Test: Mercedes X-klasse 250d – Wanneer werk en plezier samenkomen

Met de X-klasse wil Mercedes aantonen dat er ook plaats is voor een luxe-aanbod in de pick-up markt. De juiste gok?

De Mercedes X-klasse komt voort uit de samenwerking tussen Daimler en de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliantie. Mercedes kon dus gebruik maken van een basis die zijn kunnen niet meer hoeft te bewijzen: de Nissan Navara. Alleen was er geen sprake van dat Mercedes de Navara ongewijzigd naar de markt zou brengen. De Duitsers hebben de ophanging bekeken en hun eigen compromis ontwikkeld, met nieuwe dempers, bredere sporen en bijkomende verstevigingen. Ook het design is in huis gedaan. Deze pick-up moest een echte Mercedes worden.

Typisch Mercedes

De Mercedes X-klasse heeft zijn eigen styling die mooi binnen de bekende parameters van het merk past. Vooraan krijgt hij dus een breed radiatorrooster waarin de ster prominent fonkelt. De uitstraling van bumpers en lichtblokken is luxueuzer. Een bewuste stap van het merk, dat zijn pick-up ook duidelijk als een premium-product wil positioneren. Dat komt nog duidelijker naar voor in het interieur, dat volledig op maat van Mercedes is gemaakt. Zo krijgt hij ook een zwevend 8,4-duim groot scherm waarmee je het Comand-multimediasysteem bedient. Die bediening verloopt in hoofdzaak via een draaiknop op de middenconsole, maar daarboven is ook een touchpad geplaatst. Wie Mercedes kent, zal zich snel thuis voelen in deze omgeving. Zowel het stuur als de bediening van de airco komt uit Mercedes’ eigen onderdelentrommel. Dat is niet het geval voor de pook van de automatische versnellingsbak. Wie Mercedes kent, verwacht die aan het stuur. Maar hier moet je hem klassiek op de vloer gaan zoeken. Maar gelukkig straalt het geheel de kwaliteit uit die je met Mercedes associeert. De gekozen materialen voor de afwerking zijn beter dan wat je doorgaans in een pick-up aantreft. En dat allemaal voor een basisprijs die niet eens zo exorbitant is: 37.437 euro, BTW inbegrepen.

Luxe en comfort, maar…

Gezien het onderstel dat hij gebruikt, kan de Mercedes X-klasse zich op elke ondergrond uit de slag trekken. Zijn vierwielaandrijving is apart inschakelbaar, en voor het moeilijkste werk kan hij rekenen op een transferbak met korte versnellingen. Ook afdaalhulp staat op het menu om delicate hellingen veilig beneden te raken. Mercedes heeft twee motoren in de catalogus staan, ook van de Alliantie. De 2.3 dCi is beschikbaar met 163 of met 190 pk. Het gaat om een beproefde motor, maar het valt wel op dat het dieselgebrom hier beter onder controle blijft dan in een Navara of een Renault Alaskan. Maar is dat voldoende om de Mercedes X-klasse naar voor te schuiven als het alternatief voor ‘hippe stadsmensen’ zoals Mercedes dat zelf naar voor schuift? Niet helemaal. De motor blijft toch rumoerig en de automaat is niet soepel genoeg. Ook achter het stuur blijf je met gemengde gevoelens zitten. Het comfort is goed en hij plakt goed op de weg op asfalt, alleen speelt het gebrek aan grip van de achteras op in het nat, wanneer de laadbak leeg blijft. Op oneffen terrein komen ook flink wat trillingen door in het interieur.

Dat zijn tekortkomingen die eigen zijn aan pick-ups, en we zouden zelfs durven te stellen dat Mercedes die foutjes het best heeft gecamoufleerd. Maar Mercedes had vooraf zo zeer de nadruk gelegd op dat luxueuze datw e onze verwachtingen wat te hoog hadden gelegd. Misschien maakt de toekomstige 350d V6 met 7G-Tronic die beloftes beter waar? Die wordt nog deze zomer verwacht.

Mercedes X-klasse 250d
Motor: Viercilinder turbodiesel, 2.298 cc
190 pk bij 3.750 opm
450 Nm bij 1.500 opm
0-100 km/u: 11,4 sec
Top: 179 km/u
Verbruik: 7,7 l/100 km
Testverbruik: 9,1 l/100 km
CO2: 190 g/km
Prijs: 37.437 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Mercedes-AMG C 63 – Circuittechniek

Test: Mercedes G-klasse – Het leven (her)begint bij 39

Test: Mercedes SL 400 – Elegant & sportief voor zomerse dagen

Ontdek meer