Eerste contact: BMW 3-serie GT – Beste keuze

De 3-serie voor de meerwaardezoeker, zo laat de 3 GT van BMW zich nog het best omschrijven. Want voor de rest laat hij zich niet in een hokje duwen. Behalve dan dat van ‘zeer overtuigend’, zo mochten we zelf ervaren.

Voor de meerwaardezoeker, want uiterlijk is hij minder slaapverwekkend dan de 3-serie berline. Hij is bovendien nog praktischer dan een 3-serie Touring. Wanneer het over beenruimte op de achterbank gaat, maakt hij het zelfs de 5-serie knap lastig.

Elf cm meer

Ten opzichte van de andere modellen in de 3-serie neemt de wielbasis van de GT met liefst elf centimeter toe. Zeven centimeter is de extra ruimte die de passagiers op de achterbank toebedeeld krijgen. Daarmee komt hij op het niveau van de serie. De resterende centimeters dienen om de koffer te doen groeien. Zo kan de 3-serie GT met 25 liter meer ruimte in zijn koffer pronken dan de Touring. Je zit ook zes centimeter hoger, wat doet vermoeden dat BMW een iets ouder publiek wil aanspreken. Maar daarom is hij nog geen oude-mensen-auto, zoals we in het bochtenwerk konden ondervinden.

Meer comfor

De GT krijgt een andere bandenmaat, met een één maat grotere velg dan de gewone 3-serie. Maar ook de flank van de banden is wat hoger, wat leidt tot een iets langere veerweg. Zo komt de GT 2,5 cm hoger uit dan de 3-serie, en samen met de hoger geplaatste stoelen kom je qua niveau in de buurt van de X1. Dat maakt het comfortabel instappen.

De ramen beschikken niet over zijstijlen, wat dan weer aan een coupé doet denken. Vooraan etaleert BMW de toegenomen ruimte graag in een breder uitgewerkte neus. Achteraan valt op hoe de 3-serie GT een knapper profiel heeft dan de 5-serie GT, zijn grote broer.

Hoofdruimte

Vooraan is de binnenkant identiek met de gewone 3-serie tot aan de middenstijl. Achteraan valt de extra ruimte meteen op, er is zelfs weinig verschil met de 7-serie op het eerste gezicht. Zelfs grote passagiers hebben op de achterbank niet over een gebrek aan hoofdruimte te klagen. Terwijl de achterklep toch anders doet vermoeden.

Achteraan valt helaas ook de iets andere materiaalkeuze op, die vooral wat goedkoper aandoet dan vooraan. Zo is de middenstijl in hard plastic omwikkeld, en hetzelfde geldt voor de bekleding van de achterkant van de stoelen vooraan. Niet meteen een indruk die je in dit segment wil ontwikkelen bij je klanten.

Goede zaak?

Toch is de 3-serie GT verre van een slechte zaak. Ten opzichte van de 3-serie Touring staat hij zo’n 2.000 euro duurder geprijsd. In ruil krijg je een grotere velg, meer beenruimte, een 3 met een eigen gezicht, meer comfort maar wel nog dezelfde dynamiek als een 3. En tot slot is hij minder opzichtig dan een 5-serie of een X3.

Nog iets?

Ondanks de grotere opening van de kofferklep, heeft BMW de koetswerkstijfheid op hetzelfde niveau als dat van de gewone 3 kunnen houden. Dat maakt hem zo’n 70 kilogram zwaarder, maar hij stuurt dus wel even leuk. Als handicap voor die stijfheid zeult de GT wel een iets hogere laaddrempel mee.

Wij gingen op pad met de 184 pk sterke 2.0 turbodiesel. Met 380 Nm geeft die de achttrapsautomaat meer dan zijn werk. Hij haalt vlot 230 km/u en is volgens BMW gemiddeld tevreden met minder dan 5 l/100 km. Bij de lancering brengt BMW hem nog op de markt als 320i, 328i en 335i. Bij de diesels is er naast de 320d nog een 318d. Een 325d is op komst, de 330d is een waarschijnlijkheid maar nog niet helemaal zeker. De 318d (143 pk) begint in Duitsland aan 36.150 euro. De automaat kost 2.000 euro extra.

Klik hier voor alle nieuws over het merk BMW

Klik hier en zoek uw occasie BMW Serie 3 tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van BMW Serie 3, en een selectie van tweedehandse BMW’s.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: BMW Z4 M40i – Klassiek is beter

Test: BMW M850i – Zeg vooral niet: de opvolger van de 6-reeks is klaar

Test: BMW M140i Sportshatch – Een klassieker in wording

Ontdek meer