detailpage.leasing.tip.text
Ferrari 246Dino 246GT 'L-Series' - Nero DS - Christian Abt Re
€ 599 9505
Bernards Exclusives B.V.
Kilométrage
102 km
Transmission
Boîte manuelle
Année
06/1970
Carburant
Essence
Puissance
143 kW (194 CH)
Vendeur
Professionnel
Données de base
- Carrosserie
- Coupé
- État
- Ancêtre
- Transmission
- Arrière
- Portes
- 2
Historique du véhicule
- Kilométrage
- 102 km
- Année
- 06/1970
- Contrôle technique
- Nouveau
- Carnet d'entretien
- Oui
Caractéristiques Techniques
- Puissance
- 143 kW (194 CH)
- Transmission
- Boîte manuelle
- Cylindrée
- 2 926 cm³
- Vitesses
- 5
- Cylindres
- 6
- Poids à vide
- 1 080 kg
Consommation énergétique
- Carburant
- Essence
- Émissions de CO2
- 0 g/km (mixte)
Equipement
Couleur et Garnissage Intérieur
- Couleur extérieure
- Noir
- Couleur originale
- Zwart
- La couleur de l'intérieur
- Brun
- Intérieur
- Cuir
Description
Ferrari Dino 246 GT ‘L-Series’ – 1 of 357
De Ferrari Dino is een bijzondere auto in de geschiedenis van Ferrari, niet alleen vanwege zijn ontwerp en techniek, maar vooral vanwege het emotionele verhaal erachter.
Het begon met Alfredo "Dino" Ferrari, de zoon van Enzo Ferrari. Dino was een getalenteerde jonge ingenieur die tijdens zijn studie aan de universiteit in Bologna ideeën had voor een compacte V6-motor. In de jaren vijftig werkte hij samen met Vittorio Jano, een van Ferrari’s grote motorenbouwers, aan de ontwikkeling van zo’n motor. Dino geloofde dat een lichte V6 de toekomst had voor sportwagens en Formule-racewagens.
Helaas kreeg Dino op jonge leeftijd gezondheidsproblemen. Hij leed aan spierdystrofie en overleed in 1956, slechts 24 jaar oud. Zijn dood was een enorme klap voor Enzo Ferrari. Uit respect en ter ere van zijn zoon besloot Enzo de V6-motor die Dino had helpen ontwerpen, te gebruiken in een reeks auto’s die de naam “Dino” zouden dragen.
De eerste Dino’s verschenen in de autosport, maar in de jaren zestig besloot Ferrari ook een wegversie te maken. Omdat Ferrari’s normaal gesproken grote V12-motoren hadden en in een hogere prijsklasse vielen, werd de Dino gepositioneerd als een iets compactere, “toegankelijkere” Ferrari. Belangrijk is dat de eerste Dino’s niet de Ferrari-badge droegen, maar simpelweg “Dino” heetten. Enzo wilde de naam van zijn zoon laten voortleven op zichzelf.
De bekendste modellen waren de Dino 206 GT en later de 246 GT, gelanceerd in 1968 en 1969. Ze zijn ontworpen door Pininfarina met een prachtig vloeiend koetswerk en middenmotor-layout. De Dino 246 GT met zijn 2,4-liter V6 groeide uit tot een icoon. 195 pk, een 0-100 van 7,5 seconden en een topsnelheid van maar liefst 245 km/u!
Binnen de 246 GT-reeks is de L-series (1969–1970) bijzonder, omdat het de allereerste productie-exemplaren waren. Er zijn er slecht 357 stuks van gebouwd, waardoor dit de zeldzaamste uitvoering is. De L-series behield veel details van de eerdere 206 GT, zoals de center-lock wielen, de plexiglazen koplampen, de smalle bumpers en de compacte achterlichten. Tegelijk kreeg hij de krachtigere 2,4-liter V6 van gietijzer, die betrouwbaarder was voor dagelijks gebruik. Daarmee vormt de L-series een unieke schakel tussen de zeldzame 206 en de latere M- en E-series, en is daarmee het meest gewild bij verzamelaars.
Aanvankelijk werden de Dino’s gezien als niet Ferrari waardig, omdat ze geen V12 hadden en niet de Ferrari-naam droegen. Maar al snel werden ze geroemd om hun balans, wendbaarheid en tijdloze schoonheid. Tegenwoordig wordt de Dino gezien als een van de meest elegante en geliefde auto’s die Ferrari ooit maakte en als een ontroerend eerbetoon van een vader aan zijn overleden zoon.
Over onze Ferrari Dino 246 GT L-series:
In 2020 vond deze zeldzame Ferrari Dino 246 GT L-series zijn weg naar Christian Abt Classic. De auto had behoefte aan wat extra aandacht en daarom werd besloten tot een volledige restauratie, waarbij elk detail van A tot Z tot in perfectie werd aangepakt.
