Reportage: RM Sotheby’s Pinnacle Portfolio – Alles moet weg

Alsof de hele ‘Cool Wall’ van Top Gear verkocht wordt. De meest waanzinnige collectie supercars ooit gaat in augustus onder de hamer in Amerika. Iemand een McLaren F1, of de Ferrari Enzo van de paus?

Veilinghuis RM Sotheby’s mag op 13 augustus deze natte droom van elke autoliefhebber waarmaken. Momenteel bestaat ‘The Pinnacle Portfolio’ uit 23 historische supercars, afkomstig uit een privécollectie. We overlopen enkele toppers.

Bugatti Veyron

Niet één, maar twee stuks. De rode is een klassieke Bugatti Veyron 16.4, de eerste die ooit in productie werd genomen. Zijn chassisnummer eindigt dan ook op …001. Hoeveel cooler dan 007 is dat? Deze Veyron stond dit jaar nog in Genève op het Autosalon op de stand. Daarnaast mag ook een Veyron Super Sport – met 1.200 pk – weg. Ook deze stond in Genève op de stand. De Super Sport heeft iets meer dan 500 kilometer op de teller, waarvan het grootste deel voor rekening komt van Bugatti tijdens testritten voor hij werd afgeleverd.

McLaren F1

De gewone McLaren F1 is al op weg om één van de meest begeerlijke auto’s ooit te worden. Maar binnen zijn productie zijn er enkele bijzondere LM’s. Dat zijn de schaarse wagens die aangepast werden aan de racerij, en onder meer Le Mans wonnen. Daarna kregen ze opnieuw een nummerplaat opgekleefd. Deze F1 uit 1998 is de 63ste en voorlaatste. Hij kreeg de LM motor – een V12 van BMW met 691 pk – en grote spoiler. Wordt ongetwijfeld het voorwerp van een biedingsoorlog. Rowan Atkinson heeft net zijn twee keer gecrashte gewone F1 verkocht voor om en bij 10 miljoen euro.

Ferrari’s iemand?

Deze Portfolio staat bol van de speciale Ferrari’s. Zoals de F40 LM, één van slechts twee race F40’s die Maranello zelf bouwde, en niet Michelotto. Of de Enzo, het laatste productie-exemplaar dat Luca di Montezemolo schonk aan paus Johannes Paulus II. Hij komt met een gezegend certificaat van echtheid. Het is de 400ste Enzo en hij heeft slechts 180 kilometer op de teller. Veel heeft de JP II er niet mee gereden. De hoogste prijs zou wel eens voor de Ferrari 250 LM kunnen zijn. Het gaat om chassisnummer 6105 dat op de Britse Earl’s Court Motor Show te zien was en vervolgens in races aantrad. Volgens Ferrari nog één van de weinige 250 LM’s die nog over zijn volledig oorspronkelijke mechaniek beschikt. Een wel heel voorzichtige eigenaar dus.

De lijst wordt nog langer, zo belooft RM. Je kan hier kijken/gapen naar de rest van de schatkamer. En dromen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

De Tomaso P72: Terugkeren in stijl

Mini Cooper SE: Goed voor 200 kilometer

Concours Monaco: Uit de kunst

Ontdek meer