Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW M850i – Zeg vooral niet: de opvolger van de 6-reeks is klaar

BMW bestormt het segment van de grote coupés met hernieuwde moed. Om het te maken tussen de S-klasse coupé en zelfs de Continental GT’s, volstond een 6-reeks niet langer. En dus kijken we nu naar de 8-reeks Coupé.

Het wordt stil aan tafel wanneer iemand laat vallen dat de 8-reeks de opvolger van de 6-reeks is. Dat horen ze bij BMW niet graag. Nochtans zou je dat afleiden uit de afmetingen. De nieuwe 8-reeks is zelfs 4 centimeter korter dan de 6-reeks coupé: 4,85 meter. Ook de wielbasis is 3 centimeter korter: 2,82 meter. Maar anderzijds maakt BMW hier gebruik van het onderstel van 7-reeks, wat de M850i een betere adelbrief geeft om het hogerop waar te maken.

Aluminium en carbon

BMW heeft duidelijke keuzes gemaakt met de nieuwe 8-reeks coupé. Een sportieve styling, duidelijk rond de bestuurder en de passagier ontwikkeld. Hij heeft nog twee zitjes achteraan, maar in de praktijk zijn die zo goed als onbruikbaar. BMW heeft het zelf over een 2+2-zitter. Het merendeel van de carrosserie bestaat uit aluminium, en een carbon behuizing voor de transmissietunnel. Tegen betaling kan je meer carbon laten plaatsen, onder meer voor het dak met zijn karakteristieke dubbele bubbel. Alleen verandert dat weinig aan het totaalgewicht, dat toch gauw in de buurt komt van 2 ton.

Een flink zwaargewicht dus, wat te verklaren valt door een deel van de technologie die hij standaard mee aan boord neemt. Er is adaptieve demping, vierwielsturing, er is xDrive vierwielaandrijving en er is een M-Sport sperdifferentieel achteraan. Standaard krijgt hij ook een achttrapsautomaat.

68 pk meer

Zoveel gewicht heeft ook wat power nodig. BMW introduceert in de M850i – de M8 volgt in 2019 – een herwerkte versie van de twinturbo 4.4 V8 benzine. Die krijgt 68 pk meer, en piekt nu op 530 pk. Het maximum koppel stijgt nog met 100 Nm tot 750 Nm. De prestatiecijfers geven al een eerste indruk over wat gaat komen: 0 tot 100 km/u in 3,7 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u.

We konden de M850i zowel op de openbare weg als op circuit aan de tand voelen. Op de gewone weg maakt hij makkelijk indruk door zowel vlot en soepel met de verkeersstroom mee te cruisen, als het volgende moment bij plankgas met een enorme grom en een stevige duw vooruit te schieten. Geen apart regeling voor de uitlaat meer, de kleppen die zijn geluid sturen evolueren mee met de gekozen rijstand: eco pro, comfort, sport of sport+. Die laatste is eigenlijk vooral voor het circuit bedoeld, en zelfs in comfort heeft hij het moeilijk met verkeersdrempels en putten op zijn laagprofiel 20-duim wielen. Met een verbruik van iets meer dan 15 l/100 km op een uitdagend parcours blijft hij al bij al binnen de verwachtingen.

Atleet

Op circuit hadden we ons aan een logge GT verwacht, maar al snel wordt duidelijk dat we hier met een heel gespierde atleet te maken hebben, genre Lukaku of André Greipel. Hou de rijlijnen en de input clean, en je krijgt een behoorlijk fenomenale circuitmachine in de plaats. Zijn sterkte vind je niet bij het insturen van de bocht, waar je vooral de grip van de voorwielen in het oog moet houden, maar wel bij het uitacceleren. Hier voel je de vierwielaandrijving goed werken en merk je hoe de voortrein wat komt meehelpen om met meer snelheid uit de bocht te komen. De grotere remmen zijn geen luxe, maar ze behouden wel hun bijtkracht tijdens deze vijf ronde lange martelsessie op het circuit van Estoril.

En diesel?

BMW heeft er goed aan gedaan om de M850i een heel duidelijke positionering binnen het grote coupé-segment te geven. Dit is opnieuw de echt dynamische keuze voor wie rijden hoog in het vaandel voert. Zoals BMW hoort te zijn dus, en wat met de 6-reeks wat naar de achtergrond was verdwenen. De M850i kost 130.000 euro, voor 102.000 euro heb je de 640d (320 pk).

BMW M850i
Motor: V8 benzine, 4.395 cc
530 pk bij 5.500 – 6.000 opm
750 Nm bij 1.800 – 4.600 opm
0 – 100 km/u: 3,7 sec
Top: 250 km/u
Verbruik: 9,7 l/100 km
Testverbruik: 15,8 l/100 km
CO2: 221 g/km
Prijs: 130.000 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer