Aktuelle Top Modelle
Die beliebtesten Elektroautos im Überblick
Actueel aanbod voor Elektrische Auto
-
BMW iX 105 kWh xDrive50 (385 kW)
€ 141.570,-BTW verrekenbaar - 15 km
- 09/2022
- 385 kW (523 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-2580 Putte -
Kia e-Niro 64,8 kWh Pulse
€ 48.500,-BTW verrekenbaar - 10 km
- 10/2022
- 150 kW (204 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-3053 Haasrode -
Seres Seres 3 53.6 kWh Luxury
€ 41.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 1 km
- - (Bouwjaar)
- 120 kW (163 PK)
- Nieuwe
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-9940 Ertvelde -
Tesla Roadster V 2.5 / HARDTOP / XENON / GPS / CUIR
€ 174.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 14.500 km
- 05/2012
- 215 kW (292 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-1390 Grez-Doiceau -
BMW i4 M50 | ADAPT. M | HIFI | 868M |
€ 95.600,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 5.000 km
- 10/2022
- 400 kW (544 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-9100 Sint-Niklaas -
BMW i4 M50 | MEMORY SEATS | ADAPT CRUISE | H.KARDON
€ 90.900,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 20.000 km
- 04/2022
- 400 kW (544 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-9100 Sint-Niklaas -
Nissan Qashqai 1.5 DIG-T e-Power Tekna
€ 41.630,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - - km
- - (Bouwjaar)
- 140 kW (190 PK)
- Nieuwe
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-8790 WAREGEM -
BMW i4 M50 Carbonpack / Laser / HUD / ACC / Trekh / 20"
€ 92.300,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 5.200 km
- 06/2022
- 400 kW (544 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
12 kWh/100 km
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-8970 Poperinge -
Kia e-Niro Active
€ 35.600,-- 28.500 km
- 12/2020
- 150 kW (204 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-5380 Pontillas
Ze zijn schoon, ze zijn stil en ze zijn voordelig in gebruik – elektrische auto’s zijn het antwoord op fijnstofuitstoot, motorlawaai en de eeuwige prijsgroei aan de pomp. Elektrische auto’s rijden namelijk niet op benzine of diesel, maar op stroom. Onder hun motorkappen werken geen verbrandingsmotoren, maar elektrische aandrijfaggregaten. Hierdoor stijgt het rendement: elektrische auto’s zoals de e-Golf van Volkswagen of de i3 van BMW verspillen minder energie dan hun collega’s met brandstoftanks.
Dankzij de elektromotor veroorzaken e-auto’s van de Nissan Leaf tot de B 250 e van Mercedes-Benz zo goed als geen emissies; ze stoten CO2 noch stikstofoxiden uit. Bovendien rijden ze vrijwel geruisloos over snelwegen en landweggetjes. Het addertje onder het gras: de hoge aanschafprijs. Nieuwe e-auto’s kosten vaak beduidend meer dan hun collega’s met een benzine- of dieselmotor. Geleidelijk aan veroveren elektrische auto’s echter ook de tweedehands automarkt. Zo kan men wat geld besparen bij de overstap naar een auto met stroomaansluiting.
Onze topmodellen: de stille sterren onder de elektrische auto’s
Men hoeft niet per se in een Tesla Model S te rijden om puur elektrisch onderweg te zijn. Naast de Amerikaanse fabrikant – die hoogwaardige tot luxueuze sportauto’s aanbiedt en ondertussen synoniem staat voor e-auto’s – bestaan namelijk nog een aantal voordeligere alternatieven. De bekendste voorbeelden hiervan zijn Japanse en Franse autobouwers zoals Nissan of Renault. Laatstgenoemde biedt met de Renault Twizy wellicht een van de meest ongebruikelijke e-auto’s aan. Ook Duitse fabrikanten zoals BMW of Volkswagen produceren – na een lange aanloop – ondertussen elektrische auto’s met een behoorlijk bereik en snelle oplading. Wij introduceren hier enkele van de populairste modellen en hun technische specificaties.Model | Autoklasse | Technische specificaties | Bijzonderheden |
---|---|---|---|
Nissan Leaf | Compacte middenklasse | Bereik: 199 tot 250 km, maximumsnelheid: 144 km/h, van 0 naar 100 km/h: 11,5 s, motorvermogen: 80 kW (109 pk) | Accu kan gekocht of gehuurd worden. Accu’s verkrijgbaar met verschillende vermogensniveaus (24 kWh of 30 kWh). Kofferruimtevolume: 330 liter. |
BMW i3 | Compacte klasse | Bereik: 190 km, maximumsnelheid: 150 km/h, van 0 naar 100 km/h: 7,2 s, motorvermogen: 125 kW (170 pk) | Plaats voor vier passagiers, zeer lichte cabine van uit koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP), rijgevoel door hoge zwaartepunt vergelijkbaar met een SUV. Kofferruimtevolume: 260 liter. |
VW e-Golf | Compacte middenklasse | Bereik: 190 km, maximumsnelheid: 140 km/h, van 0 naar 100 km/h: 10,4 s, motorvermogen: 85 kW (115 pk) | Zowel het interieur- als exterieurdesign is typisch Golf, alleen een blik onder de motorkap toont de bijzondere aandrijving. Kofferruimtevolume: 305 liter. |
Renault Twizy | Miniklasse | Bereik: 100 km, maximumsnelheid: 80 km/h, van 0 naar 45 km/h: 6,1 s, motorvermogen: 13 kW (18 pk) | Plaats voor twee personen die achter elkaar moeten zitten. Accu wordt gehuurd. Bagageruimtevolume: 31 liter. |
Tesla Model S | Topklasse | Bereik: 335 tot 550 km, maximumsnelheid: 193 tot 250 km/h, van 0 naar 100 km/h: 3 tot 6 s, motorvermogen: 225 kW (306 pk) tot 345 kW (469 pk) | Meerdere modelvarianten met verschillende accucapaciteiten (60 tot 90 kWh) en motorvermogens, talrijke hulpsystemen, plaats voor vijf passagiers. Kofferruimtevolume (voor en achter): 895 liter. |
Peugeot iOn | Miniklasse | Bereik: 150 km, maximumsnelheid: 130 km/h, van 0 naar 100 km/h: 15,9 s, motorvermogen: 49 kW (67 pk) | Technisch identiek aan de Citroën C-Zero en Mitsubishi Electric Vehicle (voorheen i-MiEV). Kofferruimtevolume: 150 liter. |
Ford Focus Electric | Compacte middenklasse | Bereik: 162 km, maximumsnelheid: 137 km/h, van 0 naar 100 km/h: 11,4 s, motorvermogen: 107 kW (145 pk) | Het kofferruimtevolume bedraagt slechts 220 liter. De reden: op deze plek zijn de accu’s ingebouwd. |
Hoogtepunten uit de geschiedenis van de elektrische auto


De eerste piekperiode van elektromobiliteit duurde van 1880 tot 1910
Het duurde ongeveer twintig jaar tot het samenspel tussen de elektromotors en de accu’s van Planté zich voor het eerst op grote schaal kon bewijzen: in 1881 bouwde Gustave Trouvé het eerste elektrische voertuig ter wereld. Het driewielige vehikel bracht het tot een maximumsnelheid van pakweg 12 kilometer per uur, ongeveer gelijk aan de rijsnelheid van een paardenkoets. In de volgende tien jaren werd de elektrische auto voortdurend verder ontwikkeld, bijvoorbeeld door de Britten William E. Ayrton en John Perry, alsook door de Amerikanen Andrew L. Riker en William Morrison.Bijna alle eerste e-auto’s waren modellen met drie wielen die op koetsen leken. Een grote sprong voorwaarts in design was de raceauto van Camille Jenatz. De Belgische racecoureur doopte zijn torpedovormige éénzitsconstructie tot “Jamais Contente” (vertaald: “Nooit Tevreden”). In 1899 zette Jenatz met zijn raceauto bovendien een record neer: hij bereikte de topsnelheid van 105 kilometer per uur! Een jaar later presenteerde Ferdinand Porsche op de Parijse Wereldtentoonstelling een prototype dat door twee motoren direct in de wielnaven werd aangedreven.
Na 1920 dreigde het einde voor de elektrische auto
Daarna kwam de productie van elektrische voertuigen echter bijna tot stilstand. De redenen waren veelzijdig. Allereerst vond de Amerikaanse ingenieur Charles F. Kettering in 1911 de elektrische starter uit, zodat benzineauto’s niet meer aangezwengeld hoefden te worden. Daarnaast kelderde de brandstofprijs dramatisch nadat men aardolievoorraden professioneel en grootschalig ging exploiteren. In Europa en Amerika werd het netwerk van tankstations overal uitgebreid. Henry Ford liet zijn model T in serie produceren, waardoor auto’s ook voor arbeiders en kantoorpersoneel betaalbaar werden. Last but not least, zorgde een uitgekiende marketingcampagne ervoor dat benzineauto’s nu de autodroom vertolkten van kunnen gaan en staan waar je maar wil.De elektromobiliteit werd echter opnieuw in herinnering gebracht door de milieubeweging van de jaren 70 als alternatief voor door benzine of diesel aangedreven auto’s. Maar het duurde nog tot midden jaren 90 tot autobouwers nieuwe serieuze pogingen deden om deze trend op te pikken. Volkswagen produceerde de Golf CitySTROMer, maar door gebrek aan vraag werd de productie na 120 voertuigen gestopt. In Amerika probeerde General Motors het in de compacte middenklasse met de Electric Vehicle 1. Zelfs de steun van beroemdheden zoals Tom Hanks en Mel Gibson mocht niet baten. Na ongeveer 1100 exemplaren was het voorbij, GM liet alle voertuigen – op drie demonstratiemodellen na – tot schroot verwerken.Vanaf 2000 zorgt een nieuwe generatie elektrische auto’s voor furore

De elektrische auto’s komen – maar nog niet alle problemen zijn opgelost

