-klasse overigens kiezen met 6, 7 of 8 plaatsen. De verplaatsbare stoelen en de achterbank met drie plaatsen zijn overgekomen uit de Viano.

Hulp

Mercedes wil een voorbeeld stellen voor zijn concurrenten en brengt maar liefst tien veiligheidssnufjes aan boord van de V-klasse. Standaard krijgt hij zo een stuurhulp bij rukwinden (Crosswind Assist), die op het ESP inwerkt. Hij beschikt vervolgens nog over een waakzaamheidsassistent voor de bestuurder (Attention Assist), terwijl je in optie 360 graden camerazicht rondom kan bestellen en een parkeerassistent.

Viercilinder

De aandrijving komt van een 2.143 cc viercilinder diesel. Hij krijgt drie afgeleiden: de V200 CDI (136 pk), de V220 CDI (163 pk) en de V250 Bluetec (190 pk). V200 en V220 krijgen standaard een manuele zesbak, terwijl de V250 Bluetec – Euro VI-klaar – de 7G Tronic Plus automaat mag gebruiken. In juni staat hij in de showrooms, de basis V200 CDI zal 38.611 euro kosten.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

De Tomaso P72: Terugkeren in stijl

Mini Cooper SE: Goed voor 200 kilometer

Concours Monaco: Uit de kunst

Ontdek meer