Test: BMW Clubsport Trophy – Slechts 1 ambitie: betaalbaar raceplezier

Volgend jaar schiet de BMW Clubsport Trophy uit de startblokken. Geen F1 of Le Mans, maar gericht op de gewone liefhebber van de BMW 3-serie, die zijn passie op het circuit wil beleven. Wij trokken onze raceschoenen aan.

De BMW Clubsport Trophy is bijzonder interessant voor AutoScout24.be. ‘Omdat je er met zowel de BMW 325i E36, E46, E90 als E92. Je koopt een tweedehands exemplaar aan, monteert onze kit, en hop, je bent klaar’, legt Jan Horemans van JJ Motorsport uit.

Dat maakt dat je afhankelijk van je budget kan kiezen. ‘De E36 is goedkoop en oerdegelijk, een E92 heeft dan weer een iets stijvere carrosserie, wat hem wat sneller maakt in de bochten.’

‘Je kiest ook best voor een vierdeurs, die hebben na een crash lagere herstelkosten dan de coupés. Breaks en cabrio’s laten we niet toe’, geeft Horemans nog een tip mee. De keuze voor de 325i is eveneens door centen ingegeven. ‘We hadden een M3-cup kunnen organiseren, maar dan lopen de rijkosten zo snel op. Onze filosofie was een maximum aan rijplezier bieden voor een minimum aan centen.’ Door met een verschillend minimumgewicht te werken per type, is gelijkheid gegarandeerd.

7 races

‘Volgend jaar komen we aan de start in de BGDC, de Belgian Gentleman Drivers Cup. We hebben 7 races voorzien, waarbij telkens met 2 piloten kan worden gereden. Daarnaast is de auto ook inzetbaar op elk circuit in andere disciplines. Je kan er dus mee rijden waar en wanneer je wil’, aldus Horemans.

De kit waarvan sprake kost net geen 10.000 euro – exclusief BTW – en omvat een instelbare KW-ophanging, racevelgen, kuipstoelen, de rolkooi enzovoort. ‘Je kan de kit zelf plaatsen, of dat tegen betaling door ons laten doen’, gaat Horemans verder. ‘Een Dekra-technicus gaat na of alle werken wel goed gedaan zijn.’ Maar je kan ook gewoon een kant-en-klare 325i kopen of huren bij JJ Motorsport.

Verzegelen

We konden zelf in Spa de eerste 325i van JJ Motorsport aan de tand voelen, een rechtsgestuurde – ‘gewoon voor de gein’ – E46. ‘De versnellingsbak is de gewone vijfbak, standaard verhoudingen’, legt ontwikkelingspiloot Kristof De Neef uit. ‘Motor en versnellingsbak blijven standaard en worden na controle op de testbank verzegeld. Een sperdifferentieel is niet toegelaten. Vooraan krijg je krachtiger remschijven en remblokken, achteraan betere remblokken. Ze maken allemaal deel uit van de kit.’

Je stapt in een auto met een bekrachtigd stuur, ABS en gevoelig verbeterde remmen. Hoewel de ontwikkeling nog verder moet gaan, verloopt de ontmoeting met de 325i al meteen bijzonder aangenaam. Aan de net geen 200 pk voor goed 1.200 kg wen je snel. Verwacht geen M3-power, maar de zes-in-lijn heeft voldoende onder de plank om je in het nat omzichtig met het gaspedaal te doen omspringen. Op droog circuit kan je al vroeg in de bocht op het gas, de semi-slickbanden bieden voldoende grip. De 325i verbaast nog het meest met zijn uitstekende remmen, die het mogelijk maken elke ronde later en later te beginnen remmen. Een ideale leerschool om het racen onder de knie te krijgen.

Slotsom: goedkoop racen bestaat gewoonweg niet. Maar wie met een beperkt budget wil proeven van echt racen – meer dan de VW Fun Cup kan bieden – is hier aan het juiste adres.

Klik hier voor alle nieuws over het merk BMW

Klik hier en zoek uw occasie BMW tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van BMW, en een selectie van tweedehandse BMW’s.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: BMW Z4 M40i – Klassiek is beter

Test: BMW M850i – Zeg vooral niet: de opvolger van de 6-reeks is klaar

Test: BMW M140i Sportshatch – Een klassieker in wording

Ontdek meer