Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Abarth 500 EsseEsse – Geniet...

Maar geniet met mate. Dat is het devies dat ons bijblijft na de test met de Abarth 500 EsseEsse.

163 pk om het onderstel van de Fiat Panda te martelen. Want laten we niet vergeten dat onder het knappe jurkje van de 500, de mechaniek van de Fiat Panda schuil gaat. Gedurfd, zegt u?

Het was de uitdaging voor de marketingjongens om die povere komaf bij te kleuren met wat meer mythevorming. Maar zelfs aan boord van deze EsseEsse, toch de ultieme versie van de 500, kan je niet ontsnappen aan het low-costgevoel, met zijn goedkoop plastic interieurbekleding en de onlogisch geplaatste bediening van de ruiten: naast de versnellingspook. En de hoge zitpositie achter het stuur verraadt zijn Panda-roots. Dat Fiat zich niet wat meer moeite getroost heeft om het interieur op te smukken, is een beetje ontgoochelend voor een exclusief autootje als dit. Maar gelukkig spoelt de rijervaring dat gevoel snel weg.

Abarth brengt de kit terug

Vindt u de gewone Abarth 500 met zijn 135 pk (18.830 euro) wat... gewoontjes? Dan hoeft u niet zelf de markt af te schuimen op zoek naar een goede chiptuner. Abarth neemt die klus op zich, met een eigen EsseEsse-kit. Die kost 2.630 euro. In het pakket steekt een specifiek luchtfilter, waardoor het vermogen stijgt naar 163 pk. Alleen al door een filter, aan de turbodruk van 1,2 bar is niet geraakt. Door wat te sleutelen aan de motorsturing, stijgt het koppel naar 230 Nm bij 3.000 opm in Sport-setting. En het leukste: officieel blijft het gemiddeld verbruik ongewijzigd: 6,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 155 gr/km.

De kit brengt niet alleen wijzigingen aan op mechanisch vlak, maar ook het onderstel krijgt enkele verbeteringen. Zo brengen de nieuwe veren hem lager tegen de grond, terwijl de 17-duims OZ-velgen en de 205/40 Pirelli’s de wielkasten mooi vullen. De geperforeerde remschijven krijgen assistentie van Brembo remblokken. Het geheel wordt vervolledigd met het EsseEsse-logo op de kofferklep.

Veel brio, weinig comfort

Met zijn gedopeerde 1.4 Tjet knalt deze duivelse 500 in 7,4 seconden naar 100 km/u. Net zo goed dus als een Mini Cooper S, een ander snel kleintje. De manuele vijfbak is geen toonvoorbeeld, maar je leert er snel mee leven. Vooral omdat het motortje een en al goede wil is (zeker in Sport-stand).

Alleen loopt het op de weg een klein beetje fout. De wijzigingen aan de EsseEsse versterken nog het probleem van onvoldoende veerbereidheid van de gewone Abarth 500. Het gevolg is dat je rug en zelfs je armen nog een heel deel van het veerwerk mogen doen wanneer je een bultje tackelt. Niet zo leuk.

Daarenboven heeft die harde vering ook gevolgen voor de aandrijving. De voorwielen krijgen het vermogen niet meer op de weg, wanneer een wiel uit balans gebracht wordt door een put of bult in een bocht. Eigenlijk heeft de Abarth 500 EsseEsse een circuit nodig om zich volop te kunnen uitleven. En die zijn hier dun gezaaid. Dat is jammer, want voor het overige is deze 500 een bijzonder geslaagd scheurijzertje.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Abarth Punto Evo – Fijne opvolger

Autotests · Abarth

Eerste contact: Abarth 500C – Uitbundig

Autotests · Abarth
Ontdek meer