De carrosserie werd volledig ontlakt, waarna ieder paneel zorgvuldig werd gecontroleerd en waar nodig, hersteld of zelfs geheel nieuw vervaardigd. De oorspronkelijke kunststof onderdelen maakten plaats voor fraai afgewerkte aluminium delen, waarmee de kwaliteit naar een hoger niveau werd getild. Vervolgens kreeg de Dino een nieuwe laklaag in ‘Nero DS’, die met uiterste precisie werd geschuurd en gepolijst tot een diepglanzend resultaat.
Ook het interieur werd tot in de kleinste details vernieuwd. Alles is opnieuw bekleed met ‘Cuoio’-leder, het dashboard werd uitgevoerd in de originele ‘Mouse Hair’-stof en ook het stuurwiel werd volledig onder handen genomen.
Ook technisch kreeg de Dino een hernieuwd leven. De 2,4-liter V6 en de versnellingsbak werden volledig gereviseerd, onderdelen op maat gemaakt en perfect uitgebalanceerd. De kwetsbare water-oliekoeler maakte plaats voor een moderne lucht-oliekoeler, en de ontsteking werd vernieuwd met een betrouwbare contactloze versie. De ophanging werd lichter en sportiever dankzij Bilstein-techniek, en het complete remsysteem werd vervangen.
Na drie jaar werk en €300.000 aan restauratiekosten werd de Dino in juli 2023 voltooid. Het resultaat: een klassieker in nieuwstaat, officieel gekeurd en beloond met de hoogste waarderingsscore. Wat ooit een exemplaar was die nodig liefde nodig had, rijdt nu weer als een icoon. En niet zomaar een icoon, maar een uiterst zeldzame 246 GT L-series. Een glanzend eerbetoon aan vakmanschap en Italiaanse autogeschiedenis.
Hoewel de foto’s een goed beeld geven durven wij te stellen dat deze Dino 246GT in het echt nog veel mooier is. Maak gerust een afspraak bij ons voor een bezichtiging onder het genot van een kop koffie of thee!
Wij zijn 7 dagen per week telefonisch bereikbaar van 09:00 tot 21:00 op +31 (0) 348-752499 en WhatsApp: +31 (0) 6-42420582, neem gerust contact met ons op voor meer informatie of het maken van een afspraak.
Zekerheden bij Bernards Exclusives:
- Geen afleverkosten
- RDW erkend
- NAP autopas aangesloten
- Open en eerlijk advies
- Inruil en financiering mogelijk
- Jarenlange ervaring en kennis in het exclusieve segment
Meer informatie
Modelreeks: jul. 1975 - jul. 1979
GVW: 1.080 kg
Acceleratie (0-100): 7,0 s
Topsnelheid: 235 km/u
Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden)
Aantal sleutels: 2 (2 handzenders)
Motorrijtuigenbelasting: geen
De Ferrari Dino is een bijzondere auto in de geschiedenis van Ferrari, niet alleen vanwege zijn ontwerp en techniek, maar vooral vanwege het emotionele verhaal erachter.
Het begon met Alfredo "Dino" Ferrari, de zoon van Enzo Ferrari. Dino was een getalenteerde jonge ingenieur die tijdens zijn studie aan de universiteit in Bologna ideeën had voor een compacte V6-motor. In de jaren vijftig werkte hij samen met Vittorio Jano, een van Ferrari’s grote motorenbouwers, aan de ontwikkeling van zo’n motor. Dino geloofde dat een lichte V6 de toekomst had voor sportwagens en Formule-racewagens.
Helaas kreeg Dino op jonge leeftijd gezondheidsproblemen. Hij leed aan spierdystrofie en overleed in 1956, slechts 24 jaar oud. Zijn dood was een enorme klap voor Enzo Ferrari. Uit respect en ter ere van zijn zoon besloot Enzo de V6-motor die Dino had helpen ontwerpen, te gebruiken in een reeks auto’s die de naam “Dino” zouden dragen.
De eerste Dino’s verschenen in de autosport, maar in de jaren zestig besloot Ferrari ook een wegversie te maken. Omdat Ferrari’s normaal gesproken grote V12-motoren hadden en in een hogere prijsklasse vielen, werd de Dino gepositioneerd als een iets compactere, “toegankelijkere” Ferrari. Belangrijk is dat de eerste Dino’s niet de Ferrari-badge droegen, maar simpelweg “Dino” heetten. Enzo wilde de naam van zijn zoon laten voortleven op zichzelf.
De bekendste modellen waren de Dino 206 GT en later de 246 GT, gelanceerd in 1968 en 1969. Ze zijn ontworpen door Pininfarina met een prachtig vloeiend koetswerk en middenmotor-layout. De Dino 246 GT met zijn 2,4-liter V6 groeide uit tot een icoon. 195 pk, een 0-100 van 7,5 seconden en een topsnelheid van maar liefst 245 km/u!
Binnen de 246 GT-reeks is de L-series (1969–1970) bijzonder, omdat het de allereerste productie-exemplaren waren. Er zijn er slecht 357 stuks van gebouwd, waardoor dit de zeldzaamste uitvoering is. De L-series behield veel details van de eerdere 206 GT, zoals de center-lock wielen, de plexiglazen koplampen, de smalle bumpers en de compacte achterlichten. Tegelijk kreeg hij de krachtigere 2,4-liter V6 van gietijzer, die betrouwbaarder was voor dagelijks gebruik. Daarmee vormt de L-series een unieke schakel tussen de zeldzame 206 en de latere M- en E-series, en is daarmee het meest gewild bij verzamelaars.
Aanvankelijk werden de Dino’s gezien als niet Ferrari waardig, omdat ze geen V12 hadden en niet de Ferrari-naam droegen. Maar al snel werden ze geroemd om hun balans, wendbaarheid en tijdloze schoonheid. Tegenwoordig wordt de Dino gezien als een van de meest elegante en geliefde auto’s die Ferrari ooit maakte en als een ontroerend eerbetoon van een vader aan zijn overleden zoon.
Over onze Ferrari Dino 246 GT L-series:
In 2020 vond deze zeldzame Ferrari Dino 246 GT L-series zijn weg naar Christian Abt Classic. De auto had behoefte aan wat extra aandacht en daarom werd besloten tot een volledige restauratie, waarbij elk detail van A tot Z tot in perfectie werd aangepakt.
De carrosserie werd volledig ontlakt, waarna ieder paneel zorgvuldig werd gecontroleerd en waar nodig, hersteld of zelfs geheel nieuw vervaardigd. De oorspronkelijke kunststof onderdelen maakten plaats voor fraai afgewerkte aluminium delen, waarmee de kwaliteit naar een hoger niveau werd getild. Vervolgens kreeg de Dino een nieuwe laklaag in ‘Nero DS’, die met uiterste precisie werd geschuurd en gepolijst tot een diepglanzend resultaat.
Ook het interieur werd tot in de kleinste details vernieuwd. Alles is opnieuw bekleed met ‘Cuoio’-leder, het dashboard werd uitgevoerd in de originele ‘Mouse Hair’-stof en ook het stuurwiel werd volledig onder handen genomen.
Ook technisch kreeg de Dino een hernieuwd leven. De 2,4-liter V6 en de versnellingsbak werden volledig gereviseerd, onderdelen op maat gemaakt en perfect uitgebalanceerd. De kwetsbare water-oliekoeler maakte plaats voor een moderne lucht-oliekoeler, en de ontsteking werd vernieuwd met een betrouwbare contactloze versie. De ophanging werd lichter en sportiever dankzij Bilstein-techniek, en het complete remsysteem werd vervangen.
Na drie jaar werk en €300.000 aan restauratiekosten werd de Dino in juli 2023 voltooid. Het resultaat: een klassieker in nieuwstaat, officieel gekeurd en beloond met de hoogste waarderingsscore. Wat ooit een exemplaar was die nodig liefde nodig had, rijdt nu weer als een icoon. En niet zomaar een icoon, maar een uiterst zeldzame 246 GT L-series. Een glanzend eerbetoon aan vakmanschap en Italiaanse autogeschiedenis.
Hoewel de foto’s een goed beeld geven durven wij te stellen dat deze Dino 246GT in het echt nog veel mooier is. Maak gerust een afspraak bij ons voor een bezichtiging onder het genot van een kop koffie of thee!
Wij zijn 7 dagen per week telefonisch bereikbaar van 09:00 tot 21:00 op +31 (0) 348-752499 en WhatsApp: +31 (0) 6-42420582, neem gerust contact met ons op voor meer informatie of het maken van een afspraak.
Zekerheden bij Bernards Exclusives:
- Geen afleverkosten
- RDW erkend
- NAP autopas aangesloten
- Open en eerlijk advies
- Inruil en financiering mogelijk
- Jarenlange ervaring en kennis in het exclusieve segment
Meer informatie
Modelreeks: jul. 1975 - jul. 1979
GVW: 1.080 kg
Acceleratie (0-100): 7,0 s
Topsnelheid: 235 km/u
Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden)
Aantal sleutels: 2 (2 handzenders)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Leasing
Vendeur
ProfessionnelBernards Exclusives B.V.
Vendeur sur AutoScout24 depuis 2014InterlocuteurAfdeling Verkoop
- TVA déductible
- Liste basée sur les informations fournies par le constructeur.
- Prix public final incluant tous les frais et taxes.
- Spécification du constructeur pour les véhicules neufs. L'autonomie électrique des véhicules d'occasion peut varier de manière significative en fonction du kilométrage, du comportement de conduite, de l'âge de la batterie et du mode de chargement.