Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Presentatie: Subaru Boxer Diesel – Subaru Boxer Diesel in detail

Voor het eerst in de geschiedenis presenteert Subaru een dieselmotor. En dat betreft niet zomaar een dieselmotor, maar de allereerste boxer dieselmotor die voor een personenauto ontwikkeld is. Subaru houdt daarmee vast aan haar merkwaarden die voor de Japanners zo belangrijk zijn.

In eerste instantie wordt de Boxer dieselmotor leverbaar in de Legacy en Outback. Subaru heeft een sterke technische achtergrond en heeft veel succes behaald met haar AWD-techniek en boxermotoren. Maar het ontbreekt Subaru al jaren aan een dieselmotor. De ontwikkeling daarvan was voor Subaru een ambitieus proces. De Japanners wilden namelijk koste wat kost vasthouden aan de boxermotor. Voordelen als een nagenoeg trillingsvrije loop, een laag zwaartepunt en een hoge mate van robuustheid zijn belangrijke kenmerken van het boxer-concept. En dat moest volgens Subaru ook toepasbaar zijn in een dieselmotor. Na jaren van ontwikkeling zal vanaf mei dan ook een boxer dieselmotor leverbaar zijn in de Legacy en Outback. Het is de allereerste boxer dieselmotor die is ontwikkeld voor een personenauto.

Specificaties

Met de dieselmotor hoopt Subaru een veel grotere klantenkring aan te kunnen spreken. Zaken als verbruik en trekkracht zijn belangrijke voordelen van een dieselmotor. Bovendien koppelt Subaru de boxerdiesel aan een roetfilter, waardoor ook de milieuvriendelijkheid een voordeel kan opleveren. De direct ingespoten 2.0 liter commonrail-motor ontwikkelt een vermogen van 150 pk en een koppel van 350 Nm (bij 1.800 tpm). De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak en brengt het vermogen uiteraard over op alle vier de wielen. Zowel bij de Legacy (Touring) als bij de Outback resulteert dat in een topsnelheid van rond de 200 km/h en een gemiddeld verbruik van 5,6 tot 5,8 liter per 100 km. Daarmee is deze motor aanzienlijk zuiniger dan de benzine-boxermotoren van Subaru. Vooral voor de zakelijke markt maakt Subaru haar modellen daarmee aantrekkelijk.

Legacy, Legacy Touring Wagon en Outback

Zoals gezegd zal de dieselmotor in eerste instantie leverbaar worden in de Legacy, Legacy Touring en Outback. De modellen zijn herkenbaar aan de badge ´Boxer Diesel´ op de achterzijde. De prijzen beginnen bij € 35.795,- voor de Legacy Sedan 2.0D Comfort, € 36.995,- voor de Legacy Touring Wagon 2.0D Comfort en € 39.495,- voor de Outback 2.0D Comfort. De dieselmodellen zijn leverbaar in twee uitrustingsniveaus: Comfort en Luxury. Tot de standaarduitrusting van de Comfort-versies behoren onder meer: een compleet airbagsysteem met front-, zij- en gordijnairbags, actieve hoofdsteunen, climate control met links/rechts gescheiden temperatuurregeling, audio-installatie met 6 CD-wisselaar en MP3-speler, cruise control, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch bedienbare/verwarmbare/ inklapbare buitenspiegels, mistlampen, ruitenwisserontdooisysteem, verwarmbare voorstoelen, 4-kanaals ABS met EBD, stabiliteitsregeling (Vehicle Dynamics Control) en automatische niveauregeling op achteras (alleen Outback). De Luxury-versies zijn daarnaast nog voorzien van 17” lichtmetalen velgen en Bi-Xenon-koplampen met sproeiers. Vanaf mei staan de modellen bij de dealers.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer