Honda Deauville motoren te koop: tweedehands en nieuw

Honda Deauville

De Deauville, Honda‘s onopvallende middenklasse toermotor, is voortgekomen uit de NTV 650. De NTV – hier zijn motorexperts het over eens – was één van de onopvallendste, saaiste, maar ook beste motorfietsen uit de motorgeschiedenis. Misschien zelfs de allerbeste. Wat maakt deze beschaafd brommende tweecilinder motorfiets zo speciaal? Waar liggen haar kwaliteiten? En – als hij werkelijk zo goed is – waarom wordt hij dan niet vaker gekocht?

De voorganger van de Deauville - de NTV – beschikte over een vloeistofgekoelde tweecilinder V-motor met 650 cc, vijf versnellingen en een cardanas bij het achterwiel. Het prestatievermogen: 50, 53, 57 of 60 pk, afhankelijk van het bouwjaar. Erg spannend klinkt dit allemaal niet. De NTV is een echte gebruiksmotorfiets. Een dagelijkse rit naar het werk, een weekendtour, vakantierit of verre reis – het is de NTV om het even welke weg hij moet nemen en naar welke bestemming hij moet gaan. Hij rijdt makkelijk, remt goed, heeft een goede wegligging, veert fatsoenlijk en heeft bij verstandige bestuurders genoeg aan vier liter benzine per 100 kilometer. Met zijn maximumsnelheid van 180 kilometer per uur en meer verslaat hij ook menig auto. De NTV was één van de betrouwbaarste en langstlevende motorfietsen die ooit geproduceerd werden. Alles goed en wel, maar valt er dan helemaal niks op de motorfiets aan te merken? Jawel, de afstand tussen de voetsteunen en de zitting was te klein. Grote bestuurders moesten hun onderbenen te erg buigen, waardoor lange ritten op een gegeven moment oncomfortabel werden. Natuurlijk hoorde Honda van het probleem en werd de tekortkoming onverwijld – dat wil zeggen na circa tien jaar – verholpen.

De oplossing voor dit probleem heette Deauville. Nu klopte de afstand tussen de voetsteunen en de zitting, bovendien werd hij uitgerust met een windscherm om de bestuurder voor wind en weer te beschermen. Ook werd het model standaard vanuit de fabriek uitgerust met praktische zijkoffers, deze waren natuurlijk in dezelfde kleur als het voertuig gelakt. In de loop der jaren ging de Deauville steeds meer op een auto lijken. Hij leek al snel op een kleine Gold Wing maar was toch heel anders. Voordeliger, beschaafder, zonder echt minder te bieden. De Deauville neemt – indien nodig – net zo veel bagage en personen mee als de Gold Wing. Op rechte wegen is hij nauwelijks langzamer, bij het nemen van bochten is hij sneller. Hij kost ongeveer één derde van de Gold Wing, is wendbaarder en zuiniger.

In de actuele versie presenteert de Deauville zich als de bijna perfecte motorfiets. Met een catalogusprijs van 9.590 euro vormt hij een intelligent concept, dat je in deze vorm nergens anders kunt kopen. Spotters beweren echter dat de Deauville niks anders is als een – toegegeven tamelijk goede – auto met twee wielen te weinig. Daar is ook daadwerkelijk iets voor te zeggen. Natuurlijk zorgt het motorrijden op een Deauville ook voor plezier, maar zo vermakelijk als met een Ducati of Triumph is het echter niet. Vanwege haar probleemloosheid werkt de Deauville ontspannend, maar dat kan echter ook slaapverwekkend worden.

De actuele Deauville heeft een prestatievermogen van 65 pk, dat is genoeg voor het dagelijks leven en voor op reis. Hij is optioneel ook met ABS verkrijgbaar en heeft veel bagageruimte. Is het dan toch gewoon een auto?

Zowel de NTV alsook de Deauville zijn zeer aan te bevelen als tweedehands motorfietsen. Ook wanneer ze al veel kilometers af hebben gelegd is dit geen probleem. Typische zwakke punten zijn er niet. Een tip: kijk goed naar de lak, het chroom en de aluminium onderdelen wanneer je er een aanschaft!