Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Voor de fans: Toyota GR Supra krijgt manuele bak

Of je hem nu met 3.0-zescilinder of 2.0-viercilinder kiest: de Toyota GR Supra komt altijd met een achttrapsautomaat. Maar daar brengen de Japanners op algemeen verzoek binnenkort verandering in.

In 2019 haalde Toyota de naam Supra weer van onder het stof. Daarvoor sloegen de Japanners de handen in elkaar met BMW: de nieuwe sportcoupé deelt zijn fundamenten immers – nogal sterk – met de BMW Z4. Tegelijk kreeg de Supra voortaan het voorvoegsel ‘GR’ - van ‘Gazoo Racing’ om zijn banden met de sportieve Toyota-afdeling in de verf te zetten.

Toyota GR Supra (2022) statisch, frontaal

Schakelpeddels

In eerste instantie leende die nieuwe GR Supra de 3.0 zes-in-lijn van BMW, die 340 pk naar de achterwielen stuurt. Nadien kwam daar een 2.0 viercilinder bij, die eveneens uit München komt en de achterwielen aandrijft, en die 258 pk sterk is. In allebei de gevallen werd dat vermogen via een achttrapsautomaat gekanaliseerd, met weliswaar schakelpeddels aan het stuur voor wie zelf het heft in handen wou nemen.

Toyota GR Supra (2022) statisch, achteraanzicht

Intelligente manuele transmissie

Maar voor de échte Supra-fans was dat niet genoeg. Daarom heeft Toyota aangekondigd dat de GR Supra er binnenkort ook met drie pedalen en een lekker ouderwetse manuele bak komt. Voorlopig alleen voor de 3.0 zescilinder, maar wel een versnellingsbak die Toyota speciaal voor die motor heeft ontwikkeld. De Japanners hebben ook wat techniek van de GR Yaris geleend, want de nieuwe iMT-versnellingsbak krijgt een gelijkaardige tussengasfunctie bij het terugschakelen.

Toyota GR Supra (2022) versnellingsbak detail

Lightweight

Achterwielaandrijving, zescilinder en manueel schakelen: daar smullen de puristen natuurlijk van. Maar ze zullen nog meer smullen van de nieuwe Lightweight-uitvoering. Die versie met 3.0 en manuele bak bespaart een kleine 40 kilogram door de nieuwe transmissie, andere velgen, handmatig verstelbare zetels zonder lederen bekleding en een andere geluidsinstallatie.

Toyota GR Supra (2022) interieur

Andere wijzigingen

Toyota rekent erop dat deze GR Supra Lightweight de populairste versie wordt, maar voert nog enkele wijzigingen door op het volledige GR Supra-gamma. Zo keken de ingenieurs opnieuw naar de remmen, ophanging en stuurinrichting van de sportcoupé, en werden de stabiliteits- en tractiecontrole aangepast. Er zijn ook enkele nieuwe koetswerkkleuren en afwerkingsmogelijkheden voor het interieur.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer