Presentatie: Peugeot 108 – De eerste van de drieling

Met de Peugeot 108 krijgen we de eerste van het vernieuwde triumviraat Peugeot 108-CItroën C1-Toyota Aygo te zien. In het geval van de Peugeot lijkt het merk wel de luxepositie van Lancia te willen inpalmen. Alle drie debuteren ze begin maart in Genève.

Zoals voorheen, rolt de drieling gezellig samen van de band in het Tsjechische Kolin. Technisch zijn er nauwelijks verschillen, maar optisch willen ze deze keer meer elk hun eigen identiteit uitdragen.

Individueel

Peugeot opteert opnieuw voor een groot, maar minder breed, radiatorrooster. Dat ligt in lijn met de nieuwste Peugeots. Hij lijkt wat op een kleine Peugeot 208. Voor het eerst komt er naast de driedeurs en de vijfdeurs ook een chique cabrio-versie met stoffen dak bij zoals ook de Fiat 500 C doet. Nog meer luxe komt uit de verschillende contrasterende carrosseriekleuren die kunnen worden besteld. Ook de spiegelbehuizingen komt in verschillende kleuren en voor de binnenkant krijgt de klant meer opties dan voorheen.

Die binnenkant is volledig nieuw en wordt beheerst door een aanraakscherm. Daarin kan je de radio en rij-instellingen aanpassen, en een smartphone aansluiten. Hij meet 3,47 meter, wat vier centimeter meer is dan voorheen. Iets meer plaats aan boord dus, en de koffer groeit met 50 liter tot 180 liter.

Driecilinder

Onder de motorkap vind je alleen driecilinders. De 1.0 met 68 kennen we nog uit de voorganger. Hij krijgt er een spaarversie bij met geautomatiseerde vijftrapsbak en een gemiddeld verbruik van 3,7 l/100 km. Standaard heeft hij een manuele vijfbak. Nieuw is de 1.2 benzine met 82 pk, die reeds in de 208 een plek kreeg.

Prijzen zijn er nog niet, maar wil dit trio een kans maken tegen de VW Up, dan moeten de prijzen toch een stuk onder 10.000 euro blijven. (mg/sp-x)

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Op bezoek in de FCA Heritage Hub

De Tomaso P72: Terugkeren in stijl

Mini Cooper SE: Goed voor 200 kilometer

Ontdek meer