Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW 1-serie – Blijft nummer 1

Achter wat een facelift lijkt, schuilt in feite een geheel nieuwe 1-serie. BMW hoopt zo het succes van het vorige model verder te zetten, want 70% van de 1-rijders ontdekten zo voor het eerst een BMW.

De Golf-concurrent uit München moet daarom een groot publiek kunnen plezieren. Risico’s zijn uit den boze en dus opteert BMW voor 2 afwerkingen om aan zoveel mogelijk smaken tegemoet te komen: ‘Sport’ en ‘Urban’. De eerste dynamischer, de tweede legt meer nadruk op luxe. Beide krijgen aparte bumpers, en beide beschikken over een eigen optiecatalogus. Daarbij horen ook flink wat personaliseringsmogelijkheden. Net zoals een Mini, kan je ook de 1-serie aankleden tegen betaling met opties als witte zijspiegels, gekleurde stiknaden van de lederbekleding en aparte inlegplaatjes in het interieur. Volgens BMW zijn er 6.500 mogelijke combinaties.

Flink gegroeid

In de lengte is er 8,5 cm bijgekomen (4,324 mm) en in de breedte 1,7 cm (1,765 mm). Die extra ruimte komt vooral de inzittenden ten goede, vooral dan op de achterbank waar 2 volwassenen – zelfs de langere medemens – niet meer hoeven op te zien tegen een lang traject.

Ook de koffer is in omvang toegenomen. Dankzij 30 liter extra, beschikt hij vandaag over 360 liter. Met de achterbank plat, groeit dat tot maximaal 1.200 liter bruikbare bagageruimte. De ambiance aan boord blijft herkenbaar BMW, terwijl de afwerking boven alle kritiek verheven is. Hoogstens had BMW enkele harde plasticbedekkingen kunnen verbeteren.

Zoals een echte BMW het wil, is ook de 1-serie volgestouwd met de jongste elektronica. Voor een groot deel moet je bijbetalen, ook al naar BMW-traditie. Wie genoeg centen op tafel legt, kan zo kiezen voor BMW ConnectedDrive. Die omvat verkeersbordherkenning (snelheid), meesturende koplampen, cruise control met automatische noodstopfunctie, dodehoeksensor, parkeerhulp en nog tal van andere apps die verband houden met de navigatie.

Zuinige atleet

We konden hem proefrijden als 118i (170 pk) en als 120d (184 pk). Weinig verrassends daarbij wat weggedrag betreft. Op dat vlak blijft de 1-serie zijn klasse domineren. Je vindt weinig leuker sturende auto’s dan dit in deze categorie, en dat vooral omdat BMW blijft zweren bij achterwielaandrijving. Met de gewone ophanging reageert hij soms nogal droog op oneffenheden, maar de regelbare demping (optie) lost dit probleem op.

BMW biedt reeds een uitgebreid motorenpallet aan bij de lancering in september. Zo zien we ook een 116i (136 pk), een 118d (143 pk) en een 116d (116 pk) opduiken. Allen worden ze aangekondigd met indrukwekkende verbruikscijfers, van 4,3 l/100 km tot 5,9 liter. Hiervoor maken ze gebruik van de (optionele) EcoPro modus, die het maximum haalt uit de zuinigheidssnufjes (EfficientDynamics) en de optionele automatische versnellingsbak. Die beschikt over 8 trappen, wat manueel schakelen wel een behoorlijke klus maakt.

Misschien wel het beste nieuws: de prijs zal geen twistpunt zijn om te kiezen tussen diesel of benzine. BMW biedt zowel de 116i als de 116d aan tegen 24.400 euro. Zonder opties natuurlijk.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer