Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: BMW X6 M60i facelift, laatste halte (2024)

Hij begon ooit een revolutie, maar voert nu een strijd in de schaduw. Weet een facelift de BMW X6 terug in de spotlight te zetten? We zoeken het uit met de M60i xDrive.

In het kort

De BMW X6 is het coupébroertje van de X5. Maar dat wist je natuurlijk. Dit is de facelift van de alweer derde generatie die duidelijk maakt dat er wat sleet zit op de formule…

Pro

Voordelen

  • Heerlijke V8
  • Balans tussen comfort en prestaties
  • Nu mét curved display
Contra

Nadelen

  • Duurder dan een X5
  • Potsierlijke looks
  • Geen plug-invariant

De BMW X6 op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

De BMW X6 ontketende een revolutie bij zijn lancering in 2007, want plots repte alle klanten zich naar de dealer voor een “SUV Coupe”. BMW was niet de eerste - dat was SsangYong met de Actyon -, maar het was wel het merk dat het koetswerktype populair maakte. Ondertussen zitten we aan de facelift van de derde generatie.

Exterieur

Die derde generatie volgt nog steeds in grote lijnen het origineel. Zowel qua design als op het vlak van dimensies. Zo is de derde generatie amper 9 centimeter langer dan de allereerste X6 en krijgt hij nog steeds dat aflopende dakje en hoge bips.

bmw x6 m60i xdrive 1

Vanaf 2024 scherpt BMW de X6 wat verder aan. Met spitsere koplampen en - desgewenst - een verlichte grille. Het M Sport-pakket is voortaan standaard waardoor je steevast sportieve bumpers krijgt en zwarte accenten rondom. Ga je op pad met de M60i, dan krijg je theatrale uitlaten achteraan die niet moeten onderdoen voor een volwaardig M-product.

Interieur

De upgrade voor de X6 facelift vind je echter binnenin. Net zoals broeder X5 krijgt hij voortaan het fraaie Curved Display van BMW, een gebogen glasplaat waarachter twee schermen zitten. Eentje van 12.3-duim pal voor je neus en een infotainmentscherm van 14.9-duim centraal.

bmw x6 m60i xdrive 44

Die visuele update maakt de cabine van de X6 een indrukwekkende plaats om in te vertoeven. Alle materialen zien er uit alsof je net een serieuze duit neer hebt gelegd voor een BMW. Gelogen is dat niet natuurlijk. De hoofdruimte achterin blijft trouwens meer dan degelijk! En hoewel je 70 liter aan koffer inboet tegenover X5 (voor een totaal van 580 liter), heeft de X6 geen kofferklep die in twee delen open gaat. Waardoor deze SUV Coupé stiekem nét wat handiger is.

Motor

Heb je de voorbije jaren eens rondgekeken in het straatbeeld? De BMW’s X5 vlogen je om de oren, maar de X6 bleef een zeldzame verschijning. De reden ligt eigenlijk voor de hand: want waar X5 wél komt met een plug-inaandrijflijn, vertikt BMW het om de X6 aan de stekker te hangen.

bmw x6 m60i xdrive 93

Dat verandert niet na de facelift. Waardoor de X6 naar buiten komt met fiscaal onaantrekkelijke motoren. Minder dan zes cilinders krijg je niet (30d, 40d, 40i) en toppers M60i en X6 M doen het zelfs met een dikke V8. In het geval van ons testexemplaar, een hemelsblauwe M60i spreek je over een 4.4-liter V8 met twee turbo’s en een vermogen van 530 pk en 750 Nm.

Rijgedrag

Ons hoor je echter niet klagen. Want leggen we even alle milieuproblemen en fiscale boetes naast ons neer, dan is deze X6 M60i een dijk van een auto. Er is iets begeerlijk aan een grote SUV uitgerust met een grote motor die niet afgesteld is op sportiviteit. Oké, de M60i tikt nog steeds de honderd aan in 4,3 seconden, maar het gros van de tijd zal de V8 zijn werk op de achtergrond doen.

bmw x6 m60i xdrive 43

De X6 M60i rolt door het landschap met een bepaalde sereniteit, extra onderstreept door de uitstekende geluidsdemping. Mocht de elektrische auto niet bestaan, dan bestond er geen twijfel over: deze X6 M60i is zo goed als ze worden.

Prijs

Maar daar begint het schoentje te knellen natuurlijk. Want er bestaan wél elektrische auto’s. Die nog beter de symbiose tussen sportiviteit en comfort weten te vinden, die nog stiller zijn en nog theatraler uit de hoek kunnen komen in een rechte lijn. Wil je dus 112.550 euro uitgeven aan zo’n X6 M60i? Je hart zegt van wel, maar je ratio kan dit niet rechtvaardigen.

bmw x6 m60i xdrive 705

Beticht ons echter niet te vlug van EV-fantasme! Want da’s niet de enige reden. In eigen stal heeft BMW namelijk ook nog de goedkopere X5 xDrive50e. Met nog steeds 490 pk… maar wel een CO2-uitstoot die je niet genadeloos afstraft aan de kassa.

Besluit

In zijn eigen bubbel is de BMW X6 M60i een ongelooflijke machine. Hij wordt echter op performance-, comfort- en fiscaal-niveau voorbij gereden door plug-in’s en EV’s. De volgende X6 toch met stekker, BMW?

bmw x6 m60i xdrive 73

Technische gegevens BMW X6 M60i

  • Motor: 4.4-liter V8, turbo
  • Vermogen: 530 pk
  • Koppel: 750 Nm
  • 0-100 km/u: 4,3 s
  • Topsnelheid: 250 km/u
  • Bagageruimte: 580 liter
  • Verbruik: 12,6l /100 km (gemeten)
  • Prijs: Vanaf 112.500 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
P90532663 highRes bmw-5-series-soelden

Test: BMW i5, op sneeuwstage! (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer