Prijsanalyse: De beste geprijsde auto's voor u

Volledige prijstransparantie bij het kopen van uw auto

  • De labels tonen u in één oogopslag waar voor uw geld.
  • Onafhankelijke, neutrale en objectieve beoordeling.
  • Simpele filters voor optimale zoekresultaten.

AutoScout24 Prijsanalyse

AutoScout24 Prijsanalyse

Geef uw gewenste criteria in en start uw zoekopdracht.

AutoScout24 Prijsanalyse

Zoekresultaten met Prijsanalyselabels maken uw vergelijkingen eenvoudiger.

AutoScout24 Prijsanalyse

Goede informatie leidt tot een goede aankoop.

Onze Prijsanalyse labels

Onze Prijsanalyse labels
  • "TOP AANBOD" De verkoopprijs ligt beduidend lager dat de huidige marktwaarde van gelijkaardige wagens. Wij raden u aan om de beschrijving goed te lezen, en te informeren bij de verkoper wat de details van dit voertuig zijn.
  • "GOED AANBOD" De verkoopprijs ligt iets onder de huidige marktwaarde van gelijkaardige wagens.
  • "CORRECT AANBOD" De verkoopprijs is gelijk aan de huidige marktwaarde van gelijkaardige wagens.
  • "GEEN INFORMATIE" Dit label verschijnt als er te weinig gelijkaardige modellen zijn om een juiste analyse te maken. Classic cars bijvoorbeeld, of voertuigen waarvan de verkoopprijs veel te laag of te hoog is. Deze voertuigen worden dan niet meegenomen in de berekening.

AutoScout24 Prijsanalyse

AutoScout24 Prijsanalyse

Marktwaarde bepalen

Eerst berekenen we de gemiddelde verkoopprijs, de marktwaarde:

  • We vergelijken elk voertuig met gelijkaardige modellen die op AutoScout24 te koop stonden. Dit tot 14 maanden terug, inclusief de meest recente.
  • Een algoritme doet de berekening op basis van meer dan 10 miljoen datasets en rekening houdend met meer dan 70 functies per voertuig. Dit algoritme leert constant bij, en optimaliseert de formule.
  • De berekening gaat er van uit dat alle wagens in normale, goede staat zijn.

Verkoopprijs vergelijken met de marktwaarde

Als er een marktwaarde kon berekend worden voor een voertuig, vergelijken we deze met de verkoopprijs van het voertuig. Het verschil tussen beide prijzen resulteert in de AutoScout24 prijsanalyse: Het geeft aan of een verkoopprijs ver onder de gemiddelde prijs ligt (Top aanbod), net eronder (Goed aanbod) of gelijk is aan de gemiddelde prijs (Correct aanbod).

De verschillende labels

De AutoScout24 prijsanalyselabels laten in één oogopslag zien welke advertenties interessant geprijsd zijn.

  • De labels met de verschillende kleuren laten meteen zien hoe de verkoopprijs van een voertuig zich verhoudt met gelijkaardige voertuigen.
  • Er zijn in totaal drie verschillende labels, van "TOP AANBOD" over "GOED AANBOD" tot "CORRECT AANBOD".
  • Als er te weinig gelijkaardige modellen zijn, wordt er geen label toegekend. Hier verschijnt dan het label  "GEEN INFORMATIE".

Veel gestelde vragen

Waarom heeft AutoScout24 de prijsevaluatie geïntroduceerd?

AutoScout24 heeft prijsstelling geïntroduceerd om zowel kopers als verkopers transparante en onafhankelijke hulp te bieden. Het toont de positie van de verkoopprijs van het betreffende aanbod in één oogopslag. De prijsanalyse geeft helderheid qua prijs en zorgt voor een snellere en beter geïnformeerde aankoopbeslissing. Kopers hoeven vergelijkbare voertuigen nu zelf niet meer handmatig te vergelijken. De prijsevaluatie bespaart u tijd en geeft u een nauwkeurige, betrouwbare berekening van de gemiddelde marktprijs.

Waarom verschijnt een prijsevaluatie label automatisch naast mijn aanbieding?

De AutoScout24 prijsevaluatielabels vergroten de transparantie voor de aankoop van een tweedehands auto. De berekening erachter is automatisch, gebeurt op 70 verschillende elementen van het voertuig en is identiek voor elke wagen. Het werkt als volgt: na het invoeren van alle relevante voertuiggegevens zal de AutoScout24-prijsevaluatie uw voertuig vergelijken met gelijkaardige modellen. De eerste berekening is de gemiddelde prijs, de marktwaarde. Het verschil tussen de marktwaarde en uw verkoopprijs wordt vervolgens weergegeven als uw aanbieding lager is dan de gemiddelde marktprijs .- Dit gebeurt met drie verschillende prijsetiketten.

Kan ik een prijsevaluatie label kopen?

NEEN, de "aankoop" van een label is bij ons uitgesloten. De AutoScout24 prijsevaluatie is gebaseerd op een neutrale, objectieve berekening en maakt het verschil tussen de marktprijs en de vraagprijs dujidelijk in een oogopslag - imet drie verschillende prijsetiketten. Het intelligent algoritme berekent op basis van meer dan 10 miljoen datasets en meer dan 70 kenmerken per voertuig zijn het juiste label. Dit hele proces is identiek voor elk voertuig op ons platform, volgens gedefinieerde criteria en zonder mogelijkheid tot beïnvloeding.

Welke informatie moet ik geven om een zo juist mogelijk label op mijn advertentie te krijgen?

Hoe meer informatie, hoe meer details u geeft, des te nauwkeuriger zal uw label zijn. Met te weinig details of zeer zeldzame voertuigen zoals oldtimers vindt geen prijsevaluatie plaats. Omdat hier geen zinvolle vergelijking kan plaatsvinden. In het algemeen moeten ten minste de volgende criteria worden vermeld: merk, model, eerste registratie, brandstof, vermogen, motortype, kilometerstand, particuliere of commerciële verkoper en aanbiedingsprijs.

Met welke criteria worden geen rekening gehouden in de prijsevaluatie?

Er wordt geen rekening gehouden met criteria als staat van de wagen, regionale verschillen in vraag en aanbod, eventuele aanvullende diensten van de verkoper (extra garantie bijvoorbeeld), mogelijke tuning, nadien aangebrachte opties of ombouwingen. We raden onze gebruikers altijd aan om de gedetailleerde beschrijving van elk voertuig te lezen en contact op te nemen met de verkoper voor meer informatie.

Het prijsevaluatielabel van mijn advertentie is gewijzigd van één dag op de andere. Hoe komt dit?

In zeldzame gevallen kan het voorkomen dat de prijsevaluatielabels veranderen. Een advertentie kan in de volgende hogere of lagere beoordeling worden ingedeeld. De reden hiervoor is dat de dagelijks bijgewerkte berekening de allernieuwste advertenties bevat en dit kan de gemiddelde marktprijs en dus het respectieve prijslabel beïnvloeden. Dat een label verandert, is echter zelden het geval omdat elke nieuwe advertentie vergeleken wordt met gelijkaardige modellen die de afgelopen 14 maanden op ons platform beschikbaar waren en zijn. Een nieuw advertentie heeft dus een minimaal effect op de gemiddelde marktprijs.