Eerste contact: Mercedes-Benz B-Klasse – Jonger en rijper

Verkopen deed Mercedes’ vorige B-klasse, maar echt het imago van de ster uitstralen deed hij niet. Mercedes heeft wijze lessen getrokken uit het verleden, zo maakt de kennismaking met de nieuwe B-klasse duidelijk.

Op foto weet hij het minder goed uit te stralen, maar in het echt komt de nieuwe B-klasse van Mercedes bijzonder goed over. En een beetje verrassend zelfs. Hij is harmonieus, en het lijnenspel over de flanken breekt leuk met zijn wat doordeweekse monovolume-uiterlijk. De snuit straalt dan weer dat zelfzekere uit dat we van een Mercedes gewend zijn.

Leuke binnenkant

Maar het is pas in het interieur dat het echt leuk wordt. De B-klasse kan uitpakken met een interieur waar zijn concurrenten alleen maar bedremmeld akte van kunnen nemen, en vervolgens zich met schaamrood op de wangen in een hoekje gaan verstoppen. Het beeldscherm in het midden lijkt wel dat van een iPad, en alle materialen stralen de degelijkheid uit die je van een Mercedes mag verwachten.

Krachtige motoren

Dynamisch valt de B-klasse bijzonder goed mee, zeker met de 136 pk sterke turbodiesel met 7-traps dubbele koppelingsbak waarmee we op pad trokken. Er is niet alleen de kracht van de motor die overtuigt, maar ook het snelle schakelen van de versnellingsbak maakt indruk. Bestuurder en passagier beschikken over een comfortabel ruimte-aanbod, en zelfs op de achterbank heb je dan niet over plaats te klagen.

In de koffer kan je al voor 500 liter aan bagage kwijt. Met de achterbank 14 cm naar voor geschoven wordt dat 670 liter. Een optie, standaard is de achterbank wel neer te klappen.

Bij de lancering pakt Mercedes uit met 4 motoren. Zo is er de B 180 CDI met 109 pk en de B 200 CDI met 136 pk. Daarnaast zijn er bij de benzinemotoren een B 180 (122 pk) en een B 200 (156 pk). De diesels verbruiken beide gemiddeld 4,9 l/100 km, de benzines 5,9 l/100 km. Allen krijgen standaard een manuele zesbak mee.

Zuinig door aerodynamica

De vormen van de B-klasse zijn niet lukraak gekozen, maar beïnvloed door de aerodynamica. Zo daalde de luchtweerstandcoëfficiënt van de nieuwe B naar 0,26. En we weten uit ervaring dat dit een grote – gunstige – invloed heeft op het verbruik, zeker op snelwegen.

Botsing vermijden

Hoewel de B-klasse vooral uitblinkt in rijcomfort, is hij ook dynamisch goed ontwikkeld. De elektronische stuurbekrachtiging toont zich daarbij een goede partner, die voldoende feedback geeft wanneer de bestuurder die nodig heeft. Het veiligheidsarsenaal staat opnieuw op hoog niveau, met onder meer de botsingwaarschuwing. Hierbij bekijkt de elektronica continu de afstand tot de voorligger en voert indien nodig op eigen houtje een noodstop uit om zo een ongeval te voorkomen.

De nieuwe B-klasse begint aan 24.926 euro (B 180 benzine). Een stevige prijs, maar deze keer blijkt de B wel een echte Mercedes. De B 180 CDI begint aan 26.499 euro. Vanaf deze maand is hij beschikbaar in de showrooms.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Mercedes-Benz

Klik hier en zoek uw occasie Mercedes-Benz Classe B tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Mercedes-Benz Classe B, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Mercedes-AMG C 63 – Circuittechniek

Test: Mercedes X-klasse 250d – Wanneer werk en plezier samenkomen

Test: Mercedes G-klasse – Het leven (her)begint bij 39

Ontdek meer