Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Test: Ford Mondeo Clipper 2.2 TDCi – Premium-jager

Is de Ford Mondeo Clipper 2.0 TDCi van 163 pk al een vertegenwoordigersdroom, dan worden we op papier nat wakker van de 200 paarden in deze 2.2 TDCi. De droom van de baas dus?

Of is hij daarvoor net niet premium genoeg? Eerste vaststelling: voor Fords vlaggenschip, de Mondeo, is het woord ‘schip’ niet uit de lucht gegrepen. Zowel vooraan, op de achterbank, als in de koffer is er een zee van ruimte en kan je er alles en iedereen in kwijt. Zeker in deze Clipper-uitvoering, de break dus.

De achterbank neerklappen gebeurt niet zo chic als het Flex-systeem dat doet bij de Opel Insignia SportTourer, maar wel degelijk en met hetzelfde resultaat: een vlakke laadvloer. Onze versie was bovendien voorzien van een uitschuifbare laadvloer (550 euro) en dat is een dikke aanrader als je regelmatig grote of zware spullen moet laden of lossen. De kofferklep automatisch openen of sluiten is helaas geen optie bij deze Ford.

BLIS en hoffelijk

Bij de Mondeo zijn de donker getinte ruiten achteraan (260 euro) wel érg donker. Vanaf valavond beperken ze te zeer het zicht rondom. Bovendien was onze versie niet voorzien van parkeersensoren en dat is ‘not done’ bij zo een grote klepper als de Clipper. Voor 450 euro heb je immers al parkeerhulp voor- én achteraan. Niet goedkoop, maar net zo handig is het BLIS-dodehoekwaarschuwingssysteem (575 euro). BLIS staat voor ‘Blind Spot Information System’ en doet in de achteruitkijkspiegels een led-lampje oplichten wanneer er zich een auto in je dode hoek bevindt. Zo blijf je altijd hoffelijk in het verkeer.

De snelste, op papier

Uiterlijk zie je enkel aan de dubbele uitlaat achteraan dat het hier niet om een ‘gewone’ Mondeo gaat, maar om de topdiesel uit het gamma. Met een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 8,3 seconden behoort deze 2.2 TDCi ook tot Fords snelste dieselmodellen ooit. Maar in praktijk doet de grote turbo (PSA gebruikt dezelfde motor, maar met 2 kleine turbo’s) hem de das om. Onder de 2.000 toeren tikt de tijd voorbij vooraleer hij zich lanceert in de volgende versnelling (het zogenaamde turbogat). De extra hoge BIV (2.478 euro) en verkeersbelasting (458,96 euro) zouden we dus enkel ophoesten indien onze klanten zich op verre snelwegafstand bevinden. De CO2-uitstoot bedraagt 159 gr/km en het gemiddelde verbruik konden we drukken tot 6,8 liter bij een gewone rijstijl.

Premiumgevoel aan boord

Sinds de facelift is het premiumgevoel aan boord van de Mondeo flink toegenomen. De middenconsole is voortaan mooi gestroomlijnd, de materialen zijn steviger en toch verfijnder en er is led-sfeerverlichting aan boord. Het Premium-navigatiesysteem bedienen gebeurt via het intussen ‘ouwe getrouwe’ 7-duims aanraakscherm (in promo: 1.350 euro). En qua comfort scoort de continu gecontroleerde ophanging (CDC) van de Mondeo zeer hoog. Zo goed zelfs dat de 2 extra standen (sport of comfort) eigenlijk te weinig voelbaar verschil geven en dus overbodig zijn.

Besluit? Met een catalogusprijs van 32.100 euro heb je met de Ford Mondeo Clipper veel waar en een beetje premium voor je geld.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Ford Explorer PHEV: Captain America brengt redding

Autotests · Ford

Ford Puma: Gezinsvriendje

Autotests · Ford

Ford Focus Active 1.5 Ecoboost: Een ander soort crossover

Autotests · Ford
Ontdek meer